zamknij

Wiadomości

PKM przegrywa przetarg na obsługę linii MZK. Co dalej z firmą?

2014-12-09, Autor: Patrycja Wróblewska-Wojda
Powodów do radości nie mają pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Wszystko wskazuje na to, że jastrzębska firma przegrała kluczowy dla siebie przetarg na obsługę linii wchodzących w skład sieci komunikacyjnej obejmującej obszar miasta Jastrzębie-Zdrój i gmin ościennych. W praktyce oznacza to, że ponad 200 osób zatrudnionych w firmie znów nie może spać spokojnie.

Reklama

W przetargu wzięły udział dwa konsorcja – jedno z Jastrzębia (PKM wraz z podwykonawcami), drugie z Jaworzna oraz firma Warbus z Warszawy. Właśnie ta ostatnia zaoferowała najniższą cenę za wozokilometr – 5,32 zł i tym samym wygrała przetarg. – Procedura przetargowa jeszcze się nie zakończyła. Komisja nadal pracuje i sprawdza najkorzystniejszą ofertę pod względem formalnym – tłumaczy Benedykt Lanuszny, dyrektor biura MZK. – Jeśli wszystko będzie w porządku to podejmiemy odpowiednią uchwałę i będziemy mieli 10 dni na podpisanie umowy – dodaje.

MZK mogłoby wziąć pod uwagę ofertę innego przewoźnika, gdyby warszawska firma nie podpisała umowy. Jednak dyrektor biura MZK nie sądzi, by do tego doszło. Wszystko wskazuje na to, że nowy przewoźnik będzie woził pasażerów przez 10 lat, zaczynając od 1 maja 2015 roku. 

Sytuacja staje się patowa dla PKM. Bez umowy opiewającej na kilka milionów złotych firma w krótkim czasie może stać się bankrutem. – W przetargu zaproponowaliśmy cenę, która pozwoliłaby nam na normalne egzystowanie. Gdyby była niższa nie moglibyśmy pozwolić sobie już kompletnie na nic. Naszym zdaniem sprawa nie jest jeszcze całkowicie przegrana. Zatrudnieni przez nas prawnicy też są dobrej myśli – mówi Damian Gałuszka kierownik z PKM.

Benedykt Lanuszny wierzy, że PKM wyjdzie obronną ręką z sytuacji. A nawet jeśli ostatecznie wygra firma z Warszawy, to kierowców raczej będzie szukać tu na miejscu. A tym z Jastrzębie na pewno nie można odmówić doświadczenia i umiejętności.

Damian Gałuszka chce uspokoić pracowników i zapewnia, że firma oraz władze miasta robią wszystko, by pracownicy nadal mogli pracować w dotychczasowym miejscu zatrudnienia.- Wierzymy w to, że racja leży po naszej stronie. Cały sztab ludzi pracuje, by to udowodnić i skutecznie się odwołać od wyników przetargu - mówi. 

O dalszym losie sprawy będziemy informować.

Przypomnijmy, o problemach PKM zrobiło się głośno rok temu, gdy na zbyt niską cenę za wozokilometr poskarżyła się firma, która zaproponowała drugą ofertę w przetargu. Krajowa Izba Odwoławcza uznała argumenty, ale MZK nie powierzyło świadczenia usług konsorcjum: Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec, PPUH „Kłosok” Andrzej Kłosok, A21 z Rybnika, PKS Południe w Świerklańcu, gdyż zaproponowała cena była zbyt wysoka. Zdecydowano, że przez rok usługi świadczyć nadal będzie PKM i ogłoszono nowy przetarg. Pod koniec minionego tygodnia otworzono oferty i okazało się, że najniższą cenę zaoferowała firma z Warszawy. 

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (7):
  • ~AleDom_ 2014-12-09
    16:53:35

    0 8

    Może to i dobrze ze wygrała inna firma. Po 1 autobusy może będą nowe z 2015 roku i , wszystkie wyposażone w klimatyacjie dla pasażerów. I mam nadzieje ze kierowcy będą bardziej mili niż teraz są . I oraz tez kierowcy w końcu nauczą się otwierania wszystkich drzwi, a nie tylko jak jest autobus 2 drzwi to otwierają tylko środkowe drzwi ale przednich nie otworzy
    A tak na marginesie ciekaw jaka firma będzie , obsługiwać darmową Komunikacje Podmiejską w Jastrzębiu Zdrój !!
    A prawdopodobnie ma ruszyć na przełomie Lipca , Sierpnia i Września 2016 roku , już będzie można korzystać bez biletów i czyli za darmo , będzie super i git już my ok 90% Mieszkańców nie możemy się doczekać na darmowa Komunikacje Podmiejska w Jastrzębiu Zdrój

  • ~fingerprints 2014-12-09
    18:08:55

    3 0

    @AleDom_ - Sluszalem wczoraj, ze te autobusy to beda pod klatke podjezdzaly i rozwilaly czerwony dywan.

  • ~AleDom 2014-12-09
    19:05:50

    2 0

    Nie zamierzam komentować wypowiedzi Tobiego. Napiszę tylko, że kierowcy mogą spać spokojnie - nowy wykonawca będzie ich potrzebował. Za zarżnięcie wzorowego miejskiego przewoźnika sumiennie wykonującego swoje obowiązki od 40 lat (PKM to spadkobierca WPK) możemy podziękować MZK i rządzącym. Mam nadzieję, że PKM będzie walczył do końca (odwołanko do KIO), ewentualnie przewegetuje 9 lat na samej Czerwionce. MZK ułożyło przetarg tak, żeby jak najmniej pojazdów PKMu spełniało wymagania a rządzący ustalili, że np. MZK nie może zlecić obsługi wszystkich linii podmiotowi wewnętrznemu - swojej własnej firmie. Świętej Pamięci senator Antoni Motyczka już dawno powiedział co myśli o prawie przetargowym. Jest to na YouTube.

  • ~AleDom 2014-12-09
    19:41:35

    0 0

    A, zapomniałem, że PKM najpewniej pociągnie na dno Mikrusa - firmę, do której należą niedawno nabyte busiki. W 100% niskopodłogowe, z małym przebiegiem, komfortowe Mercedesy Sprintery, VDL i 2 nowe krótkie Solarisy. Jeden ze Sprinterów był prezentowany w tym roku na targach transportowych TransExpo w Kielcach, na próżno szukać czegoś podobnego w regionie, to pierwsze takie Sprintery w Polsce. Za to MZK od 2016 roku wymaga 50% pojazdów z silnikiem EURO6, jedynie z kawałkiem niskiej podłogi. Czyli twierdzą, że taki niskopodłogowy Sprinterek jest gorszy od Kapeny z małym kawałkiem niskiej podłogi, schodkami i silnikiem spełniającym kolejny wymysł ekoterrorystów. Nie wydaje mi się, żeby dla pasażerów EURO6 było ważniejsze niż niska podłoga, ale co ja tam wiem...

  • ~karlos 2014-12-09
    21:30:44

    1 0

    A ja się pytam, jak długo można ratować trupa, jakim bez wątpienia jest PKM?

  • ~AleDom 2014-12-09
    22:00:37

    0 4

    @karlos: Pomyślałeś czemu PKM jest trupem? Czy czasem nie jest tak, że zawsze głównym kryterium przetargu jest cena? Czy to, że PKM nie oszczędza na pasażerach jest złe? Czy np. dzierżawa Solarisów zamiast MAZów i dbanie o stan techniczny pojazdów oraz ich wygląd to coś złego? Czy stawki, jakie dostają mogą wystarczyć na poprawę sytuacji finansowej? Prywaciarze często tną koszty - przejedź się komunikacją miejską np. w Wodzisławiu (obojętnie czy MZK czy nie). Przez dzisiejsze prawo liczy się cena a nie jakość. Podmioty takie jak MZK jako główne (lub wręcz jedyne) kryterium dają cenę, bo inaczej ktoś mógłby ich posądzić o niegospodarność - senator Motyczka o tym mówił. Można oszczędzać na serwisie, zakupie pojazdów, pracownikach i wielu innych rzeczach, tylko czy to wyjdzie na dobre pasażerom? Raczej nie. Mimo to PKM musi konkurować ceną z firmami, których dobro pasażerów nie obchodzi.

  • ~joseph 2014-12-09
    22:00:47

    2 0

    Skoro istnieje szansa, ze nowy przewoźnik przygarnie część kierowców, to ja nie widzę problemu. Przecież ważne jest to, by pasażerowie mieli jak dojechać do szkoły czy pracy.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 627