Rozkład jazdy autobusów jest częstym tematem interpelacji jastrzębskich radnych, którzy w imieniu mieszkańców walczą o zmianę rozkładu niemodyfikowanego od lat. – Doświadczenie pokazuje, że rozkład jest daleki od oczekiwanego. Istnieje mnóstwo osób, które chciałyby korzystać z komunikacji publicznej, ale nie mogą, bo np. jadąc z przesiadką zabraknie im dwóch minut, by zdążyć na kolejny autobus. Wtedy szukają alternatywnych rozwiązań – zauważył radny Andrzej Kinasiewicz.
- Rozkład jazdy to taki organizm, który można zmieniać i ulepszać. A nie trwać w skostniałym systemie, który jak widać jest niewydolny i ta niewydolność coraz bardziej się pogłębia. Powoduje to mniejsze wpływy z biletów, gdzie dziś to zaledwie 30 procent przychodów MZK. Prawda jest taka, że mieszkańcy wolą przejść na piechotę lub dojechać samochodem, niż korzystać z autobusów – zaznaczył radny Roman Foksowicz.
Krzysztof Baradziej, który pełni funkcję Przewodniczącego Zarządu MZK wyjaśnia, że układanie rozkładu jazdy to skomplikowana procedura, na którą wpływ ma wiele czynników. Głównym jest ilość pasażerów. Później czas pracy kierowców, możliwości sprzętowe przewoźnika oraz lokalizacja przystanków.
Przewodniczący zapewnia, że rozkład jazdy zmieni się całkowicie. Jednak by zrobić to dobrze, trzeba mieć dobre dane. A takimi MZK będzie dysponować dopiero na początku 2015 roku, gdy wprowadzony zostanie e-bilet. – Obecnie nie mamy kontroli nad ilością pasażerów oraz informacji o tym, jakimi liniami najwięcej z nich się porusza. Uważam, że nie ma sensu już teraz wywracać rozkładu do góry nogami, bo za rok musielibyśmy zrobić to znowu. Na dzień dzisiejszy w grę wchodzą jedynie drobne korekty na określonych liniach – tłumaczy Krzysztof Baradziej.
Radni uważają, że skoro miasto Jastrzębie-Zdrój dopłaca do komunikacji 12 mln złotych, to powinna być tak zorganizowana, by mogli korzystać z niej wszyscy. – Powinno tak się stać teraz, a nie dopiero w 2015 roku – powiedział Andrzej Kinasiewicz.
Baradziej przekonuje, że każda poważniejsza zmiana wiąże się ze sporymi kosztami. – Wydłużając jedną linię, należy skrócić długość innej. Wszystko musi się zbilansować, by nikogo nie obciążać i tak już wysokimi kosztami – wytłumaczył.
A co Wy sądzicie o komunikacji publicznej w naszym mieście? Czy rozkłady jazdy potrzebują natychmiastowej zmiany?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Kolej+: w Jastrzębiu powstanie stacja i dwa przystanki
27389Wybory: czterech kandydatów na prezydenta Jastrzębia. Na kogo oddacie głos? [SONDA]
7729"Willa na bloku" czeka na rozbiórkę. Trzy firmy chętne na jej wykonanie [ZDJĘCIA]
7620Niecodzienny poród w Jastrzębiu. Dziecko przyszło na świat w... altance
4490Sporo przerw w dostawie prądu. Utrudnienia również dziś [HARMONOGRAM]
3388Kolej+: w Jastrzębiu powstanie stacja i dwa przystanki
+39 / -21Kierował mając 4 promile! Mundurowych zawiadomił świadek
+8 / -0Jastrzębie 2.0 przedstawiło swoich kandydatów do Rady Miasta
+19 / -11Wybory: czterech kandydatów na prezydenta Jastrzębia. Na kogo oddacie głos? [SONDA]
+22 / -16Pijana 53-latka prowadziła samochód. Miała ponad 2 promile!
+5 / -0Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
2Kolej+: w Jastrzębiu powstanie stacja i dwa przystanki
2Rozpoczyna się Triduum Paschalne. Dziś obchody Wielkiego Czwartku
1Wybory: czterech kandydatów na prezydenta Jastrzębia. Na kogo oddacie głos? [SONDA]
1Dziś Wielki Piątek. W Kościele Katolickim dzień postu i zadumy
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~AleDom 2014-01-23
06:22:56
Lepiej późno niż wcale. Faktycznie analiza potoków może być pomocna. Trzymam Pana Baradzieja za słowo - jeżeli nie skończy się na gadaniu to ma u mnie wielkiego plusa. Póki co czekam na konkretne działania.