3 grudnia rząd przyjął uchwałę w sprawie Programu Kolej+, w ramach którego 525 mln zł zostanie przeznaczone na odbudowę połączeń do Jastrzębia-Zdroju.
Program Kolej+ przewiduje uzupełnianie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Program przyczyni się do likwidowania wykluczeń komunikacyjnych i umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.
Program adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego, a na jego realizację przeznaczonych zostanie prawie 6,6 mld zł w latach 2019-2028. Około 5,6 mld zł pochodzić będzie z dokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a ok. 1 mld zł ma być wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego (np. obligacje, kredyty). Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
– Od teraz Kolej+ staje się formalym dokumentem z wieloletnim planem finansowym. W tym dokumencie Jastrzębie-Zdrój z 525 milionami wkładu państwa jest wymienione na pierwszym miejscu – cieszy się minister środowiska Michał Woś, który jeszcze jako radny wojewódzki zabiegał o kolej do Jastrzębia.
Według jego szacunków opracowanie studium wykonalności może zająć ok. 6-12 miesięcy, przetarg: kolejny rok, a sama budowa: 2 lub 3 lata.
Przedstawiona na grafice trasa w kierunku Wodzisławia jest tylko jedną z możliwych. O ostatecznym przebiegu trasy zadecyduje dopiero studium wykonalności. Równie - a może nawet bardziej - prawdopodobna jest trasa przez Żory w kierunku Katowic, która mogłaby konkurować z autostradą.
Rząd przyjął też projekt Ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to rozwiązania wspierające Program Kolej+. Dzięki temu tereny kolejowe, które są niewykorzystywane, znowu będą przeznaczone do celów transportowych. Możliwe będzie m.in. przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania z nich przez samorządy.
Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych – pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury. Samorządy województw będą też mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – poprawi to komunikację na terenach pozbawionych dziś dogodnych połączeń.
Wprowadzono również nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych.
Tagi: kolej, Jastrzębie, pociągi, cpk
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Przebudowa skrzyżowania. Będzie nowe rondo
32342Ulice w Jastrzębiu zmieniają nazwy. Które?
11778Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
11501Umowa podpisana. Będzie przebudowa ulicy Połomskiej
10804[AKTUALIZACJA] Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Jastrzębiu-Zdroju?
7645[AKTUALIZACJA] Mamy cząstkowe wyniki! Kto wygrywa w Jastrzębiu-Zdroju?
+72 / -34Przebudowa skrzyżowania. Będzie nowe rondo
+39 / -5Wyłudzali dotacje unijne. Otrzymali ponad milion dofinansowania. Cztery osoby zatrzymane
+31 / -0Oficjalnie: Michał Urgoł wygrywa wybory w Jastrzębiu-Zdroju!
+54 / -29Niecodzienne sceny podczas mszy rezurekcyjnej. Mężczyzna wszedł na ołtarz, szarpał się ze służbą
+19 / -3Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~seboc 2019-12-04
12:33:27
Lata 2019-2028?
Juz jakakolwiek dzialanie musialoby trwac.
Nie wiem skad Jastrzebie mialoby wziac pieniadze na swoj udzial, skoro w tym roku deficyt wynosi 50 milionow.
Urzednicy sami raczej nie wiedza, skoro twierdza, ze deficyt pokryje nadwyzka lat przyszlych.
Program Kolej+ przewidywal do tej pory budowe polaczenia do Wodzislawia (wg mapy opublikowanej przed wyborami).
~Jarosław Polok 2019-12-22
10:13:28
https://www.tujastrzebie.pl/sonda,ktoredy-powinna-biec-nitka-kolei-do-jastrzebia-zdroju,son4-156-page1.html