zamknij

Wiadomości

Komunikacja w Jastrzębiu po 1 stycznia: bilety za 0 złotych i wygodne autobusy

2015-09-08, Autor: Patrycja Wróblewska-Wojda
Komunikacji miejskiej po 1 stycznia 2016 roku zostało poświęcone wczorajsze spotkanie z mieszkańcami. Prezydent Anna Hetman mówiła m.in. o rozkładach jazdy, kosztach związanych z organizacją własnej komunikacji, bezbiletowych przejazdach, propozycji gmin wchodzących w skład MZK oraz dalszym losie pracowników PKM-u.

Reklama

Czy po 1 stycznia bez problemy dojedziemy do szkoły i pracy poza granicami miasta?

To jedno z najczęściej zadawanych pytań podczas wczorajszego spotkania. Jak już informowaliśmy, pasażerów zaniepokoiła informacja, która kilka dni temu pojawiła się na przystankach autobusowych. W ten sposób MZK poinformował, że od nowego roku zlikwidowane zostaną połączenia do Rybnika, Żor, Pawłowic czy Wodzisławia.

- Nie wiem skąd MZK wie nie pytając nas wcześniej o zdanie, że tych linii nie będzie. Zapewniam, że w dalszym ciągu obowiązywać będą istniejące linie oraz rozkłady jazdy. Chodzi zarówno o przejazdy lokalne, jak i poza granice miasta. Dopiero za jakiś czas przekonamy się, gdzie potrzebna jest zmiana – mówiła Anna Hetman, prezydent Jastrzębia-Zdroju.

Kto i za ile będzie woził pasażerów?

Od kilku tygodni na ręce władz miasta spływają oferty różnych przewoźników. Każdy z nich deklaruje, że miasto za wozokilometr na terenie miasta zapłaci około 4 złotych, a poza granicami 3,50 złotych (obecnie PKM płaci firmie Warbus ponad 5 złotych). Ryszard Rakoczy, zastępca prezydenta dodał, że według analiz 12 mln złotych, jakie Jastrzębie wpłaca do kasy MZK wystarczy na organizację własnej komunikacji oraz na darmowe przejazdy dla mieszkańców.

Za kilka tygodni miasto wyśle zapytania ofertowe do konkretnych przewoźników. O wyborze zdecyduje nie tylko cena, ale również tabor i doświadczenie w branży. – Zależy nam na komforcie pasażerów. Nie chcemy też takiej sytuacji, że obsługą linii zajmie się ktoś, kto dotychczas nie miał nic wspólnego z transportem pasażerskim. Oczywiście o ofertę poprosimy też firmę PKM – wyjaśniła Anna Hetman.

Obecni na spotkaniu pracownicy PKM twierdzą, że ich firma nie jest w stanie złożyć najkorzystniejszej oferty. – Jesteśmy uczciwą firmą. Płacimy podatki, pracownicy zatrudnieni są na umowach o pracę i postępujemy zgodnie z kodeksem pracy. Dlatego nasza cena z pewnością będzie wyższa od prywatnych przewoźników – mówili.

Przejazdy dla mieszkańców za 0 złotych

Zachowanie e-biletu pozwoli na wprowadzenie darmowej komunikacji dla mieszkańców. Prezydent podkreśliła, że taka forma komunikacji nie będzie bezkosztowa dla miasta i nie będzie też bezbiletowa. Jastrzębianie będą korzystać z taryfy za 0 złotych.

Istotne jest to, że mieszkańcy będą mogli jeździć za darmo wyłącznie w granicach miasta. Jeśli zechcą pojechać np. do Rybnika, czy Pawłowic za przejazd będą musieli zapłacić. Z kolei osoby, które nie mieszkają w Jastrzębiu będą płacić za korzystanie z jastrzębskiej komunikacji.

Pozostałe gminy proszą o więcej czasu

W miniony piątek odbyło się spotkanie prezydentów, burmistrzów i wójtów gmin tworzących MZK. Władze Jastrzębia zostały poproszone o więcej czasu, bo gminy jeszcze nie przygotowały własnego transportu.

- Poproszono nas o to, żebyśmy opuścili MZK nie 1 stycznia, ale w czerwcu 2016 roku. Niewykluczone, że do tego czasu wspólnie uda nam się stworzyć jakąś spółkę, która zajmie się organizacją całej komunikacji. Wszyscy zgadzamy się co do tego, że MZK jest tworem przestarzałym i nie funkcjonuje jak należy – wyjaśniła prezydent. – Dyskutujemy też nad tym, by majątek MZK podzielić proporcjonalnie do wnoszonego wkładu. W tej sytuacji Jastrzębie otrzymałoby 52 procent – dodała.

Co stanie się z pracownikami MZK i PKM?

Ryszard Rakoczy nie owijając w bawełnę powiedział, że obojętnie co się stanie, to nie wszyscy zachowają swoje stanowisko. – Nikt nie będzie utrzymywał takiego przerostu administracyjnego. Zarówno pracownicy MZK, jak i PKM muszą zdać sobie z tego sprawę. Nikt nie może mieć o to do nas pretensji. Robimy wszystko by uratować choć kilkadziesiąt miejsc pracy – powiedział.

Jeśli Jastrzębie podtrzyma swoją decyzję o wystąpieniu z MZK, to od 1 stycznia 2016 roku związek zostanie postawiony w stan likwidacji. Jednocześnie pracownicy PKM otrzymają 3-miesięczny okres wypowiedzenia z pracy. 

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (17):
  • ~Donovan 2015-09-08
    19:20:46

    1 0

    Bardzo dobrze Pani Prezydent!!!!!!!!
    Znając PIS będą złośliwie głosowali żeby tylko zrobić Prezydentowej na złość, a że w kasie miasta może zostać sporo kasy to już ich nie interesuje. Byle zaszkodzić opozycji!!! Mieszkańcy patrzą wam na ręce.

  • ~AleDom 2015-09-08
    19:53:58

    2 0

    To nie PKM płaci Warbusowi a odwrotnie. Pieniądze idą z UM przez MZK i Warbusa do PKM. Pamiętajcie, że nie ma nic za darmo. W Żorach ludzi wozi się kilkuletnim wschodnim szrotem, bo taniej (prywaciarz). Miałem okazję jechać ZAZem - wrażenia podobne jak przy jeździe kilkunastoletnim Jelczem, a pojazd dużo młodszy. Solarisy nie będą jeździły za taką samą stawkę jak MAZy/ZAZy. Pytanie o ofertę PKM jest o tyle dziwne, że należy on do MZK. Nie znalazłem tu konkretnych informacji czy MZK przetrwa (w postaci Żory + Pawłowice) i jak całe zamieszanie skończy się dla PKM (tego nie jest w stanie powiedzieć nikt). No i jeżeli "rozkłady zostaną takie same" to kicha. Stada, linie zewsząd-dowsząd, itp. Nie wiemy co z dofinansowaniem UE. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że kiedyś będzie lepiej. Najważniejsza jest jakość.

  • ~Donovan 2015-09-08
    20:43:36

    3 0

    Słusznie AleDom. Piszą że zależy im na komforcie więc chyba zdają sobie z tego sprawę. Pożyjemy zobaczymy

  • ~Bastek00 2015-09-09
    06:41:18

    0 1

    I się cieszę z tego że bedzie za darmo , komunikacja miastowa ,

    Do Obiektyw

    Potwierdzam masz racje , popieram cię w całości jestem , też za likidacją MZK skoda kasy , za tą kasę można zrobić bezbiletową za 0 zł i tak się stanie .

  • ~Mozie 2015-09-09
    11:20:33

    5 0

    Skończą się czas wygodnych Solarisów z PKM-u, teraz komfort będzie miał na imię Z/MaZ albo Iveco jak w Wodzislawiu. Ciekawe jak Pani prezydent wyobraża sobie przejęcie systemu e-karty od MZK? Generalnie wygląda na to, że UM idzie w takie same koszta jak MZK, przy czym będzie gorsze wykonanie.

  • ~Bastek00 2015-09-09
    13:12:42

    0 5

    do Mozie

    A co to jest za różnica w taborze czy to będzie , np Solarisów czy może nawet Z/MaZ albo Iveco każdy dojedzie , do celu , po co , dużo wymagać , żeby był sprawy , i , to jest jedyne , argument , a czy taki czy taki , to dla mnie nie ma żadnej różnicy , tylko żeby było bezpłatnie czyli komunikacja bezbiletowa za 0 zł , i dajmy czas poczekamy jak zostaną otwarte oferty , , i wtedy zobaczymy jaki to będzie tabor mi może nawet i być , z Czech czy nawet i z Mazur Nawet już mam pomysł , na nazwanie nowego , związku jaki się utworzy go Miasto może być np MPK czyli Mazurskie Przedsiębiorstwo Komunikacji z siedzibą w Jastrzębiu Zdrój , lub jeszcze inne nazwa firmy

  • ~Mozie 2015-09-09
    17:17:50

    6 0

    @Bastek00 nie masz pojęcia o KM. Im LEPSZY autobus tym koszty komunikacji mniejsze np. na paliwie, naprawach, użytkowaniu. Dostaniesz darmowe Kapeny Urby do których wlezie max 40 osób, a w rzeczywistości pojedzie 60 to też się będziesz cieszył? Popatrz na Żory i przestań zachwalać "darmową" komunikację. Mnie robi różnicę czy pojadę rozklekotanym MAZem i mnie wytelipie jak na pielgrzymce na Łysą Górę czy pojadę wygodnym, klimatyzowanym i nie trzęsącym się Solarisem czy Manem. Jedź do Wodzisławia to zobaczysz jak zajebiste są te NOWE Mazy, Zazy i Iveco. Pieniądze wyrzucone w błoto, więcej toto w naprawie niż w ruchu. Pieprzycie peany o tej darmowej komunikacji a potem będziecie płakać jak przyjdzie wam za nią drogo zapłacić.

  • ~Bastek00 2015-09-09
    19:20:38

    0 5

    do Mozie - Dla mnie noże nawet i wejść i 100 osób , do takiego co jest na 40 osób , , tylko żeby dojechał do celu , A czy to będzie nowy czy trochę stary tabur to mnie nie intersuje. Ważniejsze jest to ze na terenie Miasta Jastrzębia Zdrój będzie , bezbiletowa komunikacja - która na prawdę ułatwi , życie mieszkańcom. Powiem tak nie raz jestem w Żorach i z miłą ochotą korzystam z tych Lini 01 , 02 , 03 , 04 , 05 , 06 i oraz 07 i powiem , jeszcze nie jechałem aż tak zapchanym busem , jest miło , czyste autobusy , i kierowcy są o wiele , miłe niż w MZK , i co jedynie nie ma tam kanarów , Ale na razie , na tabor jaki , będzie obsługiwał Komunikacje Miejską i ponad lokalną , to , poczekamy na otwarcie ofert od danych Firm , które , już powoli napływają , do Urzędu Miasta , i potem będziemy mówić , czy jesteśmy zadowoleni z tego taboru czy nie , bo jeszcze nie ma co siać paniki pośród Mieszkańców i wiem , ze na pewno będzie , lepiej niż teraz jest w MZK Wsiadamy i jedziemy za 0 zł tak jak połowa Miast , już zrobiła na terenie innych Miast ,Przekonasz , się ze mówię dobrze i będzie ok , zobaczycie , a potem będziemy oceniać , a nie teraz bo jeszcze nie wiadomo jaki to , będzie tabór i z jakiej firmy poczekamy do pażdziernia nie jest już długo , w końcu może dowiemy się jak co będzie działać i by m chciał zęby komunikajca za 0 zł ruszyła już od stycznia 2016 roku w piątek , będzie dobrze i będę czekał na taką wiadomość .

  • ~AleDom 2015-09-09
    22:21:56

    5 0

    Chciałem już pisać merytoryczny komentarz, ale nie ma tu co wspominać np. o tym, że przeładowany pojazd to poważne wykroczenie i zagrożenie bezpieczeństwa. Mógłbym znowu napisać, że najstarszy PKMowy autobus jest o niebo lepszy od ZAZa. Nie będę więcej pisał, bo szkoda klawiatury.

  • ~gestskoczka 2015-09-10
    18:51:10

    0 3

    Przestań @AleDom opowiadać bzdury że, cytuję: [cyt] W Żorach ludzi wozi się kilkuletnim wschodnim szrotem [/cyt] Połowa autobusów (Kapeny) to są z 2014 roku z klimatyzacją. Ile autobusów z klimatyzacją za PKM Jastrzębie? Podoba mi się propozycja Pani Prezydent o wprowadzeniu darmowej komunikacji dla mieszkańców. Uważam, że w Żorach też mogłoby tak być. Jadę 101 z DA na Bajerówkę za 0 złotych, a jak jadę 101 do Jastrzębia, to płacę za bilet. Podobnie mieszkaniec Jastrzębia, jadąc 101 w granicach miasta Jastrzębie, jedzie za 0 złotych, jadąc do Żor płaci za bilet. To byłoby uczciwe.

  • ~Bastek00 2015-09-10
    19:42:33

    1 1

    Do ~gestskoczka To będzie tak każdy Mieszkaniec z Jastrzębia Zdrój będzie musiał posiadać , e bilet imienny z zdjęciem . Na którym będzie miał zakodowany bilet za 0 zł . I może byc , tez wpłacona jakaś kwota na porponetkę , w razie opłaty jak jedziemy po za granie danego Miasta czyli Jastrzębia Zdrój Np jak jedziemy do Żor , i znajdujemy się na , Przystanku na Dworcu Arki Bożka - to wsiadając do tej linii 101 i normalnie przykładamy e bilet do 1 z kasowników zbliżamy i z porponetki zostaje skasowany bilet w cenie np Normalny - 3 zł a Ulgowy - 1 zł i 50 gr ale jak , byśmy wysiadali na Przystanku np przy Urzędzie Miasta lub , na KWK Zofiólwa lub innym na terenie Miasta - to byśmy , musieli ponowie e bilet przyłożyc , do kasowanika , i wtedy system na porponetkę by zwrócił całą kwotę spowotem czyli 3 zł lub 1 zł i 90 gr . Tak samo dotyczy się tych autobusów co jada do Pawłowic , Żebrzydowić , Wodzisławia Śląskiego , Rybnika , i innych okolicnych Miasta - to powinni być linie , płatne , tak jak pisałem na przykładzie linii 101, Jedynie darmowa komunikacja była by tylko na terenie naszego Miasta Jastrzębia Zdrój na podstawie e biletu imiennego z zdjęciem dla każdego Mieszkańca nie zaleznie czy ma ktoś , 10 lat , czy dajmy 40 czy tez i 75 lat , to każda osoba , powinna posiadac taki e bilet i przy każdym wejściu odbijać e bilet tylko przy wsiadaniu , w tych liniach co nie jada po za teren Miasta , Bo w tych liniach , co wyjadą za teren Miasta byśmy musieli i e bilet odbijać

  • ~Bastek00 2015-09-10
    19:44:08

    1 0

    przy wysiadaniu , żeby system wiedział czy pobrać opłate czy to będzie korzystane z biletu za 0 zł co sądzicie o takim sposobie , na komunikajce od 2016 roku czy wam się podoba ?

  • ~AleDom 2015-09-10
    21:29:30

    0 1

    @gestskoczka znowu zachwala wschodni szrot. ZAZy są ukraińskie, ich jakość jest na poziomie Ikarusa. Wibracje jak... Może lepiej nie napiszę gdzie. Silnik chodzi głośno jak w Ikarusie 280. Materiały i jakość wykonania jak w kilkunastoletnim Jelczu, który przejechał milion kilometrów. Rurki powycierane jak w starym Jelczu, wszystko telepie się gorzej niż w berlińczykach, które jeździły w PKM. Kapeny w Jastrzębiu już przerabialiśmy. Teraz zamiast kartoflowozów mamy klimatyzowane Sprintery City 77. Tak jak gimbus to niekoniecznie określenie osoby z gimnazjum (są i stare gimbusy) tak szrot nie musi być stary, może być nowy. Trzyletni ZAZ jest szrotem. A klimatyzacja? W BKM jest wymagana wszędzie poza rezerwą. I tak duża część pojazdów jej nie ma, więc tu MZK powinno nakładać kary na A21. Na liniach obsługiwanych przez PKM i Mikrusa MZK nie wymagało klimatyzacji a niektóre pojazdy ją posiadają (7 SU12, 2 SU12LE, 5 Sprinterów, chyba VDL). Klimatyzacja kosztuje, więc wozokilometr pojazdem z klimatyzacją będzie droższy niż identycznym pojazdem bez klimatyzacji. Z tego wynika, że A21 naciąga MZK na pieniądze.

  • ~Donovan 2015-09-10
    23:08:04

    0 1

    Do AleDom i gestskoczka: Wy sie chyba lubicie co? Niema co sie specjalnie licytować gdzie klima działa, a gdzie nie i z kąd pochodzą wozy. Żory pozwalają na wynalazki z za wschodniej granicy to czemu miały by nie jeździć. Wybrali sobie największe paści to mają. W Jastrzębiu PKM co prawda klime ma, ale bez pasków bo są okienka uchylne (oprócz jednego wozu). Tylko Mikrus w tym roku zaszalał i puszczał klimę mimo braku dopłaty od organizatora, ale kogo to obchodzi. Prezydentowa deklaruje że będzie patrzeć na komfort wiec może poczekajmy troche. Uważam że bardzo dobrze robią niszcząc MZK i wprowadzając taryfe 0 pln.

  • ~Mozie 2015-09-11
    00:17:30

    2 0

    @AleDom proszę nie obrażać Ikarusa! Ikarus w żadnym momencie swojego istnienia nie miał tak słabej jakości jak ZAZ/MAZ, nawet wtedy kiedy firma miała poważne problemy finansowe. Jadąc Mazakiem z przyjemnością wspominam 280, bo to była przy tym limuzyna- nawet po 30 latach eksploatacji ;) A co do BKM-u w Jastrzębiu, to nie ma się co szarpać z dyskusją. Przejada się kilka razy "darmową" Kapeną czy Mazakiem to się przekonają. Dla nih liczy się tylko, że(pozornie) mają DARMO, a nie czym pojadą. Wodzisławianie i Żorzanie się już przejechali na tej filozofii.

  • ~gestskoczka 2015-09-11
    14:23:57

    0 2

    Mnie nie chodzi by się sprzeczać o bzdury, ani nie zachwalać żorskiej komunikacji. Ma tak samo wiele do życzenia jak każda jedna. Ale to ty @AleDom się czepiasz żorskich autobusów zarówno na jastrzębskim portalu jak i na żorskim. Co ciebie one obchodzą, chyba że jesteś najmitą z MZK lub PKM, to by wiele wyjaśniało. Zajmij się jastrzębskimi autobusami, dziś przejechał wasz autobus na linii 101 o numerze bocznym 216. jak na Bajerówce ruszył, to chmurę spalin z siebie wycharczał. A żebyś się odczepił od żorskich autobusów to zapytam ciebie kto kłamie, @AleDom z Jastrzębia, czy P. Drabek i M. Wroński z Dziennika Zachodniego. Ty piszesz, cytuję: [c] Na liniach obsługiwanych przez PKM i Mikrusa MZK nie wymagało klimatyzacji a niektóre pojazdy ją posiadają [/c] W Dzienniku Zachodnim z dnia 13,08,2015 r., w artykule pt: „Jeździsz autobusem? Klimatyzację mają tylko nieliczne z nich” . piszą: [c] Kiepsko jest w Jastrzębiu-Zdroju. Międzygminny Związek Komunikacyjny ma 60 autobusów i żaden z nich nie jest klimatyzowany. [/c] i cytują dyr. Lanusznego mówiącego że „nie zmusza przewoźnika do posiadania klimatyzacji, a jedynie do wentylacji, żeby pasażerowie nie zemdleli”. Od siebie dodam, że nie odczuwam potrzeby klimatyzacji, ale ostatnio jechałem busem z Żor do Rybnika, nikt go nie prosił, prywaciarz, a załączał klimę. Reasumując, przestań wrzucać śmieci do czyjegoś ogródka, bo to nieładnie.

  • ~AleDom 2015-09-11
    16:44:22

    0 0

    W DZ tak się znają na komunikacji, że nie wiedzą że MZK nie posiada żadnego autobusu. Nie ogarniają podziału obowiązków organizator / przewoźnik. A co na dachu mają autobusy PKM o numerach: 247 - 251, 260, 261, 255 i Sprintery Mikrusa? Amerykańskie podsłuchy?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 675