Chcemy, by odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków był bezpłatny – zapowiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Zmiana miałaby wejść w życie najszybciej w 2027 roku, kiedy droga nie będzie już zarządzana przez koncesjonariusza.
Goszczący w czwartek w Polsacie News Andrzej Adamczyk powiedział, że plan nie tylko przejęcie drogi przez państwo, ale również rozbudowę o dodatkowy pas ruchu. Polityk był zapytany także, czy rząd chce wprowadzić dodatkowe opłaty na istniejących autostradach. Zapewnił że nie ma takich planów.
- Na tych istniejących autostradach nie ma takich planów. Przypomnę, że opłatami zajmuje się Minister Finansów. Często zwolnienie z opłat umożliwia przeniesienie dużej części ruchu na odcinek autostrady z dróg równoległych - powiedział Adamczyk. Zaznaczył, że ma nadzieję, iż opłaty zostaną zniesione na odcinku autostrady A4 miedzy Katowicami a Krakowem.
- Jestem przekonany (...), że autostrada ta stanie się na powrót autostradą zarządzaną przez GDDKiA i chcielibyśmy bardzo, aby ten odcinek między Katowicami a Krakowem, był odcinkiem autostrady bezpłatnej – powiedział.
Minister dodał, że rozbudowa trasy o dodatkowy pas ruchu w każdą stronę pozwoliłaby skumulować ruch zebrany z dróg równoległych do A4, gdzie występują „olbrzymie problemy komunikacyjne".
W 2027 r. kończy się koncesja na odcinek autostrady A4 między Katowicami a Krakowem; chcielibyśmy, by ten odcinek był bezpłatny dla kierowców - przekazał minister infrastruktury @AMAdamczyk. Dodał, że plan zakłada rozbudowę tej trasy o dodatkowy pas ruchu. https://t.co/E7gsp6pTuY
— TVP3 Kraków (@TVP3Krakow) December 8, 2022
Autostradą zarządza od lat spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM). Dla firmy to żyła złota. W trzech kwartałach 2022 roku przychody całej grupy zwiększyły się o 15,2 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku 2021 i wyniosły 307,3 mln zł. Z kolei zysk netto wzrósł o 2,1 proc. – do poziomu 99,5 mln zł. Sam pobór opłat przyniósł koncesjonariuszowi 303,9 mln zł, to jest o 15,3 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. O 13,6 proc. wzrosły przychody z opłat za przejazd pojazdami osobowymi, natomiast o 18,2 proc. – pojazdami ciężarowymi. Wzrost zysków wynikał z dwóch powodów. Po pierwsze z odbudowującego się ruchu po pandemii. Natężenie ruchu zwiększyło się o 10,9 proc. i wyniosło ok. 47,5 tys. pojazdów na dobę. Wzrost dotyczy zarówno pojazdów osobowych (11,7 proc.), jak i ciężarowych 7,2 proc.), a to automatycznie przekłada się na większe wpływy z opłat. Po drugie same opłaty podrożały w lipcu, więc i z tego tytułu przychody wzrosły.
I teraz, wiedząc, jakie jest obłożenie ruchem na opisywanym odcinku, czy na pewno państwo polskie będzie skłonne zrezygnować z takich dochodów?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1524Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1508Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
4923,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
431Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 17.00
388Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0O tym się mówi: procesy sądowe przeciwko bankom
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
0Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
0
~Maciej Kowalski 2023-03-20
06:53:51
Pyszna kiełbaska, można prosić trochę musztardy, mniami