Materializuje się temat odbudowy połączeń pasażerskich do Jastrzębia-Zdroju. Dziś w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach zostanie podpisana umowa między samorządami a PKP PLK na uzupełnienie sieci o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Prace mają ruszyć już w 2023 roku. Z przedsięwzięcia skorzystają też Żory, Orzesze, Czerwionka-Leszczyny i Pawłowice, ponieważ inwestycja zakłada odtworzenie infrastruktury również na terenie tych gmin.
Ponad 20 km nowych torów, 12 par pociągów dziennie na linii Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice, 10 nowych punktów obsługi podróżnych, czas realizacji w latach 2023 – 2028, to tylko niektóre założenia projektu „ Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdrój z Katowicami”, które będą realizować PKP Polskie Linie Kolejowe przy współudziale finansowym Urzędu Marszałkowskiego, Jastrzębia-Zdroju, Żor, Czerwionki-Leszczyn, Orzesza i Pawłowic.
Inwestycja kosztować będzie około 475 mln zł netto. Z tej kwoty 85 proc. sfinansowana zostanie głównie z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Pozostałe 15 proc., czyli około 71,3 mln zł pokryją samorządy, odpowiednio w częściach: Województwo Śląskie 40% (28 504 615,66 zł), Jastrzębie-Zdrój 25%, Pawłowice 10%, Żory 17,5%, Czerwionka-Leszczyny 7,5%. Samorządy pokryją też, o ile się pojawią, wydatki niekwalifikowane.
9 listopada w Katowicach zostanie podpisana umowa na realizację przedsięwzięcia. Będzie to jeden z dwóch projektów zakładających przywrócenie Jastrzębia-Zdroju na mapę miast z obsługą kolejowych połączeń pasażerskich. Drugi projekt to CPK. Jednak o ile CPK wciąż jest w powijakach, a jego realizacja budzi kontrowersje, o tyle finalizowany dziś umową projekt jest powszechnie oczekiwany. Inwestycja zakłada wykorzystanie w maksymalnym stopniu istniejącej infrastruktury czy terenów wykorzystywanych przed laty przez kolej.
Zakres projektu przy maksymalnym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury (po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159) obejmuje:
• długość ok. 35 km, w tym ok. 20,6 km nowych linii kolejowych,
• budowa fragmentu nowej linii oraz odbudowa części linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju
• rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem i Żorami,
• odbudowa fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem,
• budowa 10 nowych punktów obsługi podróżnych,
• prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Katowice: 74 minuty,
• oferta przewozowa na trasie Jastrzębie-Zdrój – Żory – Katowice: 12 par pociągów na dobę.
Do tematu będziemy wracać.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert