Planuje się, że ten etap prac potrwa docelowo 24 miesiące. Jeszcze w tym roku wykona korytowanie, wykopy, nasypy, podbudowy. Tam, gdzie będzie to będzie konieczne przebudowana zostanie sieć wodociągowa, gazowa, teletechniczna, energetyczna nadziemna i podziemna. - Harmonogram przewiduje również wybudowanie trzech skrzyżowań, utworzenie pobocza oraz zainstalowanie ekranów akustycznych – mówi rzecznik jastrzębskiego magistratu Katarzyna Wołczańska. - Nie zabraknie również działań promocyjnych.
Budowa II etapu DGP de facto jeszcze się nie rozpoczęła. Trwają przygotowania do przetargu. Tu zakres robót obejmie odcinek ponad 5 km aż do zjazdu z autostrady A1 w Mszanie. Droga prowadzić będzie przez Pochwacie i Długą, dalej wzdłuż składowiska odpadów pogórniczych „Pochwacie", przetnie ul. Połomską i będzie biegła przez teren KWK Jas-Mos. Za kopalnią skręci w lewo do ul. Wodzisławskiej w Mszanie.
Szerokość jezdni wyniesie 7 metrów, natomiast poboczy 2,5 m. W zakres zadania wchodzi równeiż budowa skrzyżowań z ulicami Pszczyńską, Dębina, Rybnicką, Pochwacie, Połomską i Wodzisławską. Konieczne będzie także wykonanie obiektów mostowych. Droga ma być gotowa na koniec 2013 roku.
W harmonogramie robót zaplanowano wykup gruntów pod pas drogowy, uzyskanie niezbędnych pozwoleń, budowę drogi klasy G i ronda na skrzyżowaniu DW 933 z Drogą Główną Południową. Konieczna będzie również budowa tymczasowego przejazdu kolejowego na skrzyżowaniu wewnętrznej linii kolejowej KWK JAS-MOS z DGP, a także skrzyżowania u zbiegu DGP z ulicą Połomską i wiaduktów m.in. jednoprzęsłowego nad torami kolejowymi, nad ulicą Długą i Pochwacie. Przyszły wykonawca będzie musiał zadbać także o budowę dróg dojazdowych, 17 przepustów i urządzeń odwadniających.
Jak przekonuje Katarzyna Wołczańska, inwestycja jest niezwykle ważna dla Jastrzębia. - Zdecydowanie poprawi jakość połączeń drogowych Jastrzębia-Zdroju i jego okolic. Droga będzie stanowić zjazd z autostrady A1 w Mszanie, a dalej Urząd Marszałkowski planuje poprowadzić ją przez Pawłowice do tzw. „wiślanki", co włączy Jastrzębie-Zdrój w sieć połączeń krajowych i międzynarodowych – wyjaśnia rzecznik prasowy.
W planie zagospodarowania przestrzennego wokół tej drogi zapisanych zostało wiele terenów przemysłowych i usługowych, dlatego władze miasta liczą też na to, że budowa ożywi obszar pod kątem gospodarczym.
Docelowo Droga Główna Południowa ma połączyć Pszczynę, Pawłowice Śląskie, Jastrzębie-Zdrój, powiat wodzisławski i Racibórz. Najdalej zaawansowane w pracach jest Jastrzębie-Zdrój. Koszt inwestycji oszacowano na ponad 220 mln zł. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013 w wysokości prawie 147 mln zł, natomiast 29 mln zł pochodzi z budżetu samorządu województwa śląskiego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert