Prezydenci Rybnika, Wodzisławia, Jastrzębia i Żor stworzyli własną koncepcję kolei podmiejskiej, które połączy cztery miasta. Zaproponowane rozwiązanie ma być alternatywą dla budzącej opór społeczny kolei dużych prędkości budowanej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ramach tego projektu w Jastrzębiu mają powstać 2 przystanki.
W ostatnich tygodniach wielokrotnie informowaliśmy Was o planach budowy kolei dużych prędkości w naszym regionie. Pomysły forsowane przez państwową spółkę Centralny Port Komunikacyjny wzbudziły protesty w wielu miejscach, między innymi w: Żorach-Rowniu, Czerwionce-Leszczynach, Rybniku-Kłokocinie czy Turzy Śląskiej.
Obawy mieszkańców podzielają w większości samorządowcy. Prezydenci miast związani z Platformą Obywatelską postanowili przedstawić alternatywną dla planów rządowych wersję przebiegu kolei w naszym regionie. List intencyjny w tej sprawie podpisali: Piotr Kuczera – prezydent Rybnika, Anna Hetman – prezydent Jastrzębia-Zdroju i Mieczysław Kieca – prezydent Wodzisławia. Efektem współpracy samorządów ma być przygotowanie wniosku do unijnego programu Kolej+ na budowę kolei podmiejskiej.
Według wstępnych założeń, nowa nitka kolei ma połączyć Rybnik, Wodzisław, Jastrzębie i Żory. Pomysłodawcy na roboczych mapach oznaczają linię kolorem złotym. Już teraz nieoficjalnie mówi się o „Złotym Pierścieniu”, który ma połączyć nasze miasta.
Ten pomysł ma 2 mocne strony. Po pierwsze, nie zmniejsza znaczenia istniejącej linii z Rybnika do Chałupek, po której już teraz jeżdżą pociągi międzynarodowe. Po drugie, zakłada budowę kolei przez miejsca, gdzie nigdy dotąd nie było przystanków kolejowych, jak na przykład przez Pszów, Kokoszyce, Mszanę czy Boguszowice. Decydentom bardzo trudno będzie odrzucić tak skonstruowany wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych – mówi nam jeden z wysoko postawionych urzędników rybnickiego magistratu.
Na razie wśród sygnatariuszy porozumienia brak jest Żor.
Prezydent Żor Waldemar Socha póki co oficjalnie wstrzymuje się z przystąpieniem do projektu ze względu na skomplikowaną sytuację polityczną w swoim mieście i koalicję z Prawem i Sprawiedliwością. Trwają intensywne rozmowy, by żorscy radni PiS poparli ten projekt. Pomimo to urzędnicy z żorskiego magistratu aktywnie pracują w zespole roboczym przygotowującym plany kolei podmiejskiej – tłumaczy nasz informator.
Pierwsze szacunki sugerują, że łączne koszty inwestycji powinny zamknąć się kwotą 2,5 miliarda złotych. W przypadku dofinansowania z funduszy unijnych i budżetu państwa na poziomie 85%, samorządy z własnej kieszeni musiałyby wyłożyć ok. 375 milionów złotych. Realny realizacji tej inwestycji to lata 2028-2034.
Pomysłodawcy projektu wzorują się na kolejach podmiejskich funkcjonujących w dużych aglomeracjach europejskich. Punktem odniesienia jest też Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
Cała idea polega nie tylko na budowie infrastruktury kolejowej łączącej miasta subregionu zachodniego. Całość musi być tak zaplanowana, by w godzinach szczytu w każdym mieście pociąg odjeżdżał co 15 minut w dwóch kierunkach – dodaje urzędnik.
A jak Wam się podoba pomysł budowy Złotego Pierścienia? Wierzycie w szanse powodzenia tego projektu?
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,alternatywa-dla-cpk-region-oplecie-zloty-pierscien,wia5-3266-51824.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
10386Os. Staszica: ścieżki spacerowe już gotowe
9759Wyłączenia prądu w Jastrzębiu. Trwają planowane przerwy w dostawie energii
4025Poznajecie ją? Nadal jest poszukiwana!
3944Kolejny element ronda wykonany. Od jutra zmiana organizacji ruchu na al. Jana Pawła II
3818Wyłudzali dotacje unijne. Otrzymali ponad milion dofinansowania. Cztery osoby zatrzymane
+29 / -0Kolej+: w Jastrzębiu powstanie stacja i dwa przystanki
+40 / -21Niecodzienne sceny podczas mszy rezurekcyjnej. Mężczyzna wszedł na ołtarz, szarpał się ze służbą
+19 / -3Pijany Ukrainiec prowadził mając 3 promile. Zatrzymał go policjant w czasie wolnym od służby
+9 / -1Kierował mając 4 promile! Mundurowych zawiadomił świadek
+8 / -0Poznajecie ją? Nadal jest poszukiwana!
2Pożar garażu przy Gagarina. Jedna osoba poszkodowana, ogromne straty
1Sprzedawał bilety, których nie miał. Oszukał na 6,5 tys. złotych, teraz trafił do więzienia
1Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
1"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
1Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Capote 2022-04-01
10:08:08
Alternatywa to możliwość wyboru innego rozwiązania niż zakładane.
Redaktorze jeżeli alternatywą połączenia kolejowego z Katowicami ma być miejska kolejka jeżdżąca w kółko to gratuluję pomysłu .
~seboc 2022-04-01
19:22:24
To wcale nie jest glupi pomysl. Ze stacji przesiadkowych, mozna by bylo dojechac do mniejszych miejscowosci. Rozwiazanie scaliloby region.
Takie cos funkcjonuje np. w Singapurze, oprocz linii prowadzacych do centrum, jest linia okrazajaca miasto.
Takiego czegos brakuje w Monachium, by dojechac czasem kilka km na polnoc czy poludnie, podrozny musi dojechac do centrum i inna linia wrocic.
Chciac jechac w kierunku Katowic, czy Warszawy, kazdy wsuadlby do pierwszego lepszego pociagu i dojechal do stacji przesiadkowej.