zamknij

Wiadomości

Budowa Centrum Logistycznego szansą na pracę dla tysięcy jastrzębian

2016-03-03, Autor: Patrycja Wróblewska-Wojda
Minimum 50 tysięcy nowych miejsc pracy, obsługa około 500 tysięcy kontenerów rocznie, oddziaływanie na 8 mln ludzi w regionie, zasięg ze Śląska na cały świat. To główne założenia projektu Polska 3.0, który ma stworzyć w naszym regionie atrakcyjną strefę biznesu i świetnie skomunikowany obszar inwestorski. Jednym z partnerów ma być Jastrzębie-Zdrój.

Reklama

Polska 3.0 to obywatelski projekt gospodarczy przeznaczony dla Polski i dla regionów transgranicznych. Zakłada przywrócenie transportu na rzekę Odrę, połączenie Odra - Dunaj - Łaba i budowę największego w Europie Centrum Logistycznego Gorzyczki – Wierzniowice, a także przedłużenie szerokiego toru ze Sławkowa do Centrum Logistycznego, przy równoczesnej modernizacji obecnej trasy Sławków – Hrubieszów.  

- Przy realizacji projektu Polska 3.0 nasz kraj otwiera się na europejskie i azjatyckie szlaki przepływu towarów, a tym samym skorzystamy na swoim tranzytowym, centralnym w Europie położeniu, które obecnie najczęściej podkreślane jest nie w aspekcie gospodarczym, a tylko historycznym – mówi Angelika Jarosławska, koordynator projektu Polska 3.0 z Ogólnopolskiego Klastra Innowacyjnych Przedsiębiorstw.

Lokalizację Gorzyczki – Wierzniowice wybrano nieprzypadkowo. To jedyne miejsce, gdzie przecinają się wszystkie zasadnicze korytarze transportowe. Centrum Logistyczne ma znaleźć się na skrzyżowaniu głównych transeuropejskich magistral transportowych: autostrady A1, drogi wodnej E-30, szerokiego toru z dalekiego wschodu, oraz II transeuropejskiego korytarza kolejowego. W bliskiej odległości znajdują się także lotniska: w Katowicach, w Ostrawie i Krakowie. To także centrum górnośląskiej aglomeracji przemysłowej Ostrawsko-Katowickiej, region kluczowego przemysłu dla Czech, Polski i Słowacji.

- Transport multimodalny jest uważany za najwłaściwszą formę transportu zrównoważonego. Powiązanie różnych środków transportu w sprawny łańcuch pozwala na uzyskanie szeregu korzyści. Oprócz efektywności ekonomicznej, najważniejszym rezultatem transportu multimodalnego jest ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne – przekonuje Jarosławska.

 Wzorem do przygotowania planu Centrum Logistycznego Gorzyczki – Wierzniowice jest Centrum Logistyczne transportu intermodalnego w Norymbergii, w Niemczech, gdzie na powierzchni 337 ha wzdłuż kanału Rem –Men – Dunaj, autostrady A73 i kolei żelaznej, działa ponad 260 firm.

Realizacja programu wiąże się z ogromnymi kosztami, ale szansą jest rozdanie środków unijnych na lata 2014 – 2020. Nadzieje są spore, ponieważ zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej do 2030 roku 30 % transportu drogowego musi zostać przeniesione m.in. na drogi wodne.

Budowa centrum jest szansą dla miast w naszym regionie. Skorzystać z niej zamierzają także władze Jastrzębia-Zdroju, które chciałyby włączyć do projektu tereny inwestycyjne z Moszczenicy. – Mamy bardzo dobre połączenie komunikacyjne, więc dobrze by było, gdyby choć część tej inwestycji powstała także na naszym terenie. Centrum zapewni pracę dla kilkudziesięciu tysięcy osób, co będzie doskonałą alternatywą do Jastrzębskiej Spółki Węglowej – wyjaśnia Anna Hetman, prezydent Jastrzębia-Zdroju.

 

W miniony poniedziałek w jastrzębskim magistracie odbyło się spotkanie władz samorządowych miast regionu, przedstawicieli Ogólnopolskiego Klastra Innowacyjnych Przedsiębiorstw oraz Komitetu Rozwoju Zagłębia. Tematem była budowa 63-kilometrowej drogi szerokotorowej ze Sławkowa do Centrum Logistycznego Gorzyczki-Wierzniowice.

Budowa szerokiego toru, który jest jednym z elementów programu gospodarczego Polska 3.0  dotyczy przede wszystkim powiatów: będzińskiego, mikołowskiego, rybnickiego, wodzisławskiego, a także Jaworzna, Mysłowic, Żor, Dąbrowy Górniczej, Sosnowca i Jastrzębia-Zdroju.

Prezydent Anna Hetman będzie odpowiedzialna za nadzór działań na terenie powiatu rybnickiego, wodzisławskiego oraz Jastrzębia-Zdroju. Propozycja skierowana do miasta cieszy, bo potencjał i możliwości Jastrzębia-Zdroju do tej pory były niewykorzystane. - Doskonała lokalizacja, obecność KSSE, doskonałe tereny inwestycyjne, potencjał Zespołu Szkół nr 6 to istotne walory Jastrzębia-Zdroju – podkreśla prezydent. - Dodatkowo gotowe tory kolejowe, oraz ślad po kolei wraz z infrastrukturą daje nam szansę na włączenie Jastrzębia do programu – dodaje. 

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~ametyst 2016-03-03
    13:17:31

    17 1

    Fajna sprawa, tylko pewnie i tak wszystko zacznie się za 30 lat, gdy będzie to obchodziło nasze wnuki

  • ~joseph 2016-03-07
    16:48:13

    2 0

    Jasne już to widzę :)))) Może nasze wnuki doczekają, ale na pewno nie my

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 702