121 tysięcy złotych będzie kosztowała analiza odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju w kontekście regionalnych i transgranicznych połączeń kolejowych. Dokument, który ma być gotowy do końca wakacji da odpowiedź na pytanie, czy powrót kolei do Jastrzębia jest opłacalny.
Firma Michała Wolańskiego z Warszawy zbada sytuację własności gruntów, dworców i innej infrastruktury szlaku kolejowego. Odpowie na pytania dotyczące ewentualnej możliwości pozyskania gruntów lub dostępności do korzystania z linii kolejowej pozostającej w zarządzaniu Jastrzębskiej Spółki Kolejowej. Ponadto analiza poda uzasadnienie ekonomiczne i społeczne odtworzenia linii kolejowej, a także koszt inwestycji.
Rozważane będą dwa kierunki połączeń. Jastrzębie-Zdrój – Pawłowice – Katowice (przez Żory, Chybie, Tychy, Pszczynę) oraz Pawłowice – Chybie – Zebrzydowice – Republika Czeska. – Jeśli będzie taka możliwość, to miasto ubiegać się będzie o środki zewnętrzne na realizację tej inwestycji – zapewnia wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju, Roman Foksowicz.
Miasto Jastrzębie-Zdrój prowadzi rozmowy z PKP na temat nieodpłatnego przejęcia gruntów. Okazuje się jednak, że PKP w pierwszej kolejności zamierza wykorzystać komercyjny potencjał niektórych gruntów i sprzedać je zainteresowanym nabywcom. – PKP zamierza przeprowadzić geodezyjny podział nieruchomości na której położony jest dworzec przy ul. Dworcowej. Część ma zostać sprzedana, gdyż jest osoba zainteresowana zakupem torowiska w Zdroju. A reszta może zostać przekazana miastu – wyjaśnia wiceprezydent.
Miasto Jastrzębie-Zdrój rozważa nabycie gruntów po zlikwidowanej linii kolejowej Żory – Pawłowice w Jastrzębiu-Zdroju. Z kolei PKP zaproponowało zakup dworca Jastrzębie Górne za wartość rynkową ustaloną przez rzeczoznawcę. - W korespondencji prowadzonej z PKP miasto wyraża zainteresowanie nieodpłatnym nabyciem terenów od PKP. Ale ostateczna decyzja ma zostać podjęta po wykonaniu analizy – tłumaczy Roman Foksowicz.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
10403Os. Staszica: ścieżki spacerowe już gotowe
9761Wyłączenia prądu w Jastrzębiu. Trwają planowane przerwy w dostawie energii
4042Poznajecie ją? Nadal jest poszukiwana!
3959Kolejny element ronda wykonany. Od jutra zmiana organizacji ruchu na al. Jana Pawła II
3819Wyłudzali dotacje unijne. Otrzymali ponad milion dofinansowania. Cztery osoby zatrzymane
+29 / -0Kolej+: w Jastrzębiu powstanie stacja i dwa przystanki
+40 / -21Niecodzienne sceny podczas mszy rezurekcyjnej. Mężczyzna wszedł na ołtarz, szarpał się ze służbą
+19 / -3Pijany Ukrainiec prowadził mając 3 promile. Zatrzymał go policjant w czasie wolnym od służby
+9 / -1Kierował mając 4 promile! Mundurowych zawiadomił świadek
+8 / -0Poznajecie ją? Nadal jest poszukiwana!
2Pożar garażu przy Gagarina. Jedna osoba poszkodowana, ogromne straty
1Sprzedawał bilety, których nie miał. Oszukał na 6,5 tys. złotych, teraz trafił do więzienia
1Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
1"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
1Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~czarli_cykor 2017-05-05
14:49:37
Powiem wam jak będzie - powrót kolei będzie nieopłacalny, a miasto zbiednieje o 112 tysi.
~szela 2017-05-05
14:56:14
Od ilu to już lat państwo radni nieporadni i prezydentka młócicie o kolei? Od 2013 r? 2010? jeszcze dłużej? I przez te lata wytężonej pracy wymyśliliście, że sami nie jesteście w stanie nic zrobić i jakaś firma za ciężką kasę ma wam powiedzieć, czy to się w ogóle opłaca? Łatwo się wam wydaje cudzą kasę, nie?
~Krzysztof Wiewiór 2017-05-05
18:06:52
Mówiłem to kilku ważnym osobom, nie widzę rezultatu więc piszę to oficjalnie za darmola. Kasę dostanie czyjś znajomy, trudno.
Jedynym racjonalnym rozwiązaniem, które ma szansę być rentownym, jest budowa całkowicie nowego szlaku międzynarodowego przechodzącego przez Jastrzębie, do którego to zostaną dobudowane połączenia lokalne, łączące okoliczne miasta. Szlak Kraków-Oświęcim-Pszczyna-Jastrzębie-Ostrawa odciążyłby Katowice, będąc jednocześnie atrakcyjną i ciekawą alternatywą. Taki szlak byłby motorem napędowym lokalnej komunikacji, realizowanej na przykład przez szynobusy.
Inne rozwiązania, choć wydają się ciekawe, są skazane na niepowodzenie.
~Jarosław Polok 2017-05-10
01:22:11
Jeśli Jastrzębie będzie stacją końcową to ogólnie jest skazane na niepowodzenie. Powinno mieć połączenie nie tylko na Pawłowice, ale również na Wodzisław minimum dodatkowo dobrze byłoby odtworzenie linii na Zebrzydowice lub coś podobnego inaczej marnie to widzę, a tu powody http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/znamy-trase-leo-express-praga--krakow-przez-katowice-81601.html