zamknij

Wiadomości

Co dalej z udziałem Jastrzębia w MZK? Zbliża się termin podjęcia ostatecznej decyzji

2015-06-17, Autor: Patrycja Wróblewska-Wojda
Kilka dni temu z inicjatywy wójta Pawłowic odbyło się spotkanie władz gmin członkowskich Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. Celem było ustalenie wspólnego stanowiska gmin co do przyszłości MZK. Zabrakło przedstawiciela Jastrzębia-Zdroju i władz MZK. Nasze miasto do 30 czerwca ma czas, by ostatecznie zdecydować, czy nadal będzie członkiem związku.

Przypomnijmy, na początku roku jastrzębscy radni zdecydowali, że gmina opuści szeregi Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. Jedną z przesłanek była troska o dobro rodzimej firmy PKM, której zagroziła upadłość. Mimo to, nie udało się nie dopuścić do tego, czego wszyscy się obawiali. MZK podpisał 10-letni kontrakt na świadczenie komunikacji w Jastrzębiu i okolicach z warszawską firmą Warbus.

Reklama

Jastrzębie-Zdrój jest największym udziałowcem MZK. Jeśli decyzja o wystąpieniu z MZK zostanie podtrzymana, to pod znakiem zapytania stanie dalsze funkcjonowanie związku. Miasto ma czas na podjęcie ostatecznej decyzji do 30 czerwca 2015 roku. Jaka ona będzie? 

- Analizujemy ostateczne opracowania dotyczące funkcjonowania MZK, a konkretnie funkcjonowania miasta, organizacji i ekonomicznych skutków różnych rozwiązań. To musi być decyzja przemyślana, dlatego poinformujemy o niej w stosownym terminie. Pewne jest, że zapadnie do 30 czerwca – wyjaśnia Katarzyna Wołczańska, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Jastrzębiu-Zdroju.

Jeśli radni podtrzymają swoją decyzję, to Jastrzębie-Zdrój od 1 stycznia 2016 roku będzie musiało zorganizować własną komunikację, zarówno na terenie gminy, jak i do ościennych miast. Do tego konieczne jest wyłonienie przewoźnika w drodze przetargu, którego miasto na razie nie przygotowuje. - W całej tej sytuacji myślimy o finansach, ale też o stronie społecznej. Nie jest łatwo pogodzić te dwie sprawy, ale będziemy się starać, by ludzie na tym nie ucierpieli – mówi rzeczniczka magistratu.

A co z pozostałymi gminami, które również są członkami MZK. Podczas czerwcowego spotkania w Pawłowicach, włodarze gmin rozważali wszystkie możliwe scenariusze. Jedną z opcji jest solidarne wystąpienie z MZK, ale wtedy decyzja również musiałaby zapaść do 30 czerwca 2015 roku. - Ustalono, że w przypadku kiedy Rada Miasta Jastrzębia-Zdroju nie wycofa się z podjętej uchwały o wystąpieniu z MZK, przedstawiciele gmin członkowskich, w trakcie najbliższego Walnego Zgromadzenia MZK, będą postulować o dokonanie zmian w składzie zarządu MZK oraz przygotowanie przez MZK programu restrukturyzacji obowiązującego od stycznia 2016 r. – tłumaczą w pawłowickim urzędzie gminy.

Poza tym, gminy złożą wniosek dotyczący oceny działalności PKM i wycenę wartości majątku PKM oraz postulat, aby dyrektor MZK przedstawił zakres działania firmy Warbus, który obecnie przewozi pasażerów w ramach MZK. - 24 czerwca 2015 r. odbędzie się ostateczne spotkanie wszystkich gmin członkowskich MZK. Wówczas gminy podejmą decyzję czy zwołać nadzwyczajne posiedzenia rad gmin i podjąć stosowne uchwały o wystąpieniu ze Związku – wyjaśniają w Pawłowicach.

Czy Waszym zdaniem władze miasta powinny podtrzymać decyzję o wystąpieniu z MZK i organizować własną komunikację? A może wszystko powinno zostać tak, jak jest? Czekamy na Wasze komentarze. 

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (13):
  • ~Bastek 2015-06-17 16:27:08

    Czy Waszym zdaniem władze miasta powinny podtrzymać decyzję o wystąpieniu z MZK i organizować własną komunikację ? udzielam odpowiedzi ze TAK i zorganizować swoją własną Komunikacje i , to za darmo dla Mieszkańców naszego kochanego Miasta jakim jest Jastrzębie Zdrój. I mam nadzieje ze tak się stanie i od 1 stycznia 2016 roku w Piątek będziemy mogli już zapomnieć o biletach i o kanarach. A co chodzi o wykorzystanie tego systemu co jest teraz zamontowany w autobusach to można wyrobić dla każdego kto ma stały meldunek na terenie Jastrzębia Zdrój taką e kartę imienną i na niej zapisać 20 darmowych przejazdów na dzień a już 21 i kolejne płatne po 50 gr nie zależnie ile się przejechało przystanków w tym jak ktoś korzysta z tych 20 darmowych przejazdów po wyrejestrowaniu się i do 30 min jak ponowie zarejestruje swoje wejście to będzie ciąg dalszy tego kursu. Ale taka e karta imienna była by płatna po 5 zł za wydanie. A co z osobami z innych Miast tez by mogli wyrobić e kare imienną ale by mieli do wykorzystania 15 przejazdów darmowych a kolejne płatne po 1 zł i wyrejestrowaniu się i do 20 min jak ponowie zarejestruje swoje wejście to będzie ciąg dalszy tego kursu. Ale taka e karta imiennabyła by płatna po 8 zł za wydanie. I też by można było nabyć e kartę na okaziciela w każdym Kiosku lub Punkcje Usługowym i na tej e karcie było by zapisane 10 przejazdów darmowych a już 11 i kolejny płaty po 1 zł 50 gr za przejechanie obojętnie ile przystanków.

    0 3
  • ~Bastek 2015-06-17 16:29:59

    wyrejestrowaniu się i do 10 min jak ponowie zarejestruje swoje wejście to będzie ciąg dalszy tego kursu. Ale taka e karta była by płatna po 10 zł za wydanie. Jak wam podoba się taki sposób korzystania w komunikacji darmowej w Jastrzębiu Zdrój pisze odpowiedzi na tym forum, Bo mi się dość super i takie coś można by było wprowadzić i każdy by miał szansze z skorzystania z darmowej komunikacji na terenie naszego Miasta Jastrzębia Zdrój

    0 3
  • ~AleDom 2015-06-17 16:38:22

    Jeżeli Jastrzębie wystąpi z MZK niekoniecznie musi nas czekać przetarg. Jeżeli uda się wydrzeć od MZK PKM i szybko go przekształcić w podmiot wewnętrzny (czego MZK nie zrobiło przez ponad 20 lat) przetarg nie będzie potrzebny.

    2 0
  • ~AleDom 2015-06-17 16:39:50

    A, ciekawe co z odszkodowaniem za projekt unijny.

    6 0
  • ~Bastek 2015-06-18 11:28:03

    do AleDom - pytasz się co z z odszkodowaniem za projekt unijny ? to ci udzielam informacji na te pytanie : informacje jak można to wykorzystać , i nie płacić za odszkodowanie tego projektu. Poczytaj moje 2 Komentarze 1 i 2 to się dowiesz na jakiej podstawie . można by było ten system wykorzystać w darmowej Komunikacji Podmiejskiej - tylko w Jastrzębiu Zdrój. Co o tym sądzisz , bo co płacić jak można , wykorzystać go w bardziej inny sposób i bardzo , poprawny.

    0 2
  • ~AleDom 2015-06-18 12:36:18

    Nic nie rozumiesz. Projekt jest na MZK a nie na poszczególne gminy. UE może chcieć zwrotu kasy jeżeli instytucja, której udzielili dofinansowania się rozpadnie. Jeżeli MZK przetrwa to nie za bardzo może mieć w Jastrzębiu swoje tablice, nie wiem czy prawodawstwo UE dopuszcza niezwracanie dofinansowania gdyby UM i MZK się dogadało co do systemu. To co zaproponowałeś jest kompletną utopią, jednocześnie jest bardziej skomplikowane niż to co jest teraz. Wpływy z biletów to kilka milionów złotych rocznie. Albo tniemy kursy i linie - pasażerowie nie będą zadowoleni albo zadłużamy jeszcze bardziej nasze miasto (krok w kierunku Żor). Można jeszcze upychać pasażerów do busików - tak jak się to robi w Żorach czy krajach byłego ZSRR. Ewentualnie bierzemy kasę z odśnieżania ulic czy remontów chodników. Już pisałem co jest potrzebne naszej komunikacji - kompletna przebudowa układu linii i dostosowanie układu do potrzeb pasażerów. Koniec ze stadami i liniami zewsząd dowsząd, tabor dostosowany do potoków pasażerskich, mądrze zaplanowane przesiadki. To też może przynieść oszczędności (na zdublowanych wozokilometrach, za dużych autobusach na niektórych kursach. W zamian gdzieniegdzie trzeba by zwiększyć pojemność taboru czy częstotliwość kursowania. Kwestia kosztów zależałaby od tego ile z nich przerzucamy na budżet miasta a ile na pasażerów. Bilety mogłyby być tańsze, ale nie kosztem jakości czy zapaści finansowej miasta za kilka lat.

    1 0
  • ~AleDom 2015-06-18 12:38:13

    Wielka szkoda, że jesteśmy największym miastem w Polsce (a może i Europie?) bez kolei pasażerskiej. Gdyby było inaczej można by było przerzucić komunikację międzygminną właśnie na kolej.

    2 0
  • ~AleDom 2015-06-18 12:47:31

    No i kwestia PKMu - czy miasto ma jakąś możliwość wyrwania go MZK. Gdy dzielono WPK praktycznie wszędzie PKM przypadły miastom, w których miały swoją siedzibę. A u nas zrobiono prezent MZK. Ba, gdyby MZK przekształciło go w podmiot wewnętrzny całej awantury by nie było. Ogólnie rzecz biorąc jestem za wystąpieniem z MZK, ale jest bardzo dużo takich problemów. Trzeba by było je rozwiązać i w pół roku zaplanować jak "nowa" komunikacja by wyglądała, dogadać się co do połączeń międzygminnych. Po wystąpieniu z MZK nasz UM może jeszcze bardziej pogorszyć jakość komunikacji albo w końcu dostosować ją do wymagań pasażerów. Sprawa jest skomplikowana, zobaczymy co zrobią urzędnicy.

    1 0
  • ~gestskoczka 2015-06-18 14:48:59

    @AleDom. Bredzisz, mącisz i ogłupiasz. Udajesz ważniaka. Prawdą jest że Żory są bardzo mocno zadłużone, nie prawdą jest że BKM (Bezpłatna Komunikacja Miejska) jest powodem choćby cząstki zadłużenia. Busy (Kapeny) jeżdżą tam gdzie jest mała liczba pasażerów i na liniach okrężnych 01 i 02. Na liniach okrężnych są czasem przepełnione, ale to wynika z tego że trzeba zagęścić kursy. Większe autobusy nie mogą jeździć na tych dwóch liniach ze względu na to, że część trasy prowadzi uliczkami wewnątrz osiedlowymi dwóch dużych osiedli. Na innych liniach jeżdżą większe, i całkiem duże autobusy. Sprawa PKM-u. Zachodzi pytanie kto finansował zakup autobusów, czy miasto Jastrzębie, czy MZK, jeżeli MZK, to one są wspólne wszystkich gmin należących do MZK. Sprawa kolei. Myślę że mamy dupowatych „przedstawicieli” w sejmiku śląskim. Tam są duże pieniądze, idą na wiele różnych wydatków, czasem potrzebnych lokalnej katowicko-chorzowskiej społeczności. Budowa torów kolejowych na odcinku Katowice – Żory – Jastrzębie-Zdrój, a może dalej do Cieszyna to ważne zadanie ale nie ma siły przebicia. Takich mamy radnych. Ostatnio jest spore oburzenie marginalizacją przez władze wojewódzkie Bielska-Białej, Sosnowca, Częstochowy. Oni uważają że władze wojewódzkie ich traktują jak teren II kategorii, w Żorach i Jastrzębiu cisza, a nasz teren to III, a może jeszcze dalsza kategoria zaspakajania potrzeb.

    0 2
  • ~AleDom 2015-06-18 15:13:44

    @gestskoczka: wiem, najbardziej odpowiada Ci zapchana Kapena. Zapchana, bo kursuje za rzadko. Tu dyskutujemy o komunikacji w Jastrzębiu - większym mieście, które ma większe potrzeby przewozowe i o komunikacji międzygminnej, którą w Żorach organizuje MZK. BKM to też linie MZK, tylko objęte specjalnym cennikiem. PKM kupował autobusy za swoje własne pieniądze, które wypracował w wyniku wykonywania usług dla MZK. Z przetargu - jak prywatni przewoźnicy. Kiedy trzeba było sypnąć groszem do PKM chętnych nie było, PKM sam musiał sobie radzić. PKM jeździ po Jastrzębiu i Czerwionce Solarisami i MANami, Mikrus jedynymi w Polsce Sprinterami City 77. W Żorach prywaciarz jeździ MAZami, ZAZami, Kapenami. Różnica w stawkach oferowanych przez PKM i prywaciarzy wynika z jakości usług PKM. PKM jest też właścicielem nieruchomości - m.in. całego terenu zajezdni. Pewnie sporo gmin będzie chciało wyciągnąć łapy po coś, co im się nie należy. Oby obecne władze stały dalej po stronie PKM. Jakbyś poszukał gdzie trzeba to wiedziałbyś, że jest szansa na przywrócenie ruchu kolejowego na linii 159. Wprawdzie odległa i mglista, ale mam nadzieję, że kiedyś się to uda.

    1 0
  • ~Mozie 2015-06-22 14:30:39

    @Bastek wiesz, że nie istnieje darmowa komunikacja miejska? ZAWSZE trzeba za nią zapłacić, i zwykle lepiej jest jak pasażer dopłaca do biznesu bo dzięki temu jest wyższy standard. Jak nie lubię MZK tak wole jeździć nowymi, wygodnym Solarisami PKMu, niż darmowymi Kapenami i MAZami ;) Ale głoś te swoje populizmy dalej, niech ludzie myślą, że istnieje coś za damrmo ;)

    0 0
  • ~Bastek 2015-06-24 14:58:09

    do Mozie Mi to obojętnie jaki będzie tabór autobusowy może i być i taki jak w Żorach , albo jeszcze inny , ale to nie jest aż tak ważnie jak na 1 , Miejściu darmowa Komunikacja. Bo jak wiecie bilety są dość drogie i tak jak jadą to jeden za drugim a potem pól godziny oczekiwana na następny autobus. Po pierwsze przy darmowej Komunikacji , nie muszę biegać po Punktach Handlowych , i kupować biletów , Po drugie tą kasę co mam przeznaczoną na bilet mogę wydać na coś innego , np wybrać się do Mc Donald S i za ten bilet mogę dołożyć jeszcze parę 20 gr i za 4 zł mam przepyszne lody z polewą Karmlową z bitą śmietanką lub za tą cenę mogę się napić małej coli . lub małe cappuccino i przynajmniej posiedzę w jakimś dobrym Miejsciu i w przyjemnej atmosweże Proszę Państwa o Przymyślanie lepiej opłaca się dopłacać i zrobić mniej wygody ale za darmo i na tym już koniec . Bardzo dziękuję za taki gest w końcu doczekamy się już darmowej Komunikacji może być tylko na terenie naszego Miasta. Poczekamy i zobaczymy jak to będzie jak owszem doczekamy , bo nikt nie wie co może się wydarzyć przez ten czas do nowego roku 2016

    0 1
  • ~AleDom 2015-06-24 15:49:33

    Sporo osób nie docenia tego co ma. Jak zaczną jeździć marszrutki i wschodnie wynalazki część zatęskni za obecnym poziomem PKMu. Najbardziej wymowną sytuacją w Żorach było to, że podczas kampanii kandydat na prezydenta wynajął Solarisa PKM a nie jakiś busik czy wschodni wynalazek żorskiego prywaciarza. A w PKM stawki za wynajem do najniższych nie należą. Taka mała rzecz, ale między wierszami można przeczytać: "Motłoch" niech się ściska w Kapenach lub ewentualnie ZAZach (MAZów jeszcze wtedy nie było w Żorach) a "elyta" będzie się woziła po Żorach nowym jastrzębskim Solarisem Urbino 12.

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.