zamknij

Biznes

Co dalej z CPK w Śląskiem? "Nikt nie podważa konieczności budowy linii Katowice-Ostrawa"

2024-05-16, Autor: mz

- Audyt dotyczący budowy portu lotniczego i kolei dużych prędkości ma być gotowy w połowie 2024 r. - zapowiadał pod koniec lutego Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Teraz spółka ponownie zabiera głos w sprawie dalszych losów projektu. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Filip Czernicki, prezes CPK, podkreślił m.in., że rząd nie podważa konieczności budowy połączenia z Katowic w kierunku Ostrawy.

Reklama

Przypomnijmy, 27 lutego w sali Sejmu Śląskiego w Katowicach odbyła się konferencja w sprawie linii kolei wielkich prędkości, tzw. "szprychy" z Centralnego Portu Komunikacyjnego w stronę granicy z Republiką Czeską. W spotkaniu uczestniczył Maciej Lasek, nowy pełnomocnik rządu ds. CPK.

Zapowiedział wówczas, że do końca pierwszego półrocza 2024 r. zaplanowane zostało zakończenie audytu i dodał, że jego wyniki mają zostać przekazane rządowi, który podejmie ostateczną decyzję ws. portu lotniczego oraz linii kolejowych.

Teraz, po zakończeniu audytów, głos w sprawie dalszych losów projektu zabiera Filip Czernicki, prezes zarządu spółki.

CPK zakończyło audyty wewnętrzne. Co dalej z rządowym projektem?

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, prezes CPK zaznaczał, że "przedmiotem dyskusji nie jest to czy CPK budować, ale jak budować i jakim kosztem". Dodał jednak, że przedsięwzięcie powinno odpowiadać na rzeczywiste potrzeby transportowe kraju i podkreślił konieczność urealnienia założeń inwestycji przyjętych jeszcze przez rząd PiS. 

Jeżeli chcemy zbudować lotnisko, to musimy je zbudować dobrze skomunikowane, a to oznacza konieczność zapewnienia szybkiego połączenia kolejowego przynajmniej między Warszawą a Łodzią. (...) Chcemy uniknąć sytuacji, w której nowe lotnisko mogłoby powstać przed zapewnieniem dojazdu koleją - wyjaśnia Filip Czernicki, cytowany przez portal rynek-lotniczy.pl.

Będzie zielone światło dla CPK?

Zapytany z kolei przez "Rzeczpospolitą", czy premier Donald Tusk "włączy zielone światło" dla CPK, Czernicki odparł, że nie może dziś przesądzić, jaka będzie decyzja szefa rządu w sprawie megainwestycji.

On sam uważa jednak, że nowe lotnisko kiedyś "będzie jednak potrzebne".

Prezes CPK: Nikt nie podważa konieczności budowy połączenia z Katowic do granicy państwa, w kierunku Ostrawy

Filip Czernicki wyjaśnił, że w przypadku "zielonego światła dla CPK" priorytetem będzie budowa kolei dużych prędkości. Co istotne z punktu widzenia województwa śląskiego, prezes spółki odniósł się bezpośrednio do powstania odcinka Katowice-Ostrawa.

Priorytetem będzie kolej dużych prędkości. Nikt dzisiaj nie podważa konieczności budowy, zwłaszcza linii kolejowej Y z Warszawy do Łodzi, Wrocławia i Poznania czy budowy połączenia z Katowic do granicy państwa, w kierunku Ostrawy - wylicza.

Przypomnijmy: przeprowadzona przez CPK analiza wskazała, że najkorzystniejszą opcją budowy linii kolejowej na odcinku Katowice – granica państwa – Ostrawa będzie realizacja wariantu W72.

Wybrany spośród 4 wstępnych propozycji wariant inwestorski ujawnili w marcu 2023 roku przedstawciele spółki, wielokrotnie przypominając,  że kontrowersyjna i budząca spore emocje inwestycja jest kluczowa dla rozwoju regionu i połączenia go z całą Europą. 

CPK: wariant W72 nie jest idealny, bo takich rozwiązań nie ma

CPK zaznacza przy tym, że wybrany przez spółkę wariant - choć "nie idealny, bo takich rozwiązań nie ma" - okazał się najkorzystniejszy dla mieszkańców również pod względem analizy ilości wyburzeń. Jak wynika z przeprowadzonych badań, na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej niż w pozostałych proponowanych wersjach.

Nie przekonuje to jednak mieszkańców, którzy licznie wychodzą na ulice podczas protestów, podnoszać, że wariant inwestorski nie tylko niesie za sobą konieczność wyburzeń domów, ale też przecięcie miejscowości "na pół" i ingerencję w cenne przyrodniczo tereny.

Rekomendowany przez ekspertów CPK wariant W72, przewiduje:

  • budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie,
  • możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim,
  • dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju
  • nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.

Więcej na temat wybranego wariantu pisaliśmy <<CPK ujawnia plany. Znamy wariant inwestorski linii Katowice – Ostrawa>>.

TAK dla CPK. Obrońcy wyznaczyli Tuskowi termin

Co ciekawe, dziś (15 maja) gruchnęła wiadomość, że obrońcy Centralnego Portu Komunikacyjnego rozpoczęli zbieranie 100 tys. podpisów pod swoim projektem ustawy. Chcą zobowiązać rząd Donalda Tuska do budowy lotniska w Baranowie przed końcem 2030 r., zakazać rozbudowy Lotniska Chopina i odciąć linie lotnicze od pieniędzy z umów na promocję regionu.

 

__

Przypomnijmy, decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego rząd podjął w 2017 r. Na lokalizację wybrano gminę Baranów

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który - według szacunków spółki - w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 905