zamknij

Wiadomości

Kolej w Jastrzębiu. CPK ujawnia plany. Znamy wariant inwestorski linii Katowice – Ostrawa

2023-03-22, Autor: Magdalena Zmysłowska

W środę 22 marca w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach obyła się konferencja prasowa poświęcona przebiegowi linii kolejowej Katowice – Ostrawa. Wariant inwestorski ujawnili przedstawciele spółki Centralny Port Komunikacyjny, wielokrotnie przypominając, że kontrowersyjna i budząca spore emocje inwestycja jest kluczowa dla rozwoju regionu i połączenia go z całą Europą. Spośród 4 wstępnych propozycji ostatecznie wybrany został wariant W72.

Reklama

Przypomnijmy, decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego rząd podjął w 2017 r. Na lokalizację wybrano gminę Baranów

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który - według szacunków spółki - w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W ostatnim czasie w wielu miastach i gminach odbywały się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu linii kolei szybkich prędkości Katowice - granica państwa - Ostrawa. To ważny temat dla mieszkańców Śląska, który wciąż budzi kontrowersje i spore emocje.

Choć przebieg rozmów nie zawsze był owocny, o czym pisaliśmy przy okazji odwoływanych konsultacji <<CPK: konsultacje z mieszkańcami odwołane. Czy spółka boi się konfrontacji?>>, ostatecznie dziś (22 marca 2023), ponad 7 tys. zebranych uwag i prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami pozwoliły na wybranie wariantu inwestorskiego dla odcinka Kolei Dużych Prędkości: Katowice - Ostrawa.

W Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach odbyła się dziś w tej sprawie konferencja prasowa, w której wzięli udział zarówno przedstawiciele CPK, jak i związani ze Śląskiem politycy i parlamentarzyści.

Spotkanie rozpoczął Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki, a zaraz po nim głos zabrał wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. Obok niego udział w konferencji wzięli także wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, minister Marcin Horała.

Ponieważ nowa linia oznaczać będzie m.in. koniec wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju, największego polskiego miasta wykluczonego kolejowo, do Katowic przybył pochodzący stamtąd poseł Grzegorz Matusiak, a także związany ze Śląskiem senator RP Wojciech Piecha.

Podczas konferencji wielokrotnie podkreślano kluczowość inwestycji, oraz przewagę zysków nad stratami.

Sieci połączeń tworzone przez CPK często kojarzone są z lotniskiem, ale korzystający z nick pasażerowie to będzie mniejszość - przekonywał Marcin Horała. - Za to sprawnie będzie można przemieszczać się po Polsce: do Warszawy, Trójmiasta, na Mazury.

Zdaniem przedstawicieli spółki CPK, inwestycja ma wymiar międzynarodowy i jest kluczowa dla storzenia spójnego systemu transportowego Europy Środkowo-Wschodniej, choć jej realizacja nie jest prosta - na to wpływ ma przede wszystkim specyficzny teren – na który składają się m.in. szkody górnicze, duże zurbanizowanie – te czynniki utrudniają prowadzenie nowych linii.

Wybranie optymalnego wariantu na tym odcinku było wyzwaniem projektowym. Budowa Kolei Dużych Prędkości wymaga dotrzymania ściśle określonych parametrów technicznych (związanych m.in. z geometrią toru). Tymczasem w tym regionie Polski znajdują się liczne obszary szkód górniczych i tereny cenne przyrodniczo. Planowania nie ułatwiają też rozległe tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1 - zaznacza biuro prasowe CPK.

CPK: wariant W72 nie jest idealny, bo takich rozwiązań nie ma

Staraliśmy się wszelkie rozwiązania rozważyć, przeliczyć, sprawdzić, czy są one optymalne - zapewniał Maciej Pańczak z CPK, koordynator ds odcinka Katowice-Ostrawa.

Dodał, że wokół inwestycji prowadzone są liczne działania manipulacyjne, które mają na celu straszenie mieszkańców.

Specjaliści CPK starali się stworzyć rozwiązanie nie idealne – bo takich nie ma, jak w życiu. Wariant, który został wybrany jako inwestorski to ten, który zakłada najmniej wywłaszczeń - dodał.

Maciej Pańczak przedstawił pokrótce harmonogram prac STEŚ. Następnie przeszedł do prezentacji wybranego wariantu inwestorskiego.

CPK ujawnia wariant inwestorski. Tak będzie przebiegać linia Katowice – Ostrawa

W minionym roku kolejnym konsultacjom społecznym, analizie wielokryterialnej oraz analizie kosztów i korzyści poddano cztery warianty przebiegu linii Katowice – Ostrawa: W71, W72, W73 i W74.

Ostatecznie przeprowadzona analiza wskazała, że najkorzystniejszą opcją budowy linii kolejowej na odcinku Katowice – granica państwa – Ostrawa będzie realizacja wariantu W72.

Jak zaznaczył Maciej Pańczak, wybrany przez spółkę wariant okazał się najkorzystniejszy dla mieszkańców również pod względem analizy ilości wyburzeń. Jak wynika z przeprowadzonych badań, na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej niż w pozostałych proponowanych wersjach.

 

Rekomendowany przez ekspertów CPK wariant W72, przewiduje:

  • budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie,
  • możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim,
  • dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju
  • nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.
Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia, Żor, Rybnika i Wodzisławia – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Pozostałe warianty przebiegu linii możecie zobaczyć w galerii powyżej. Co sądzicie o wybranej propozycji?

 

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 10

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 630