zamknij

Biznes

CPK: jest przetarg na studium dla budowy linii kolejowej z Katowic przez Jastrzębie do Ostrawy

2021-01-06, Autor: tora

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa”, czyli część kolei dużych prędkości. Pociągi pasażerskie mają jeździć tu z prędkością do 250 km/h.

Reklama

Linia Katowice - Ostrawa: czego dotyczy przetarg

Jak czytamy na platformie zamówień publicznych, „przedmiotem zamówienia jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla odcinka Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa, którego celem jest analiza przebiegów nowej linii kolejowej, wykonanie analiz technicznych, środowiskowych oraz ekonomicznych i na ich podstawie rekomendacja wariantu inwestorskiego w zakresie koniecznym do prowadzenia działań w kolejnych etapach procesu inwestycyjnego. Ponadto przedmiotem zamówienia jest wykonanie map do celów projektowych oraz studium geologicznego na potrzeby opracowania Koncepcji Programowo-Przestrzennej dla wariantu inwestorskiego.”

CPK Katowice - Jastrzębie - Ostrawa: założenia

Studium dotyczy linii kolejowej 170, która ma zapewnić szybkie połączenie między Katowicami i Ostrawą, a tym samym z Pragą, Bratysławą czy Wiedniem. Linia ma być dwutorowa i w całości zelektryfikowana i stanowić cześć polskiej oraz czeskiej sieci Kolei Dużych Prędkości.

Inwestycja zakłada też włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w Polsce pozbawionego połączeń kolejowych, a także zwiększenie zdolności przepustowej sieci kolejowej w regionie, skrócenie czasów przejazdu pomiędzy miastami Rybnickiego Obszaru Węglowego (Jastrzębie-Zdrój, Żory, Rybnik, Wodzisław Śląski) oraz pomiędzy obszarem ROW a Katowicami i CPK/Warszawą. W założeniu linia 170 ma pełnić jeszcze dwie funkcje. Po pierwsze ma stać się alternatywną dla przewozów towarowych wobec linii LK93 i LK151 i przejąć część ruchu z istniejących przejść granicznych w Chałupkach oraz Zebrzydowicach. Po drugie, w miarę możliwości technicznych ma zapewnić wysoką dostępność kolei w mniejszych miejscowościach na trasie oraz wzmocnić regionalne połączenia, w tym transgraniczne.

Kilka wariantów trasy

CPK jeszcze nie ustaliła dokładnego przebiegu linii. Temu ma służyć właśnie też studium. Stąd z dokumentacji przetargowej dowiadujemy się, że projekt obejmuje odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 pomiędzy stacjami Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.

Linia 170 ma się połączyć z LK nr 140 na odcinku pomiędzy stacjami Łaziska Górne i Mikołów. Nowa linia ma się też polączyć z Linią Kolejową nr 169, zapewniając zjazd w kierunku stacji Łaziska Średnie, Tychy (w zależności od wariantu). Ponadto ma się połączyć z linią kolejową nr 148, pomiędzy stacjami Rybnik a Szczejkowice. Byłoby to powiązanie obukierunkowe zapewniające zjazd z przyszłej linii kolejowej nr 170 w kierunku Rybnika oraz Żor. Wreszcie LK 170 ma się połączyć z linią 158 w pobliżu stacji Wodzisław Śląski i planowanego przystanku Wodzisław Śląski Centrum.

Prędkości pociągów

Od Katowic do węzła z linią 169 nowe połączenie służyłoby wyłącznie ruchowi pasażerskiemu, natomiast od tego węzła do granicy – również towarowemu. Pociągi pasażerskie mają osiągać prędkość do 250 km/h, a towarowe – do 120 km/h.

Punkty obsługi pasażerów do analizy

Wykonawca musi w studium przeanalizować punkty obsługi podróżnych: Godów –Skrzyszów, Jastrzębie Zdrój Centrum, Jastrzębie Zdrój KDP, Jastrzębie Zdrój Zachód, Łaziska Rybnickie, Łaziska-Gorzyczki Granica Państwa, Połomia, Świerklany, Turza Śląska, Woszczyce, Żory Północne. Musi też uwzględnić, w porozumieniu z PKP PLK – modernizację stacji i przystanków Orzesze, Orzesze Jaśkowice, Orzesze Miasto, Orzesze Zawiść, Mikołów. Co więcej, twórca studium musi współpracować z PKP PLK i Sž (Sprava železnic), czyli polskim i czeskim zarządcą infrastruktury, a także z samorządami w zakresie zgłoszonych projektów Kolej+. Dotyczy to chociażby modernizacji linii kolejowej nr 140 czy budowy przystanku Wodzisław Śląski – Centrum).

Kiedy szybkie pociągi pojadą do Ostrawy?

CPK czeka na oferty do 3 lutego 2021 r. Przy wyborze oferty w 70 proc. decydować będzie cena, w 30 proc. - doświadczenie ludzi, którzy mieliby pracować nad studium. Na realizację całości zamówienia przeznaczono 496 dni. Według kalendarza CPK prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej mają potrwać do pierwszego kwartału 2023 roku. Pozwolenie na budowę ma być uzyskane do pierwszego kwartału 2026 roku, a zakończenie i odbiór inwestycji przewidziany jest na rok 2029.

Oceń publikację: + 1 + 11 - 1 - 5

Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,cpk-jest-przetarg-na-studium-dla-budowy-linii-kolejowej-z-katowic-przez-jastrzebie-do-ostrawy,wia5-2-4113-16.html

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~seboc 2021-01-06
    09:29:43

    4 2

    Cos im sie zredukowala ta predkosc.

  • ~maziizam 2021-01-06
    15:59:44

    4 1

    Razem poprzyjmy szybką kolej i stację Wodzisław Wilchwy w petycji, Jakby nie było jest szansa dla całego regionu . Tu należy nadmienić, że dodatkowo wszyscy skorzystają, gdyż jest to krótsza trasa i prosta co skróci czas przejazdu oraz zwiększy możliwą prędkość!

    Petycja:
    https://www.petycjeonline.com/stacja_regionalna_kolei_duych_prdkoci_w_wodzisawiu_lskim

    Koncepcja społeczna
    http://tek.wb.pl/kdp/ks.pdf

    Całościowo na stronie TEK:
    https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2120106084786812

  • ~Capote 2021-01-06
    16:30:53

    5 2

    -prace przygotowawcze do pierwszego kwartału 2023 roku (22 lata )
    - pozwolenie na budowę do 2026 (25 lat )
    - zakończenie i odbiór inwestycji 2029, czyli budowa będzie trwała tylko 3 lata !!!!!! . a sama biurokracja 25 lat . nie wiem co podziwiać ślamazarność uzyskania pozwoleń czy szybkość budowy linii kolejowej.

  • ~Capote 2021-01-06
    16:33:57

    0 1

    oczywiście miało być 2 lata czeski błąd

  • ~seboc 2021-01-07
    09:47:19

    5 2

    Do wszystkich, ktorzy wierza w te propagande.
    Od kiedy szwajcarski Flirt jezdzi 250km/h?
    To jest pociag uzywany na liniach regionalnych, taki pekaes na szynach.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pójdziesz na wybory samorządowe?



Oddanych głosów: 38