Materializuje się temat odbudowy połączeń pasażerskich do Jastrzębia-Zdroju. Dziś w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach zostanie podpisana umowa między samorządami a PKP PLK na uzupełnienie sieci o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Prace mają ruszyć już w 2023 roku. Z przedsięwzięcia skorzystają też Żory, Orzesze, Czerwionka-Leszczyny i Pawłowice, ponieważ inwestycja zakłada odtworzenie infrastruktury również na terenie tych gmin.
Ponad 20 km nowych torów, 12 par pociągów dziennie na linii Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice, 10 nowych punktów obsługi podróżnych, czas realizacji w latach 2023 – 2028, to tylko niektóre założenia projektu „ Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdrój z Katowicami”, które będą realizować PKP Polskie Linie Kolejowe przy współudziale finansowym Urzędu Marszałkowskiego, Jastrzębia-Zdroju, Żor, Czerwionki-Leszczyn, Orzesza i Pawłowic.
Inwestycja kosztować będzie około 475 mln zł netto. Z tej kwoty 85 proc. sfinansowana zostanie głównie z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Pozostałe 15 proc., czyli około 71,3 mln zł pokryją samorządy, odpowiednio w częściach: Województwo Śląskie 40% (28 504 615,66 zł), Jastrzębie-Zdrój 25%, Pawłowice 10%, Żory 17,5%, Czerwionka-Leszczyny 7,5%. Samorządy pokryją też, o ile się pojawią, wydatki niekwalifikowane.
9 listopada w Katowicach zostanie podpisana umowa na realizację przedsięwzięcia. Będzie to jeden z dwóch projektów zakładających przywrócenie Jastrzębia-Zdroju na mapę miast z obsługą kolejowych połączeń pasażerskich. Drugi projekt to CPK. Jednak o ile CPK wciąż jest w powijakach, a jego realizacja budzi kontrowersje, o tyle finalizowany dziś umową projekt jest powszechnie oczekiwany. Inwestycja zakłada wykorzystanie w maksymalnym stopniu istniejącej infrastruktury czy terenów wykorzystywanych przed laty przez kolej.
Zakres projektu przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159) obejmuje:
• długość ok. 35 km, w tym ok. 20,6 km nowych linii kolejowych,
• budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju
• rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem i Żorami,
• odbudowa fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem,
• budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych,
• prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice: 74 minuty,
• oferta przewozowa na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice: 12 par pociągów na dobę.
Do tematu będziemy wracać.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Dobry duch" dotarł do Jastrzębia. Nie wyrzucaj, wspieraj - tu możesz oddać niepotrzebne rzeczy
892"Muszę dopłacić 5,5 tys. zł". Nadciąga apogeum absurdów Polskiego Ładu
49Wojsko Polskie przyciągnęło rekordową liczbę nowych żołnierzy
38Będzie drożej za przejazd A4 Katowice - Kraków. Stalexport tłumaczy się sytuacją gospodarczą
29Drożyzna zagląda przedsiębiorcom w oczy. "Nie wiemy, jakie czeka nas jutro"
16Oto, co sztuczna inteligencja sądzi o przyszłości górnictwa w Polsce. Będziesz w szoku
0Raport: 4 na 10 uchodźców z Ukrainy znalazło zatrudnienie w Polsce
0Raport: 4 na 10 uchodźców z Ukrainy znalazło zatrudnienie w Polsce
0Drożyzna zagląda przedsiębiorcom w oczy. "Nie wiemy, jakie czeka nas jutro"
0Będzie drożej za przejazd A4 Katowice - Kraków. Stalexport tłumaczy się sytuacją gospodarczą
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert