Gładka nawierzchnia, płaska ścieżka, malownicze krajobrazy, trasa tylko dla rowerzystów – to marzenie wielu miłośników dwóch kółek. Marzenie, które w końcu ziściło się w Jastrzębiu Zdroju. Dziś (10.09) oficjalnie do użytku został oddany jastrzębski odcinek 55 km Żelaznego Szlaku Rowerowego.
- Inwestycja zanim jeszcze została oddana do użytku, budziła bardzo duże zainteresowanie. Z najnowszych danych wynika, że tylko w przeciągu 4 dni ten szlak przemierzyło ponad 6 tysięcy rowerzystów – cieszy się Izabela Grela, naczelnik wydziału informacji i promocji Jastrzębia.
Pięć samorządów leżących bezpośrednio przy granicy polsko-czeskiej postanowiło z problemu zamykanych i niewykorzystanych linii kolejowych stworzyć unikatowy transgraniczny produkt turystyczny. Tak powstał pomysł stworzenia Żelaznego Szlaku Rowerowego, łączący Godów, Jastrzębie-Zdrój, Zebrzydowice, Piotrowice k. Karwiny i Karwinę.
Cała pętla liczy niemal 55 kilometrów. - To bardzo piękna i widokowa trasa, a przy tym łatwa dla wszystkich: i dzieci i osób dorosłych, starszych, którzy mają problem z jazdą po pagórkach. To ważna inwestycja nie tylko dla społeczności Jastrzębia, ale i okolic. Czekaliśmy na nią długo – podkreśla Anna Hetman, prezydent miasta.
Trasa ma szerokość 2,5 metra, na terenie Jastrzębia 8 km ciągnie się poprzez wąwozy i nasypy o wysokości nawet kilkunastu metrów.
Wzdłuż całej trasy znajdują się punkty, w których można odpocząć – 4 duże i kilka mniejszych. - Co kilkaset metrów mamy miejsce na ławki i kosze na śmieci, bądź wiaty wypoczynkowe. Oprócz tego dodatkową atrakcję w formie pumptrucku w miejscu dawnej stacji Jastrzębie Ruptawa, dla użytkowników którzy szukają dodatkowych wrażeń – wymienia oficer rowerowy miasta, Jarosław Piechaczek.
I jak dodaje, trasa jest bezpieczna, zabezpieczona poręczami. - Uczulamy jednak na odcinki, gdzie ścieżka przecina jezdnię. W tym miejscach prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.
Wykonawcy mieli nie lada wyzwanie już na początku inwestycji. Trudny, podmokły teren nastręczał trudności w pracy z ciężkim sprzętem. - Sam nie wierzyłem, że kiedykolwiek to skończymy. Długo walczyliśmy z osuwającymi się skarpami. To ogrom i duży nakład pracy, którego użytkownicy nawet sobie nie wyobrażają – podkreślają.
Dodatkowym wyzwaniem było duże zainteresowanie inwestycją. - Trzeba było pilnować nawierzchni, żeby nikt jej nie uszkodził.
- Zaprojektowaliśmy nowoczesną trasę wykorzystującą materiały, które na terenie województwa śląskiego są po raz pierwszy w takiej ilości stosowane. Stworzyliśmy wodoprzepuszczalną nawierzchnię, co oznacza, że w okresach jesiennych i wiosennych ta trasa rowerowa będzie bezpieczna i nawet w miesiącach zimowych, nie wymagająca dużych nakładów pracy, aby przygotować ją do użytku – Paweł Kuczyński, projektant i inżynier kontraktu.
Okazuje się, że czeski odcinek Żelaznej Trasy Rowerowej nastręcza użytkownikom pewnych trudności. - Wskazaliśmy kilka miejsc naszym czeskim partnerom, gdzie rowerzyści mogą mieć problemy z nawigacją. Niebawem naniesiemy sygnał GPS na całą trasę, pomocny w razie gdyby ktoś się zgubił. Ponadto będzie też przewodnik i aplikacja na telefon, która ułatwi poruszanie się po szlaku – zaznacza Jarosław Piechaczek.
Wartość jastrzębskiej inwestycji to bagatela 21 mln 219 tys. zł, z czego 9 mln 105 tys. zł pokryły środki unijne. Całość pochłonęła 36 mln zł.
Dla mieszkańców centralnych osiedli na ścieżkę najłatwiej będzie się dostać rowerami ulicą Przemysłową obok oczyszczalni. Dla potwierdzenia kierunku jazdy, na ulicy Jagiełły obok Ronda Ruptawskiego, został ustawiony drogowskaz – „strzała” kierująca na szlak. Dla mieszkańców Zdroju proponujemy dojazd ulicami Energetyków i Rozwojową.
Rowerzyści z odleglejszych miejscowości, którzy zechcą przywieźć swoje rowery samochodami, mogą przykładowo zaparkować na bezpłatnych parkingach przy ulicy Płonki (przy szkole podstawowej) lub przy przedszkolu w rejonie ulicy Czyża. Dojazd do tych parkingów prowadzi drogą wojewódzką nr 937 - ulicą Cieszyńską i trafienie do celu nie powinno być problemem. Z parkingów na szlak rowerzyści mogą dostać się ulicami Czyża lub Zdziebły. Na ulicy Cieszyńskiej na przedłużeniu ulicy Czyża został ustawiony kolejny drogowskaz – „strzała” kierująca na szlak.
Niezmotoryzowani rowerzyści z odleglejszych miejscowości mogą natomiast dotrzeć Kolejami Śląskimi do stacji Zebrzydowice. Z dworca kolejowego należy jechać drogą wojewódzką nr 937 w kierunku Marklowic Górnych. Po minięciu ronda, tuż przed wiaduktem Żelaznego Szlaku Rowerowego, należy skręcić w lewo w ulicę Skotnicką.
A Wy korzystaliście już z Żelaznej Trasy Rowerowej? Podzielcie się swoimi wrażeniami!
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
10425Os. Staszica: ścieżki spacerowe już gotowe
9766Wyłączenia prądu w Jastrzębiu. Trwają planowane przerwy w dostawie energii
4058Poznajecie ją? Nadal jest poszukiwana!
3972Kolejny element ronda wykonany. Od jutra zmiana organizacji ruchu na al. Jana Pawła II
3821Wyłudzali dotacje unijne. Otrzymali ponad milion dofinansowania. Cztery osoby zatrzymane
+29 / -0Kolej+: w Jastrzębiu powstanie stacja i dwa przystanki
+40 / -21Niecodzienne sceny podczas mszy rezurekcyjnej. Mężczyzna wszedł na ołtarz, szarpał się ze służbą
+19 / -3Pijany Ukrainiec prowadził mając 3 promile. Zatrzymał go policjant w czasie wolnym od służby
+9 / -1Kierował mając 4 promile! Mundurowych zawiadomił świadek
+8 / -0Poznajecie ją? Nadal jest poszukiwana!
2Pożar garażu przy Gagarina. Jedna osoba poszkodowana, ogromne straty
1Sprzedawał bilety, których nie miał. Oszukał na 6,5 tys. złotych, teraz trafił do więzienia
1Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
1"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
1Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~seboc 2020-09-11
08:37:53
Taka focia warta miliony