zamknij

Wiadomości

MZK: pasażerowie nie radzą sobie z e-biletem

2015-12-01, Autor: pww
Choć od wprowadzenia e-biletu w autobusach komunikacji miejskiej minęło już kilka miesięcy, to okazuje się, że nie wszyscy pasażerowie radzą sobie z właściwym użyciem elektronicznego biletu. Dlatego w pojazdach pojawią się instrukcje przypominające zasady poprawnego postępowania przy kasowaniu kart.

Reklama

Niedawno system elektronicznej obsługi pasażerów był modyfikowany z powodu niedokładnego sposobu naliczania opłat. Firma zajmująca się instalacją systemu wymieniła moduł odpowiedzialny za naliczanie opłat i usterkę usunięto. Zastosowany sprzęt działa więc poprawnie, ale problem istnieje nadal po stronie ludzkiej. - Wielu pasażerów posługujących się biletem jednorazowym (tzw. elektroniczna portmonetką) ma ciągle problem z właściwym użyciem karty, co widać po dokładnym przejrzeniu historii operacji – wyjaśnia Rafał Jabłoński, pełnomocnik MZK ds. mediów.

 

Największym problemem jest zbyt częste przykładanie e-biletów do czytników lub brak odczytu przy wysiadaniu. Kilkakrotne przyłożenie karty przy wsiadaniu powoduje naliczenie dodatkowych kursów, natomiast brak jej odbicia przy wysiadaniu skutkuje naliczeniem całej trasy przejazdu - także przystanków, do których nie dojechaliśmy.

 

- Warto pamiętać, że czytnik nie wydaje poleceń głosowych, które nie zawsze byłyby słyszalne w jadącym autobusie. Ważny jest wyświetlany na kasowniku komunikat. Również pośpiech nie jest wskazany. Kilka sekund zaoszczędzi niepotrzebnych kontrowersji. Reakcja czytnika e-biletów jest nieco wolniejsza od czytników kart bankomatowych – przypomina Jabłoński.        

              

O czym warto pamiętać? Przede wszystkim nie należy się zbytnio speszyć. Po drugie, pasażer korzystający z przejazdów ulgowych, przed przyłożeniem biletu powinien wcisnąć przycisk "U" na kasowniku. Jeśli tego nie zrobi, naliczana będzie pełna opłata jak za bilet normalny. Po trzecie, czujność powinny zachować osoby podróżujące w grupie na jednej karcie.

 

- Jest to możliwe po wielokrotnym przyłożeniu karty (tyle przyłożeń ile osób w grupie). Opłata zostanie naliczona kilkakrotnie, a zwrot za "niewykorzystane przystanki" dokonywany jest przy jednokrotnym odbiciu e-biletu podczas wysiadania. Gdy posiadacz karty wysiądzie ostatni, a pozostali kilka przystanków wcześniej, system nalicza opłatę dla wszystkich, uwzględniając przystanek wysiadania posiadacza karty. W tym przypadku koszt podróży osób opuszczających autobus wcześniej nie jest niższy. Posiadacz karty nie może natomiast opuścić autobusu wcześniej niż pozostali. Gdyby tak zrobił jego koledzy pojadą dalej na gapę – wyjaśnia pełnomocnik.            

 

Problemy z przykładaniem kart do czytników są w pewnym sensie zrozumiałe także dla organizatora komunikacji miejskiej. Dlatego też MZK, jeszcze do końca roku, w dalszym ciągu zamierza uwzględniać reklamacje na korzyść pasażera. - Jeśli taka osoba zgłosi się do nas, wówczas po sprawdzeniu historii operacji zwrócimy mu koszty. Oczywiście tylko wtedy, gdy okaże się, że ewidentnie nieświadomie zapłacił więcej - mówi Benedykt Lanuszny, dyrektor Biura MZK. - W autobusach pojawią się plansze informacyjne przypominające, jak poprawnie posługiwać się e-biletem – dodaje.        

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~Mozie 2015-12-01
    12:57:31

    10 0

    MZK też sobie nie radzi z e-biletem. Mając mniej niż 4,20 zł(a w przypadku E-3 7,60zł) na e-karcie nie skasujemy biletu, w ogóle nawet jeśli chcemy jechać 3 przystanki za 1zł. Przygłupy z MZK obmyśliły sobie, że w każdym przypadku najpierw będzie pobierało największą stawkę, a nie największą według stanu konta karty(np. mam 3,80zł to pobiera 3,80. Mam 2,40 to pobiera bilet za 2,40zł - a dalej sam się martw. Mam 1zł to pobiera 1zł. A dalej sam się martw). Jak już są tacy cwani to mogli od razu ustawić to tak, żeby pobierało od razu za miesięczny na wszystkie linie na okaziciela. Tak to już jest jak debile biorą się za coś na czym się nie znają. Szkoda unijnej kasy na taki bubel.

  • ~AleDom 2015-12-01
    14:20:04

    6 0

    System jest dość prosty w obsłudze. Miałem miesięczny, mam portmonetkę - doładowuję w punktach i przez internet. Jakoś około miesiąca po wprowadzeniu zauważyłem na koncie nieprawidłowe transakcje - reklamacja w MZK uwzględniona. Nawet tablice jako tako działają Ale: 1. Trzeba przybliżać miesięczny przy wsiadaniu. Pewnie po to, żeby zgromadzić dokładniejsze dane o napełnieniach. Spoko, ale później te badania i tak nic nie zmienią. MZK to beton, więc dokładniejsze dane i tak nie spowodują zmian. 2. To co napisał @Mozie. 3. Gdzieś chyba na tablicach MZK podawało, że starsze osoby aby jeździć bezpłatnie muszą mieć e-kartę seniora. Jeżeli tak to jest to wymóg niezgodny z ważnym dokumentem - taryfą przewozu. 4. W PDB czasami słyszę, że "nie ma zasięgu", i to nie na wiosce zabitej dechami ale w centrum Jastrzębia.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 616