W środę 22 marca w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach obyła się konferencja prasowa poświęcona przebiegowi linii kolejowej Katowice – Ostrawa. Wariant inwestorski ujawnili przedstawciele spółki Centralny Port Komunikacyjny, wielokrotnie przypominając, że kontrowersyjna i budząca spore emocje inwestycja jest kluczowa dla rozwoju regionu i połączenia go z całą Europą. Spośród 4 wstępnych propozycji ostatecznie wybrany został wariant W72.
Przypomnijmy, decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego rząd podjął w 2017 r. Na lokalizację wybrano gminę Baranów.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który - według szacunków spółki - w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W ostatnim czasie w wielu miastach i gminach odbywały się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu linii kolei szybkich prędkości Katowice - granica państwa - Ostrawa. To ważny temat dla mieszkańców Śląska, który wciąż budzi kontrowersje i spore emocje.
Choć przebieg rozmów nie zawsze był owocny, o czym pisaliśmy przy okazji odwoływanych konsultacji <<CPK: konsultacje z mieszkańcami odwołane. Czy spółka boi się konfrontacji?>>, ostatecznie dziś (22 marca 2023), ponad 7 tys. zebranych uwag i prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami pozwoliły na wybranie wariantu inwestorskiego dla odcinka Kolei Dużych Prędkości: Katowice - Ostrawa.
W Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach odbyła się dziś w tej sprawie konferencja prasowa, w której wzięli udział zarówno przedstawiciele CPK, jak i związani ze Śląskiem politycy i parlamentarzyści.
Spotkanie rozpoczął Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki, a zaraz po nim głos zabrał wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. Obok niego udział w konferencji wzięli także wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, minister Marcin Horała.
Ponieważ nowa linia oznaczać będzie m.in. koniec wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta wykluczonego kolejowo, do Katowic przybył pochodzący stamtąd poseł Grzegorz Matusiak, a także związany ze Śląskiem senator RP Wojciech Piecha.
Podczas konferencji wielokrotnie podkreślano kluczowość inwestycji, oraz przewagę zysków nad stratami.
Sieci połączeń tworzone przez CPK często kojarzone są z lotniskiem, ale korzystający z nick pasażerowie to będzie mniejszość - przekonywał Marcin Horała. - Za to sprawnie będzie można przemieszczać się po Polsce: do Warszawy, Trójmiasta, na Mazury.
Zdaniem przedstawicieli spółki CPK, inwestycja ma wymiar międzynarodowy i jest kluczowa dla storzenia spójnego systemu transportowego Europy Środkowo-Wschodniej, choć jej realizacja nie jest prosta - na to wpływ ma przede wszystkim specyficzny teren – na który składają się m.in. szkody górnicze, duże zurbanizowanie – te czynniki utrudniają prowadzenie nowych linii.
Wybranie optymalnego wariantu na tym odcinku było wyzwaniem projektowym. Budowa Kolei Dużych Prędkości wymaga dotrzymania ściśle określonych parametrów technicznych (związanych m.in. z geometrią toru). Tymczasem w tym regionie Polski znajdują się liczne obszary szkód górniczych i tereny cenne przyrodniczo. Planowania nie ułatwiają też rozległe tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1 - zaznacza biuro prasowe CPK.
Staraliśmy się wszelkie rozwiązania rozważyć, przeliczyć, sprawdzić, czy są one optymalne - zapewniał Maciej Pańczak z CPK, koordynator ds odcinka Katowice-Ostrawa.
Dodał, że wokół inwestycji prowadzone są liczne działania manipulacyjne, które mają na celu straszenie mieszkańców.
Specjaliści CPK starali się stworzyć rozwiązanie nie idealne – bo takich nie ma, jak w życiu. Wariant, który został wybrany jako inwestorski to ten, który zakłada najmniej wywłaszczeń - dodał.
Maciej Pańczak przedstawił pokrótce harmonogram prac STEŚ. Następnie przeszedł do prezentacji wybranego wariantu inwestorskiego.
W minionym roku kolejnym konsultacjom społecznym, analizie wielokryterialnej oraz analizie kosztów i korzyści poddano cztery warianty przebiegu linii Katowice – Ostrawa: W71, W72, W73 i W74.
Ostatecznie przeprowadzona analiza wskazała, że najkorzystniejszą opcją budowy linii kolejowej na odcinku Katowice – granica państwa – Ostrawa będzie realizacja wariantu W72.
Jak zaznaczył Maciej Pańczak, wybrany przez spółkę wariant okazał się najkorzystniejszy dla mieszkańców również pod względem analizy ilości wyburzeń. Jak wynika z przeprowadzonych badań, na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej niż w pozostałych proponowanych wersjach.
Rekomendowany przez ekspertów CPK wariant W72, przewiduje:
Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia, Żor, Rybnika i Wodzisławia – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Furiat na jastrzębskich ulicach. Zaczepiał i bił przypadkowe osoby, uderzał kobiety pięścią w twarz
6667Chłopiec miał na sobie tylko spodnie, bluzę i kapcie. Wzorowo zareagował kierowca autobusu
6418Grzegorz Braun w Jastrzębiu-Zdroju: „Zdrajcy i rabusie likwidują kopalnie”
3787Zaginął 37-latek. Policja poszukuje Damiana Borkowskiego
3538Tragedia na Jagiełły. Zginął mężczyzna przygnieciony przez drzewo
2472Kierowca udawał pasażera. Autobus miał dojechać do Jastrzębia-Zdroju
+17 / -4Chłopiec miał na sobie tylko spodnie, bluzę i kapcie. Wzorowo zareagował kierowca autobusu
+16 / -6Kosztowna inwestycja zakończona. Ul. Wyzwolenia po remoncie
+12 / -2Ksiądz na portalu randkowym. Skandal czy norma? Ks. Grzesiak: "nic złego nie zrobił"
+11 / -3Furiat na jastrzębskich ulicach. Zaczepiał i bił przypadkowe osoby, uderzał kobiety pięścią w twarz
+10 / -3Nie była w stanie wrócić do domu. Uratowali ją przed wychłodzeniem
1ZUS: 13 i 14 w ZUS bez podatku? Sprawdź, kiedy warto o to zawnioskować
0Dwa oszustwa "na policjanta" w Jastrzębiu-Zdroju. Seniorzy wykazali się czujnoścą
0Kiedy ruszy proces byłego posła Adama G.? Sąd zwrócił sprawę do prokuratury, ta złożyła zażalenie
0W Jastrzębiu zatrzymano czterech poszukiwanych. To część ogólnopolskiej akcji policji
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert