zamknij

Wiadomości

Co dalej z PKM? W przedsiębiorstwie trwa audyt!

2019-06-28, Autor: ap

Podczas wczorajszej sesji rady miasta jednym z poruszonych tematów była sytuacja PKM. W kwietniu ponownie pojawiły się plany o przekształceniu Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w podmiot wewnętrzny. Na jakim etapie jest ta zmiana?

Audyt w PKM

- W PKM zlecony został audyt wyliczający jaki koszt wozokilometra byłby dla PKM jako podmiotu wewnętrznego funkcjonującego w ramach MZK oraz wytyczający ścieżkę prawną, jak taki podmiot uzyskać - powiedział Roman Foksowicz, przewodniczący Zarządu MZK podczas czwartkowej sesji rady miasta. Audyt przyniesie także odpowiedź na to, czy PKM jako firma zewnętrzna byłaby w stanie generować zyski?

Reklama

(Przypomnijmy, że przekształcenie PKM w podmiot wewnętrzny MZK dla przedsiębiorstwa oznacza m.in. brak procedury przetargowej na umowy z Międzygminnym Związkiem Komunikacyjnym)

Zgromadzenie MZK podejmie uchwałę o przekształceniu PKM dopiero po poznaniu wszystkich kosztów. Wówczas nastąpi tzw. roczne ogłoszenie i ruszy procedura prawna (trwająca rok), po której PKM pracować mógłby jako podmiot wewnętrzny.

Nie jest prawdą, że na takie przekształcenie zgodę wyrazić muszą wszystkie gminy członkowskie. Wystarczy 6 z 10 głosów.

Już teraz szacuje się, że cena wozokilometra będzie niższa oo ceny z ostatniego przetargu MZK (6,95 zł). Opłacalny koszt wozokilometra dla PKM jako podmiotu wewnętrznego szacowany jest na ok. 6,20-6,40 zł.

Komunikacja zastępcza MZK i jej skutki

Po chaosie komunikacyjnym, który nastąpił kilka miesięcy temu, aktualnie w ramach umowy z MZK komunikację miejską obsługują 3 firmy. Głównym wykonawcą komunikacji jest PKM ", który realizuje 65,4% wozokilometrów. Pozostałą część wykonują firmy: "Kłosok" i „Mikrus”.

Stawka za wozokilometr dla tych firm wynosi 5,04 zł, a więc jest dokładnie taka sama jak wtedy kiedy usługi komunikacyjne wykonywała warszawska firma "Warbus".

I to właśnie brak podwyższenia stawki wozokilometra było głównym powodem nieudzielenia przez członków Zgromadzenia MZK poręczenia bankowego. W minionym tygodniu gminy członkowskie MZK uznały, że taka stawka jest nieopłacalna i za niska, aby udzielić gwarancji. Poręczenie bankowe jest niezbędne do tego, aby PKM mógł nawiązać zobowiązania kredytowe.

Teraz wszystko zależy od wyników audytu w PKM, który zakończy się w lipcu.

O dalszych losach przedsiębiorstwa będziemy informować.

Czy przekształcenie PKM w podmiot wewnętrzny MZK jest dobrym pomysłem?




Oddanych głosów: 81

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy uważasz, że premia dla pracowników JSW to próba uciszenia związków zawodowych?




Oddanych głosów: 303