zamknij

Wiadomości

Na rowerach do Karviny? Miasto zabiera się za budowę szlaku rowerowego

2016-12-17, Autor: df

Na początku grudnia Miasto Jastrzębie-Zdrój otrzymało decyzje o dofinansowaniach do projektów transgranicznych. Na cztery złożone wnioski, trzy otrzymały dofinansowanie. Jednym z projektów, które otrzymały środki zewnętrzne jest "Żelazny szlak rowerowy". Ścieżki będą prowadzić przez kilka miast po obu stronach granicy z Czechami.

Reklama

"Żelazny szlak rowerowy" będzie realizowany przez nasze miasto we współpracy z Godowem, Zebrzydowicami, Karwiną i Petrovicami u Karwiny. Inwestycja polega na budowie ścieżek rowerowych na nasypach po byłych liniach kolejowych oraz małej infrastruktury odpoczynkowej dla turystów. Na szlaku mają się również znaleźć tablice dydaktyczne z elementami gry terenowej połączonej z aplikacją mobilną.

Budowa szlaku jest podzielona na kilka części. - W pierwszym etapie zostanie wytyczona mała pętla prowadząca po byłym szlaku kolejowym z Godowa, w krótkim odcinku przez Jastrzębie-Zdrój, dalej do Zebrzydowic, Petrovic u Karviny, gdzie znajduje się zabytkowy dworzec kolejowy, wiadukt oraz inne elementy infrastruktury kolejowej, i dalej przez obszar gminy Karvina z powrotem do Petrovic - mówi Katarzyna Wołczańska, rzecznik prasowa Urzędu Miasta w Jastrzębiu-Zdroju.

Oprócz adaptacji nasypów kolejowych na ścieżki rowerowe, inwestycja będzie wymagała dodatkowych prac. W obrębie dawnej stacji kolejowej przy ulicy Szotkowickiej w Jastrzębiu zaprojektowane zostanie miejsce do wypoczynku dla rowerzystów. W Petrovicach zostanie wybudowana ścieżka rowerowa od Zavady (od linii kolejowej) do granicy z Karviną. - Dzięki temu powstanie mała pętla o długości około 28 km, w tym zawierająca około 5,5 km nowych ścieżek rowerowych oraz 21 km tras rowerowych oznaczonych w ramach szlaku - tłumaczy rzecznik prasowa.

Natomiast na terenie Karviny, ze względu na gęstą zabudowę urbanistyczną, zostaną wyznaczone jedynie trasy rowerowe wraz z tablicami informacyjnymi o szlaku.

W związku z szkodami górniczymi większość ścieżek rowerowych zostanie wykonana z materiału mineralno-poliuretanowego, co zapewni trwałość inwestycji. Drogi rowerowe będą miały 2,5 metra szerokości. Ponadto z dwóch stron jezdni wykonane zostaną opaski szerokości 0,5m o nawierzchni grubości 10 cm z kruszywa kamiennego, zagęszczonego mechanicznie. Zakończenie budowy "Żelaznego szlaku rowerowego" planuje się w 2019 roku.

Warto dodać, że kolejnym projektem transgranicznym, który otrzymał dofinansowanie ze środków zewnętrznych jest zadanie polepszenia współpracy Straży Miejskich z Jastrzębiu-Zdroju i Karviny. Mundurowi będą m.in. bezpłatnie oznaczać i rejestrować rowery w systemie zabezpieczającym je przed kradzieżą. Z jego pomocą strażnicy będą mogli szybciej lokalizować skradzione jednoślady, nawet za granicą.

Projekt współpracy Straży Miejskich objemował będzie jeszcze szereg innych działań. - Będą to szkolenia językowe, warsztaty czy produkcja trzech filmów profilktycznych - wylicza Anna Hetman, prezydent miasta.

Na ścieżki rowerowe Jastrzębie przeznaczy ponad 172 tys. euro. Dofinansowanie wynosi blisko 147 tys. euro. Natomiast na projekt współpracy Straży Miejskich miasto wyda blisko 68 tys. euro, a pozyskane środki zewnętrzne to ponad 57 tys. euro.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Którędy powinna biec nitka kolei do Jastrzębia-Zdroju?




Oddanych głosów: 211