Dzisiaj już nie wystarczy pochwalić się niskimi kosztami pracy i standardowymi ulgami dla firm szukających lokalizacji pod inwestycje. Zachęty inwestycyjna to nie tylko uzbrojone tereny z dogodnym dojazdem. Żeby skutecznie walczyć o uwagę inwestora samorządy muszą mu zapewnić wyszkoloną kadrę pracowników z konkretnymi umiejętnościami zawodowymi, odpowiednią infrastrukturę i powierzchnię biurową. Pro-aktywna postawa, a nade wszystko przemyślany pomysł na współpracę samorządu z biznesem to skuteczna recepta na sukces.
Jastrzębie–Zdrój podejmuje aktywne działania mające na celu pozyskiwanie inwestorów polskich i zagranicznych. Nic dziwnego – atrakcyjny inwestor to nie tylko nowe miejsca pracy i zastrzyk kapitału dla miasta, ale również budowanie dobrego klimatu inwestycyjnego i zmiana wizerunku Jastrzębia z miasta górniczego na miasto innowacyjne gospodarczo.
- Dialog i likwidacja barier pomiędzy administracją publiczną a biznesem to podstawa, jeśli chcemy mówić o dobrym klimacie inwestycyjnym. To musi zrozumieć każdy pracownik samorządu, każdy odpowiedzialny za promocję gospodarczą i kontakt z inwestorem, czy to polskim czy zagranicznym – twierdzi Anna Hetman, Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój.
Oferta, która ma wzbudzić zainteresowanie inwestora, nie może być przypadkowa. Dlatego dokonaliśmy analizy zasobów Jastrzębia, określiliśmy mocne i słabe strony miasta, a przede wszystkim znaleźliśmy elementy, które wyróżniają nas na tle innych w całym kraju.
Bez wątpienia takimi wyróżnikami w Jastrzębiu–Zdroju są ludzie. Gotowi i przywykli z racji górniczych tradycji do ciężkiej pracy, a jednocześnie otwarci i gotowi na zmiany. Świetnie wykształceni w jastrzębskich szkołach. Przygotowani do podjęcia pracy w najbardziej precyzyjnych specjalizacjach. Znający języki obce.
Działania gminy to nie tylko te spektakularne, wymagające dużych nakładów finansowych. - Przede wszystkim liczy się atencja. Gmina powinna wyjść inwestorowi naprzeciw, starać się rozwiać jego wątpliwości, rozwiązać problemy związane z tworzeniem samej inwestycji. Czasami wystarczą drobne udogodnienia, aby zyskać przychylność przedsiębiorcy. I w urzędzie to wiemy – podkreśla prezydent miasta.
Przedsiębiorcy rozważając decyzje lokalizacyjną, biorą także pod uwagę kwestie logistyczne. Jak blisko mają swoje kanały dostawcze i dystrybucyjne. I tu pojawia się kolejny plus Jastrzębia–Zdroju. Do tej pory postrzegaliśmy położenie miasta wobec Warszawy i Katowic. A przecież odległość do Wiednia czy Pragi samochodem jest dokładnie ta sama. Od autostrady dzielą nas minuty. Podobnie jak od granicy czeskiej. Zauważamy, że mieszkańcy i przedsiębiorcy planując podróż nie rozważają lotu tylko i wyłącznie z Pyrzowic. Ale biorą pod uwagę Wrocław i Kraków, a coraz częściej i Ostrawę. Nie mamy połączenia kolejowego. Jeszcze. Bo prace i działania prowadzone przez miasto w tej kwestii, mimo licznych przeszkód i problemów, są bardzo intensywne. Ale zaledwie kilka minut dzieli nas od dworca czy to w Wodzisławiu czy Zebrzydowicach.
Prowadzimy wciąż działania zmierzające do utworzenia Centrum Innowacji Nauki i Biznesu. Mamy nadzieję, że Jastrzębie–Zdrój będzie wkrótce synonimem innowacyjności. Już teraz miasto może się pochwalić produktem, którego oryginalny wygląd idzie w parze z innowacyjnością i praktycznością - ławka antysmogowa stworzona przez Michała Kaczorka oraz Michała Szyszkowskiego jest jedyną na świecie ławką wyposażona w system iluminacji świetlnych informujących o stanie jakości powietrza. Ponadto wyposażona jest w gniazdo ładowania USB oraz router sieci bezprzewodowej. A powstała właśnie w Jastrzębiu–Zdroju.
Liczymy na to, że Agencja Rozwoju Przemysłu wpisze Jastrzębie- Zdrój do programu związanego z tworzeniem nowoczesnych powierzchni biurowych. Co będzie skutkowało tym, że miasto bez problemów rozpocznie konkurowanie z innymi ośrodkami o inwestorów z sektora usług nowoczesnych. Co więcej, jastrzębscy przedsiębiorcy zyskają powierzchnie i przestrzeń do tego, aby móc działać na lokalnym rynku w odpowiednich warunkach. Przecież na brak odpowiednio przygotowanej kadry nie mogą narzekać. To wciąż się dzieje.
Klimat inwestycyjny to też bardzo subiektywne odczucia firm i przedsiębiorców. Czy mi się tu podoba, czy jest odpowiednia szkoła i przedszkole dla dzieci menadżerów, którzy będą rozwijali tu przedsiębiorstwo, czy znajdę dom w odpowiedniej i bliskiej lokalizacji. Czy są parki, place zabaw. I te zwykłe, ludzkie, codzienne, związane z dostępnością określonych produktów i usług. Jastrzębie–Zdrój w niczym nie ustępuje innym miastom. Zarówno w ofercie handlowej, usługowej jak i gastronomicznej. Może nie w takiej ilości, ale jest wszystko. A jeżeli ktoś potrzebuje więcej, to przecież nie od dzisiaj robimy zakupy w sieci. Dwudziestominutowa przejażdżka, przy tak rozwiniętej jak w okolicach miasta, sieci dróg, do większego centrum handlowego też nie stanowi problemu. Mieszkańcom większych miast tyle zajmuje przejazd, a właściwe postój w korkach, pomiędzy galeriami handlowymi.
Zieleń i spokój, brak korków, plenerowe koncerty fortepianowe i letnie kino wśród drzew. Dość niespotykane atrybuty górniczego miasta. Z Jastrzębia-Zdroju widać piękną panoramę Beskidu Śląskiego. Kuszącą do weekendowej górskiej wyprawy, a w zimę do narciarskiego szaleństwa na jednym z licznych stoków. Bez konieczności rezerwacji hotelu i dodatkowych wydatków. Sportową regenerację oferujemy tu, w Jastrzębiu, w jednym z naszych lokalnych SPA. Czynnie czas można przecież spędzić i w mieście. Korzystając z krytego bądź otwartego basenu, spacerując po Parku Zdrojowym, jeżdżąc po ścieżkach rowerowych, czy wykorzystując system rowerów miejskich także na niepowtarzalnym Żelaznym Szlaku Rowerowym. Spragnieni sportowych emocji, odnajdą je na meczach piłki nożnej, hokeja czy siatkówki.
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert