zamknij

Wiadomości

525 mln zł na kolej do Jastrzębia – rząd przyjął uchwałę

2019-12-04, Autor: JP

3 grudnia rząd przyjął uchwałę w sprawie Programu Kolej+, w ramach którego 525 mln zł zostanie przeznaczone na odbudowę połączeń do Jastrzębia-Zdroju.

Reklama

Program Kolej+ przewiduje uzupełnianie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Program przyczyni się do likwidowania wykluczeń komunikacyjnych i umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.

Program adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego, a na jego realizację przeznaczonych zostanie prawie 6,6 mld zł w latach 2019-2028. Około 5,6 mld zł pochodzić będzie z dokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, a ok. 1 mld zł ma być wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego (np. obligacje, kredyty). Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzie prowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

– Od teraz Kolej+ staje się formalym dokumentem z wieloletnim planem finansowym. W tym dokumencie Jastrzębie-Zdrój z 525 milionami wkładu państwa jest wymienione na pierwszym miejscu – cieszy się minister środowiska Michał Woś, który jeszcze jako radny wojewódzki zabiegał o kolej do Jastrzębia.

Według jego szacunków opracowanie studium wykonalności może zająć ok. 6-12 miesięcy, przetarg: kolejny rok, a sama budowa: 2 lub 3 lata.

Przedstawiona na grafice trasa w kierunku Wodzisławia jest tylko jedną z możliwych. O ostatecznym przebiegu trasy zadecyduje dopiero studium wykonalności. Równie - a może nawet bardziej - prawdopodobna jest trasa przez Żory w kierunku Katowic, która mogłaby konkurować z autostradą.

Tereny kolejowe będą wykorzystane

Rząd przyjął też projekt Ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to rozwiązania wspierające Program Kolej+. Dzięki temu tereny kolejowe, które są niewykorzystywane, znowu będą przeznaczone do celów transportowych. Możliwe będzie m.in. przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania z nich przez samorządy.

Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych – pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury. Samorządy województw będą też mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – poprawi to komunikację na terenach pozbawionych dziś dogodnych połączeń.

Wprowadzono również nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych.

Oceń publikację: + 1 + 17 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~seboc 2019-12-04 12:33:27

    Lata 2019-2028?
    Juz jakakolwiek dzialanie musialoby trwac.

    Nie wiem skad Jastrzebie mialoby wziac pieniadze na swoj udzial, skoro w tym roku deficyt wynosi 50 milionow.
    Urzednicy sami raczej nie wiedza, skoro twierdza, ze deficyt pokryje nadwyzka lat przyszlych.

    Program Kolej+ przewidywal do tej pory budowe polaczenia do Wodzislawia (wg mapy opublikowanej przed wyborami).

    6 3

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Którędy powinna biec nitka kolei do Jastrzębia-Zdroju?




Oddanych głosów: 77