zamknij

Wiadomości

"Kolej+" do kosza. Co dalej z pociągami w Jastrzębiu-Zdroju?

2025-03-17, Autor: bf, kb

Spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) wypracowały podział odpowiedzialności za rozbudowę sieci kolejowej. Północną częścią połączenia Katowice – granica państwa zajmie się PKP PLK, natomiast za południowy odcinek, od Mikołowa, odpowiadać będzie CPK. To swoiste połączenie koncepcji Kolei Plus z Kolejami Dużych Prędkości. Zmiana planów wpłynie także na przyszłość kolei w Jastrzębiu-Zdroju.

Reklama

„Projekt wymagał korekty, by nie opierał się na ludzkiej krzywdzie”

W Śląskim Urzędzie Marszałkowskim odbyło się wspólne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji Celu Publicznego i Wywłaszczeń oraz Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego. Spotkanie dotyczyło nowego podejścia do budowy linii kolejowych związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK).

Obecny na posiedzeniu Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa zwrócił uwagę na społeczne konsekwencje wcześniejszych założeń projektu.

Jest to projekt, który poddaliśmy głębokiej analizie. Przede wszystkim wymagał takiej korekty, by jego konstrukcja i realizacja nie opierała się na ludzkiej krzywdzie, bo z takim zjawiskiem, czego efektem były protesty społeczne, mieliśmy do czynienia – powiedział.

Spotkanie w Sali Marmurowej Gmachu Sejmu Śląskiego (do którego doszło pod koniec ubiegłego tygodnia) związane było z nowymi założeniami budowy CPK. Uczestniczył w nim m.in. wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Efektem tego jest spójny plan realizacji inwestycji kolejowych, który przełoży się na uruchomienie ponad 100 pociągów dobowo na odcinku od Piotrowic w stronę Mikołowa, a dalej w kierunku sprawnego połączenia miast nie mających dobrego połączenia kolejowego z Katowicami, czyli Wodzisławia, Rybnika czy Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w regionie, które nie ma obecnie dostępu do sieci kolejowej – oznajmił.

Co to oznacza dla Jastrzębia-Zdroju?

Po spotkaniu informacje w tej sprawie przekazał prezydent Jastrzębia-Zdroju, Michał Urgoł.

Projekt "Kolej+" wylądował w koszu

Prezydent miasta przekazał dwie informacje, dobrą i złą. Zła to ta, że projekt "Kolej+" wylądował w koszu. Dobra, że kolej w Jastrzębiu będzie.

Na zakończenie spotkania, jakie w Katowicach odbyło się w sprawie kolei w naszym regionie mam dwie informacje. W Jastrzębiu-Zdroju będzie CPK, ale nie będzie Kolei+. Ten ostatni projekt, dzięki któremu już w 2029 roku mieliśmy dojechać przez Pawłowice do Katowic, właśnie trafił do kosza. Regionalne koleje postanowiły przenieść się na tory CPK, co wydatnie skróci czas podróży do stolicy regionu z 70 min. (Koleją +) do nawet 35 min. torami kolei Dużych Prędkości. Tyle, że na te ostanie przyjdzie nam długo poczekać, bo prace projektowe naszego odcinka CPK mają się zakończyć dopiero w 2032 roku - napisał na facebooku Michał Urgoł, prezydent Jastrzębia-Zdroju.

Nowy projekt zakłada znaczące skrócenie czasów przejazdu. Podróż z Katowic do Rybnika skróci się z 45 do 24 minut, a do Żor z 90 do 20 minut. Największą zmianą będzie jednak przywrócenie połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdroju, które obecnie nie posiada własnej stacji.

Dzięki nowej linii mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju zyskają dwie stacje kolejowe i szybkie połączenia z Katowicami, Wodzisławiem Śląskim, Rybnikiem, Żorami oraz miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – podkreślił Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.

Z kolei z Katowic do Ostrawy dojedziemy w 37 minut, a dalsze trasy umożliwią szybkie połączenia międzynarodowe. Podróż do Pragi zajmie 2,5 godziny, do Wiednia 2 godziny i 45 minut, a do Budapesztu 3 godziny i 50 minut.

Prezydent Jastrzębia-Zdroju wspomniał w swoim poście o zastępczej komunikacji autobusowej, która połączy Jastrzębie-Zdrój i centrum województwa. Do tego tematu wrócimy.

Mniej wywłaszczeń, więcej konsultacji

Ważnym aspektem inwestycji jest ograniczenie negatywnego wpływu na mieszkańców i środowisko. Jak się dowiedzieliśmy, dzięki modyfikacjom skala ingerencji w zabudowę zmniejszy się o 30%, a liczba wywłaszczeń zostanie ograniczona. Dodatkowo uruchomiony zostanie Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć, który zapewni właścicielom nieruchomości rekompensaty powiększone o 20% dla gruntów i 40% dla budynków.

Dziś styl dyskusji o inwestycjach kolejowych na Śląsku jest zupełnie inny niż wcześniej. Dlatego emocji jest mniej, a więcej rzeczowej rozmowy i dialogu – zauważył prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Nowe przystanki i centra przesiadkowe

W ramach inwestycji powstaną nowe centra przesiadkowe w Jastrzębiu-ZdrojuŻorach oraz przystanki kolejowe w Świerklanach, Godowie i Mszanie.

Wg planów, nowa linia kolejowa Katowice – Ostrawa stanie się częścią transeuropejskiej sieci TEN-T, co ma pozwolić na integrację Śląska z europejskimi metropoliami.

„Dziś styl dyskusji o inwestycjach kolejowych na Śląsku jest zupełnie inny”

Projekt linii kolejowej związanej z CPK od samego początku budził ogromne kontrowersje. Planowana trasa przebiega przez tereny zurbanizowane i rekreacyjne, co wywołało silny sprzeciw mieszkańców oraz samorządów. W związku z tym w ostatnich miesiącach spółki CPK i PKP PLK dokonały przeglądu założeń i podzieliły zakres odpowiedzialności za realizację inwestycji.

W efekcie wspólnych działań oraz podjętych decyzji kończymy wieloletni spór i wprowadzamy racjonalne rozwiązanie infrastrukturalne – zapewniał Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.

W praktyce oznacza to, że PKP PLK przejmie północną część trasy (Katowice – granica państwa), natomiast CPK skupi się na budowie nowej infrastruktury na południowym odcinku (od Mikołowa w kierunku Rybnika i Jastrzębia-Zdroju).

„Łaziska Górne, Palowice, Mikołów – zmiany w planach”

Podczas spotkania podkreślono, że nowy projekt zawiera korekty uwzględniające potrzeby lokalnych społeczności. Przykłady takich zmian to:

• Łaziska Górne – większa ochrona terenów rekreacyjnych,

• Palowice – budowa estakady zamiast tradycyjnej linii kolejowej,

• Mikołów – ograniczenie zakresu inwestycji CPK oraz poprowadzenie linii w układzie dwutorowym, co budziło mniej kontrowersji.

Ten projekt jest cały czas dopracowywany w oparciu o konsultacje społeczne. Obok spraw technicznych kluczowe są tu kwestie gospodarki nieruchomościami – zaznaczyła Ewa Chmielorz, przewodnicząca Doraźnej Komisji ds. projektów rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego.

Czy to koniec sporów wokół inwestycji?

Choć władze deklarują, że „projekt został dostosowany do potrzeb mieszkańców”, nadal istnieją obawy dotyczące realnego wpływu budowy na lokalne społeczności. Nie brakuje głosów, że wprowadzone zmiany to tylko minimalne korekty, a budowa nowych linii kolejowych wciąż będzie wiązać się z przejęciami nieruchomości i ingerencją w tereny zamieszkane.

Właśnie z tego powodu w dniu spotkania doszło do protestu w Katowicach. Jak zaznaczyła w mediach społecznościowych Rada Sołecka Palowice, protesty nie ustaną dopóki rządzący nie zasiądą z nimi do rozmów i konsultacji.

Obecnie prowadzone są procedury środowiskowe, które mają pomóc uniknąć dalszych opóźnień. Jednak ostateczny kształt inwestycji i jej realne konsekwencje dla mieszkańców regionu będą znane dopiero po zatwierdzeniu szczegółowych projektów budowlanych.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (8):
  • ~seboc 2025-03-18
    08:32:22

    4 0

    Gowno bedzie, a nie kolej w Jastrzebiu.

    Widzial ktos KDP zatrzymujaca sie co kilka km?
    Ile mialby kosztowac bilet z Jastrzebia do Katowic,
    byloby ludzi stac na wydanie kilkuset zl. dziennie na dojazd do i z Katowic?

    Ile milionow juz zmarnowano na pieprzenie o Kolej+ i CPK?

  • ~seboc 2025-03-18
    11:39:04

    4 0

    Kolej miala juz byc w 2024, jest 2025 i nie ma nic oprocz pitolenia.

    rynek-kolejowy.pl, dawno temu:

    "Samorządy województwa i kilku miast podpisały list intencyjny w sprawie odtworzenia linii kolejowej na trasie Jastrzębie-Zdrój – Katowice. Zakładają, że studium wykonalności projektu będzie gotowe w 2022 roku, a w 2024 możliwy jest powrót kolei.

    List intencyjny w sprawie odtworzenia linii kolejowej został podpisany Urzędzie Miasta w Jastrzębiu-Zdroju przez prezydent tego miasta Annę Hetman, marszałka Wojciecha Saługę oraz włodarzy Żor, Łazisk Górnych, Mikołowa, Pawłowic i Czerwionki-Leszczyn. Sygnatariusze listu intencyjnego wyrazili wolę oraz chęć współdziałania na rzecz odtworzenia linii kolejowej z Jastrzębia-Zdroju do Katowic – czytamy na miejskim portalu."

  • ~seboc 2025-03-18
    11:43:13

    4 0

    jastrzebie.pl, 19.03.2019:

    "Biorąc pod uwagę, że prace nad studium wykonalności mogą trwać od dwóch do trzech lat (wraz z operatem środowiskowym), rozpoczęcie odbudowy linii kolejowej z Jastrzębia--Zdroju do Katowic może rozpocząć się już w 2023 roku."

    Gdzie ta odbudowa?
    3,2 miliona poszlo w piach.

  • ~maziizam 2025-03-18
    15:37:28

    0 1

    Mówisz 3,2 mln to dodaj budowa nowego wiaduktu na alei Piechoczka coś kole 10 mln, a wystarczyło stary podsadzić kasztami i gruzem.
    Jak TEK zawracał uwagę na mega szkody górnicze na odcinku Jastrzębie Pawłowice i utopienie tam kasy to nie tylko hejt zamiast posłuchać i zrobić przelotową linię Wodzisław-KDP-Jastrzębie-Zebrzydowice.
    Jakoś inni spoza Jastrzębie potrafią to dostrzec i starają się odtworzyć stary potok pasażerski Gliwice-Rybnik-Wodzisław-KDP-Jastrzębie-Cieszyn/Wisła/Bielsko, a nawet można tedy trasować pociągi ze subregionu zachodniego do Oświęcimia, Krakowa czy Zakopanego.
    Tu zapytanie poseł Małgorzaty Pępek
    https://tiny.pl/tqbh72r3

  • ~seboc 2025-03-18
    15:48:10

    2 0

    UM ma doskonala wiedze, gdzie teren osiada i bedzie osiadal i o ile metrow.
    Prezydent Urgol jezdzi codziennie do siebie na wies i widzi te tragedie.
    Zaprosili go na spotkanie i ten patrzy na te brednie jak sroka w gnat i nic nie powie.

    Studium wykonalnosci kosztowalo ponoc 5 milionow a nie 3.

  • ~maziizam 2025-03-18
    22:07:48

    0 1

    Możliwe że w sumie 5, ale przed tym kolej+ był jeszcze co najmniej jeden projekt tak samo durnie prowadzony Jastrzębie-Pawłowice, ale na kierunek Chybie w kierunku Katowic i Wisły, a dodatkowo mieli zrobić łącznica tam na Czechy do Hawirzowa.
    To jest świadome marnowanie pieniędzy publicznych, oby nie było jeszcze przytulania ich na zasadzie firma robiąca projekt, analizę dzieli się z władnymi.
    https://jastrzebieonline.pl/wiadomosci/204049-kolej-w-jastrzebiu-za-76-mln-zl-jest-podsumowanie-analizy.html

  • ~seboc 2025-03-19
    21:19:22

    1 0

    Prezydent czyta moje komentarze :-)

    https://jastrzebieonline.pl/wiadomosci/238810-jastrzebie-nie-poddaje-sie-w-sprawie-kolei-az-730-tys-zl-juz-poszlo-na-ten-pomysl-konferencja-wideo.html

  • ~maziizam 2025-03-20
    10:17:12

    0 1

    To powinni wprowadzić w życie, a nie pchać sie w szkody KWK Zofiówka i Pniówek na kierunek Pawłowice.

    Zapytanie nr 2009
    do ministra infrastruktury
    w sprawie rozważenia możliwości odbudowy linii kolejowej Wodzisław Śląski - Jastrzębie-Zdrój - Zebrzydowice oraz odtworzenia starego szlaku komunikacyjnego Gliwice - Rybnik - Wodzisław Śląski - Jastrzębie-Zdrój - Cieszyn

    Zgłaszający: Małgorzata Pępek
    Data wpływu: 25-11-2024

    Szanowny Panie Ministrze!

    Działając na wniosek mieszkańców mojego regionu wykazujących zainteresowanie sprawami kolejowymi, zwracam się do Pana Ministra z prośbą o rozpatrzenie możliwości odbudowy linii kolejowej Wodzisław Śląski-Jastrzębie-Zdrój-Zebrzydowice (linia 159/875-170) oraz o odtworzenie starego szlaku komunikacyjnego Gliwice-Rybnik-Wodzisław Śląski-Jastrzębie-Zdrój-Cieszyn.

    Od 9 czerwca 2024 r. przywrócono codzienne pociągi Kolei Śląskich na trasie Gliwice-Rybnik przez Knurów, a od 16 grudnia planowane jest ich wydłużenie do Wodzisławia Śląskiego. Odbudowa wspomnianego odcinka linii kolejowej umożliwiłaby pełne skomunikowanie trasy Gliwice-Rybnik-Wodzisław Śląski-Jastrzębie Zdrój-Cieszyn, co zwiększyłoby dostępność transportu publicznego w regionie. W ocenie zainteresowanych mieszkańców jest to krok ku uruchomieniu pociągów InterCity z Cieszyna.

    W zamierzeniach inwestycyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku znajduje się „Odbudowa połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdroju, połączenie Wodzisław Śląski-Jastrzębie-Zdrój, dlatego zasadne wydaje się uwzględnienie także odcinka Jastrzębie-Zdrój-Zebrzydowice w tych planach.

    Pragnę zwrócić uwagę, że obecny czas podróży transportem publicznym z Wodzisławia/Rybnika do Cieszyna wynosi od 2:30 do 4 godzin, pomimo że w linii prostej odległość to około 30-40 km. Taki czas przejazdu to zjawisko nieakceptowalne dla mieszkańców.

    Dodać należy, że proponowana przez PKP PLK linia kolejowa do Jastrzębia Zdroju z kierunku Pawłowic napotyka na znaczne szkody górnicze (kategorie III do V), których naprawa jest ogromnie kosztowna i problematyczna. W przypadku odbudowy linii Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice te kłopoty mogłyby zostać zminimalizowane. Szacuje się, że czas jazdy z Jastrzębia Zdroju do Katowic wynosi około 74 minut, podczas gdy odbudowa linii Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice mogłaby skrócić go do 50-60 minut.

    W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

    1. Czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa możliwość odbudowy linii Wodzisław Śląski-Jastrzębie-Zdrój-Zebrzydowice w najbliższym czasie?

    2. Na ile możliwe jest odtworzenie starego szlaku komunikacyjnego Gliwice-Rybnik-Wodzisław Śląski-Jastrzębie-Zdrój-Cieszyn?

    3. Jaki według szacunków byłby koszt realizacji ww. inwestycji oraz kiedy mogłaby rozpocząć się ich realizacja?

    Z wyrazami szacunku

    Małgorzata Pępek
    Poseł na Sejm RP
    --------------------------------------------------------------------------------------

    Szanowny Panie Marszałku,

    odpowiadając na zapytanie nr 2009 Poseł na Sejm RP Małgorzaty Pępek, w sprawie rozważenia możliwości odbudowy linii kolejowej Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice oraz odtworzenia starego szlaku komunikacyjnego Gliwice – Rybnik – Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Cieszyn, poniżej przedstawiam stosowne informacje.

    Uprzejmie informuję, że w dokumencie wskazującym cele i kierunki rozwoju sieci kolejowej, opracowanym przez spółkę PKP PLK pn. „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku”, na liście projektów regionalnych został ujęty projekt pn. „Odbudowa połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdroju – połączenie Wodzisław Śl. – Jastrzębie-Zdrój”.

    Natomiast w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) nie zostały ujęte prace związanych z odbudową linii kolejowej Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice. Aktualnie nie jest znany szacunkowy koszt realizacji ww. inwestycji. Wykonanie przedmiotowego oszacowania wymagałoby przeprowadzenia przez PKP PLK S.A. pogłębionej analizy dotyczącej możliwości trasowania linii kolejowej w jej starym przebiegu. Powyższe przedsięwzięcie nie ma zapewnionego finasowania, dlatego obecnie nie jest znany harmonogram jego realizacji.

    Jednocześnie należy podkreślić, że obecnie realizowany jest projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z.o.o. pn. „Budowa linii kolejowej Katowice – Ostrawa na odcinku Katowice – granica państwa”, w ramach którego przewiduje się m.in. budowę linii kolejowej łączącej Wodzisław Śląski z Jastrzębiem-Zdrój.

    Z wyrazami szacunku,

    Dokument podpisany elektronicznie przez:
    z upoważnienia Ministra Infrastruktury Piotr Malepszak Podsekretarz Stanu

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

W tym roku na święta wydam:




Oddanych głosów: 16