zamknij

Biznes

Droga Główna Południowa nabiera kształtów

2011-05-11, Autor: Izabela Grela
Od ponad pół roku trwa budowa I etapu Drogi Głównej Południowej. Niebawem zostanie ogłoszony przetarg na realizację kolejnego odcinka.

Reklama

Budowa Drogi Głównej Południowej rozpoczęła się w październiku 2010 r. Wykonawcą I etapu zostało konsorcjum firm: BOGL a KRYSL Polska Sp. z o.o., BÖGL a KRÝSL k.s. i BUDMAX Sp. z o.o. Zakres prac obejmuje odcinek o długości ponad 3 km. Przebiegać będzie od strony gminy Pawłowice wzdłuż ulicy Pszczyńskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Korfantego i ul. Dębina, na wysokości skraju lasu skręci w prawo, przetnie tory kolejowe oraz ul. Dębina stanowiącą dojazd do składowiska odpadów komunalnych. Dalej pobiegnie równolegle do ul. Dębina, skręci za os. Zofiówka w lewo, przetnie tory kolejowe i ul. Rybnicką.

Planuje się, że ten etap prac potrwa docelowo 24 miesiące. Jeszcze w tym roku wykona korytowanie, wykopy, nasypy, podbudowy. Tam, gdzie będzie to będzie konieczne przebudowana zostanie sieć wodociągowa, gazowa, teletechniczna, energetyczna nadziemna i podziemna. - Harmonogram przewiduje również wybudowanie trzech skrzyżowań, utworzenie pobocza oraz zainstalowanie ekranów akustycznych – mówi rzecznik jastrzębskiego magistratu Katarzyna Wołczańska. - Nie zabraknie również działań promocyjnych.

 

Budowa II etapu DGP de facto jeszcze się nie rozpoczęła. Trwają przygotowania do przetargu. Tu zakres robót obejmie odcinek ponad 5 km aż do zjazdu z autostrady A1 w Mszanie. Droga prowadzić będzie przez Pochwacie i Długą, dalej wzdłuż składowiska odpadów pogórniczych „Pochwacie", przetnie ul. Połomską i będzie biegła przez teren KWK Jas-Mos. Za kopalnią skręci w lewo do ul. Wodzisławskiej w Mszanie.

 

Szerokość jezdni wyniesie 7 metrów, natomiast poboczy 2,5 m. W zakres zadania wchodzi równeiż budowa skrzyżowań z ulicami Pszczyńską, Dębina, Rybnicką, Pochwacie, Połomską i Wodzisławską. Konieczne będzie także wykonanie obiektów mostowych. Droga ma być gotowa na koniec 2013 roku.

 

W harmonogramie robót zaplanowano wykup gruntów pod pas drogowy, uzyskanie niezbędnych pozwoleń, budowę drogi klasy G i ronda na skrzyżowaniu DW 933 z Drogą Główną Południową. Konieczna będzie również budowa tymczasowego przejazdu kolejowego na skrzyżowaniu wewnętrznej linii kolejowej KWK JAS-MOS z DGP, a także skrzyżowania u zbiegu DGP z ulicą Połomską i wiaduktów m.in. jednoprzęsłowego nad torami kolejowymi, nad ulicą Długą i Pochwacie. Przyszły wykonawca będzie musiał zadbać także o budowę dróg dojazdowych, 17 przepustów i urządzeń odwadniających.

 

Jak przekonuje Katarzyna Wołczańska, inwestycja jest niezwykle ważna dla Jastrzębia. - Zdecydowanie poprawi jakość połączeń drogowych Jastrzębia-Zdroju i jego okolic. Droga będzie stanowić zjazd z autostrady A1 w Mszanie, a dalej Urząd Marszałkowski planuje poprowadzić ją przez Pawłowice do tzw. „wiślanki", co włączy Jastrzębie-Zdrój w sieć połączeń krajowych i międzynarodowych – wyjaśnia rzecznik prasowy.

 

W planie zagospodarowania przestrzennego wokół tej drogi zapisanych zostało wiele terenów przemysłowych i usługowych, dlatego władze miasta liczą też na to, że budowa ożywi obszar pod kątem gospodarczym.

 

Docelowo Droga Główna Południowa ma połączyć Pszczynę, Pawłowice Śląskie, Jastrzębie-Zdrój, powiat wodzisławski i Racibórz. Najdalej zaawansowane w pracach jest Jastrzębie-Zdrój. Koszt inwestycji oszacowano na ponad 220 mln zł. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013 w wysokości prawie 147 mln zł, natomiast 29 mln zł pochodzi z budżetu samorządu województwa śląskiego.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.