zamknij

Wiadomości

Anna Hetman o kolei dużych prędkości w Jastrzębiu

2020-03-06, Autor: red

Budowa kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego poruszyła mieszkańców naszego regionu i wywołuje kontrowersje. Przedstawiamy Wam głosy i opinie w tej sprawie polityków oraz samorządowców. Czas na Annę Hetman – prezydent Jastrzębia Zdroju.

Reklama

Mieszkańcy naszego regionu obawiają się planów budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Gromadzimy dla Was informacje i opinie w tej sprawie.

Jak dotąd wiemy, że:

Cztery pytania o kolej dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) zadaliśmy też Annie Hetman – prezydent Jastrzębia-Zdroju:

Red.: Jakie zagrożenia dla regionu i Jastrzębia wiążą się z budową szybkiej linii kolejowej w proponowanych przez CPK wariantach?

Anna Hetman: Budowa kolei to nie tylko zagrożenia, ale również korzyści. Szybka linia kolejowa oznacza, nie tylko dla Jastrzębia ale i całego regionu, zdecydowanie lepsze skomunikowanie. Biorąc pod uwagę walkę ze smogiem, ekologię, ekonomię i poprawę bezpieczeństwa ta inwestycja zyskuje na atrakcyjności.

Obarczona jest oczywiście ryzykiem. Mam tu na myśli projektowanie przebiegu linii bez uwzględnienia tak istotnych czynników społecznych, czy też z naruszeniem istniejącej już tkanki miejskiej. Niezwykle ważne jest już na etapie planowania projektowanie społecznie odpowiedzialne, czyli takie które omija osiedla domków jedno i wielorodzinnych, tereny zielone, parki oraz tereny inwestycyjne. Wyburzenie domów i przesiedlanie mieszkańców jest jak operacja na żywym organizmie. Ogromny sprzeciw społeczny i nie uwzględnianie planów rozwoju miast i gmin to nie jest dobry kierunek nawet przy tak dużej inwestycji.

Czy budowa szybkiej linii przez Jastrzębie-Zdrój przyniesie temu Miastu więcej korzyści czy strat?

Dla Jastrzębia-Zdroju to będzie duża korzyść. Pod warunkiem, że linia będzie poprowadzona z uwzględnieniem naszych uwag. A więc starym śladem z delikatnymi korektami. Bardzo nam na tym zależy, bo jest to wariant, który w sposób znaczący ogranicza konieczność przesiedlania naszych mieszkańców. O kolej walczymy od lat. Dobre skomunikowanie z krajem, a w tym przypadku, także z zagranicą da naszemu miastu wyraźny impuls do rozwoju gospodarczego. Zgodnie z tymi planami Jastrzębie-Zdrój byłoby pierwszą stacją po przekroczeniu granicy polsko – czeskiej. A zarazem ostatnią po stronie polskiej. To miałoby też wpływ na rozwój turystyki w mieście i regionie.

Czy poprowadzenie tej linii z pominięciem Rybnika i Wodzisławia grozi transportową marginalizacją Aglomeracji Rybnickiej?

Rybnik i Wodzisław mają kolej. Chodzi o to, by stamtąd pociągi mogły dojechać do najbliższej stacji kolei dużych prędkości. Te miasta na pewno nie będą zmarginalizowane. Jak się dowiedziałam w CPK planowane są również nitki łączące miasta posiadające kolej z najbliższą dużą stacją kolei dużych prędkości czyli z Jastrzębiem.

Jaki byłby optymalny przebieg tej linii kolejowej?

Mam nadzieję, i ze swojej strony będę robiła wszystko, by tak było, że wspólnie z samorządami i CPK wypracujemy najlepsze rozwiązanie dla rozwoju naszego regionu, bez niszczenia tkanki miejskiej, przyrodniczej i kosztów społecznych. Mamy zaplanowane spotkania w Subregionie Zachodnim, również w swoich miejscowościach, na których postaramy się znaleźć tzw. złoty środek. Dla Jastrzębia-Zdroju najważniejsze jest, by kolej powróciła i mieszkańcy licznie z tego korzystali, a to oznacza lokowanie stacji w mieście.

Przypominamy, że swoje uwagi do planów budowy szybkiej kolei możecie przedstawiać na stronie konsultacje.cpk.pl.

Oceń publikację: + 1 + 19 - 1 - 25

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~seboc 2020-03-06 13:01:41

    "poruszyła mieszkańców naszego regionu i wywołuje kontrowersje"

    Raczej budzi satyryczne uwagi. Taka kolej nigdy nie powstanie. Jest za droga w budowie eksploatacji i nie ma sensu. Kolej powinna byc jednym ze srodkow transportu publicznego, ktore wzajemnie powinny sie uzupelniac. Takie dziwo jak kompletny upadek innych mozliwosci transportu (marszrutki jak w Afryce) + wyizolowana, nie zatrzymujaca sie na przystankach, kolej wysokich predkosci do maista oddalonego o 50km, gdzie standart podrozy jest wysoki a bilet bardzo drogi, nie funkcjonuje nigdzie na swiecie.
    Na Slasku potrzebna jest szybka kolej miejska, tania i niezawodna.
    Pasazer kupilby bilet i podrozowalby czym sobie tam akurat chce i co jest skomunikowane.

    14 4
  • ~maziizam 2020-03-06 13:55:21

    Widać, że brak wiedzy i rozsądku u władzy Jastrzębia.

    Moim zdaniem największym zagrożeniem jest to, że nie zajmuje się tym PLK, która ma dużo większe pojecie techniczne o szlakach kolejowych odpowiednich wymogach technicznych i ma stare pomysły na wydłużenie CMK z Zawiercia do Katowic i dalej w Kierunku Bogumina i Ostrawy, które były o niebo lepsze od dziecinnych kresek narysowanych na mapach bez pomysłu bez sprawdzenia gdzie idą.
    A prawdziwe zagrożenia to:
    1. Teren na którym wytyczono linie CPK jest obszarem silnych szkód górniczych IV i V kategorii z nieciągłościami z upadem średnim metr na rok na którym nie da się prowadzić kolei powyżej 20-50 km/h z ciągłym remontem, a i tak nie gwarantuje to braku ryzyka wykolejenia i tragedii. Jastrzębie Zdrój od północy przez wschód po południe z przystającymi miejscowościami np Pawłowice ma silne szkody górnicze przez wydobycie kopalń JSW Borynia-Zofiówka, Pniówek oraz Jastrzębie-Bzie z koncesjami do 2051 roku.

    2. Aby przeprowadzić te trasy wg założeń, będzie należało ograniczyć tam wydobycie węgla koksującego w kopalniach JSW Borynia-Zofiówka, Pniówek oraz Jastrzębie-Bzie poprzez wykonanie filaru ochronnego, który na głębokości około 1000 metrów będzie miał szerokość około kilometra co znacznie ograniczy zasoby kopalń utrudni wydobycie węgla itd.

    3. Poprowadzenie kolei CPK przez największe szkody górnicze doprowadzi do zrzucenia pełnych kosztów utrzymania tej linii na barki JSW, przez co możemy doprowadzić do likwidacji części kopalń JSW na terenie Jastrzębia co odbije się negatywnie na mieście i mieszkańcach regionu.

    Po likwidacji kopalń JSW w Jastrzębiu mieszkańcy może raz skorzystają z tej linii aby szybko opuścić to miasto na zawsze!

    18 5
  • ~seboc 2020-03-06 14:16:09

    Inna sprawa to pomysl "szprych", gdzie linie kolejowe spotykaja sie w jednym centralnym punkcje.
    To jest myslenie dosc prymitywne i zakorzenione w polowie XX w.
    Tak rozwiazano np. transport publiczny w Monachium. Wszystkie linie kolejowe i metra jada do centrum. Chcas przedostac sie z miejscowosci na wschod lub na poludnie od Monachium do pracy do firmy zlokalizowanej na polnocy (BMW) lub na polnocnym zachodzie (MAN), trzeba udac sie wpierw do centrum i tam przesiasc sie na inny pociag / metro.
    Z tym, ze na obrzezach mieszka coraz wiecej ludzi i centrum miasta (a wlasciwie jego podziemia) jest okrutnie zagrozone.
    Rozwiazaniam byloby cos takiego jak funkcjonuje w Singapurze: poza liniami krzyzujacymi sie w centrum, istnieje linia okrezna objezdzajaca cala aglomeracje. Dodatkowo geniusz transportu publicznego w Singapurze polega na tym, ze obojetnie w jaki autobus wsiadziesz, w koncu dojedziesz do stacji przesiadkowej (jest ich kilka), skad metrem / kolejka mozna trafic w inne miejsce.

    7 4
  • ~Maroni Mw 2020-03-07 03:17:59

    -jastrzębskie urzędasy niedorajdy przez rok nie potrafią nic zrobic z wiaduktem na pilsudskiego a juz kombinują z koleją ktora wczesniej zlikwidowali ?

    14 0
  • ~Paweł Mucha 2020-03-07 17:43:21

    Nie bedzie koleji w Jastrzebiu nie ma szans

    2 3

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy obawiasz się koronawirusa?



Oddanych głosów: 459