zamknij

Wiadomości

Ile potrwa odtworzenie linii kolejowej w Jastrzębiu?

2018-02-26, Autor: nm

Nawet od pięciu do siedmiu lat mieszkańcy miasta będą czekać na pierwsze pociągi, które pojawią się na jastrzębskim dworcu. Na ostatniej konferencji prasowej władze miasta przedstawiły szczegóły projektu związanego z odtworzeniem linii kolejowej.

Reklama

Programowy czas odtworzenia linii kolejowej łączącej Jastrzębie-Zdrój z innymi miastami regionu szacowany jest na lata 2023-2027. Taką informację podał w piątek jastrzębski magistrat. Przedstawione szczegóły dotyczyły również kosztów związanych z przedsięwzięciem. - Mówi się o tym, że 78 mln złotych kosztować będzie odtworzenie linii kolejowej Jastrzębie-Pawłowice, natomiast wartość odcinka Żory-Orzesze-Jaśkowice szacowana jest na około 100 mln złotych – przyznał wiceprezydent miasta Roman Foksowicz.

Przedstawiciele Urzędu Miasta zwrócili jednak uwagę na fakt, iż wartość inwestycji może wzrosnąć. - Z informacji uzyskanych od PKP PLK wynika, że kwota 78. mln może nie być wystarczająca – zaakcentował wiceprezydent Roman Foksowicz. - Możemy więc mówić w tym przypadku o inwestycji w granicach 200. milionów.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi w Urzędzie Miasta, kwota związana z tzw. studium wykonalności projektu nie została jeszcze oszacowana. Jastrzębski magistrat podał również, że koszt przewidziany dla miasta waha się w granicach od 2 do 10 procent wartości całej inwestycji.

Przypomnijmy, że władze miasta liczą na pozyskanie środków na ten cel z budżetu centralnego. Pomoc w działaniach zapewniły również gminy, w granicach których inwestycja miałaby być realizowana.

> Co dalej z połączeniem kolejowym dla Jastrzębia-Zdroju?

Miasto skupia swoją uwagę przede wszystkim na połączeniu Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Według obliczeń najbardziej optymalne wydaje się linia biegnąca przez Żory, Orzesze, Łaziska i Mikołów.

Oceń publikację: + 1 + 51 - 1 - 36

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (7):
  • ~seboc 2018-02-26
    15:31:49

    14 4

    "kwota 78. mln może nie być wystarczająca – zaakcentował wiceprezydent Roman Foksowicz. - Możemy więc mówić w tym przypadku o inwestycji w granicach 200. milionów"

    Same konkrety. Wypije pol litra, ale moze nie byc wystarczajace, wiec moze litr.
    Inwestycji w co? Nie wiadomo jeszcze, co jest przedmiotem inwestycji, ale Pan Roman Foksowicz juz szacuje wydatek.
    Nie badzcie juz Panstwo smieszni.
    Polecam ksiazke "Afronauci" o zambijskim programie kosmicznym. Jastrzebska kolej prezentuje sie bardzo podobnie.

  • ~ 2018-02-26
    18:45:20

    12 5

    Proponuje jednak zmienić projekt. (celowo piszę projekt gdyż to nigdy nie wejdzie do końcowej realizacji a najwyżej jak to w POjest normą, zmarnujecie pieniądze podatników. Lecz jakbyście Państwo pomyśleli ,miasto górnicze, to i błyskawiczne metro do Pawłowic załatwione a tam już jest miejsce na AIRport. Środki finansowe to pikuś "kolejny bis AmberGold" lub nacjonalizacja dziedziczonych składek z Funduszu Emerytalnego na ten cel tak jak sfinansowano Narodowy Stadion przeciwPOwodziowy.

  • ~seboc 2018-02-27
    08:19:46

    7 2

    Dla porownania. Monachium (i okolice) prowadza teraz wielka inwestycje kolejowa. Ukonczona ma byc w 2026 roku.
    Ale juz dzis wiadomo jakie pociagi, gdzie i z jaka czestotliwoscia beda jezdzic.
    U nas bedzie "kolej". Chca, ale nie wiedza co i nie wiedza jak. Nawet nikt nie podejmuje proby by przeprowadzic to z glowa, tak by sluzylo ludziom i rozwojowi maista przez kolejne dziesieciolecia. To jest tak daleko posunieta ignorancja, ze az wywoluje bol.

    https://de.wikipedia.org/wiki/Zweite_Stammstrecke_(S-Bahn_M%C3%BCnchen)

  • ~seboc 2018-02-27
    10:17:08

    5 2

    Male addendum:

    https://magazyn.wp.pl/artykul/z-motyka-na-ksiezyc-afrykanskie-marzenie-o-podboju-kosmosu

  • ~seboc 2018-02-28
    09:55:48

    9 0

    "Jak udało nam się ustalić pierwszy pociąg osobowy, wyjedzie z Jastrzębia Zdroju 1 września 2012 roku. Ruch pasażerski został zlikwidowany ponad 10 lat temu przez PKP. Jak tłumaczono pociągi były puste i jeździły bardzo wolno. Nie zgadzali się z Tym mieszkańcy, którzy uważali, że ruch pasażerski byłby jak najbardziej możliwy gdyby nie rozkład jazdy, który obowiązywał wtedy - 2 Pociągi na dobę do Pawłowic Śląskich. Od kilku lat trwa batalia mieszkańców i urzędników zainteresowanych przywróceniem połączeń w Jastrzębiu. Po wstępnych rozmowach UM ze spółką Jastrzębskiej Spółki Kolejowej ustalono że pociągi wrócą do Jastrzębia Zdróju w niecały rok. Od Marca 2012 roku mają powstać nowe przystanki osobowe, oraz wyremontowane obecne na trasie Jastrzębskiej Spółki Kolejowej: Jastrzębie Zdrój – Kopalnia, Jastrzębie Zdrój – Przycentrum, Szeroka, Borynia, Boguszowice, Jankowice, Chwałowice i Rybnik – Niedobczyce. Według planów ma zostać uruchomionych 8 par pociągów w Relacji Jastrzębie Zdrój – Rybnik – Cieszyn. Pociągi obsługiwane byłyby na początku przez Szynobus wypożyczone z Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Pod jakim logiem wyjadą pociągi? Przewozy Regionalne, Arriva PCC, Koleje Śląskie czy może Ceskie Drahy? Tego jeszcze nie wiadomo. Wstępne rozmowy miasta z przedstawicielami odbędą się początkiem roku. Wiadomo już że pierwszy osobowy pociąg który wyjedzie z pasażerami z Jastrzębia Zdroju będzie nazywał się ‘JAN NEPOMUCEN’

    Siwiec Elżbieta"

    Moze Portal zapyta Pania Elzbiete skad opoznienie?
    Wariant sprzed 6 lat wydaje sie atrakcyjniejszy i mniej kosztowny.

  • ~Krzysztof Kuś 2018-11-27
    16:57:58

    0 0

    Bzdura nic nie wróci! żaden pociąg no chyba że pociąg widmo! .Przecież pociągi osobowe miały wrócić 1.09.2012r. miały jeździć do kwk jas-mos torami kopalnianymi pociągi miały być zapożyczone z małopolski i co?nic nie wróciło!. Przypominam że marszałek woj.śląskiego dofinansował tę kolej a pieniądze znikły albo są w czyjeś kieszeni!. Następna sprawa jak zrobiło się głośno o kolei to nagle rozpoczęto likwidację nieczynnego torowiska a słynny dworzec w jastrzębiu został celowo podpalony bo pkp plk chciało się go pozbyć a pani hetmanka ani myślała by to kupić.Gdy by pkp plk nie podpaliło dworca to nie uzyskali by zgody konserwatora zabytków na jego rozbiórkę.Taka prawda niestety.

  • ~PO_lak 2019-02-03
    21:41:37

    0 0

    Kochany Autorze! Nie może być coś najbardziej optymalne! Bo albo jest optymalne albo optymalne nie jest!!!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 703