zamknij

Wiadomości

„Nie bądź Januszem!”. Dymna, Gnatowski i Młodzi Panowie w kampanii „Nie truj sąsiada”

2019-12-11, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Wraca kampania antysmogowa „Nie truj sąsiada!”, której znakiem rozpoznawczym stały się popularne spoty z udziałem gwiazd. Tym razem w kampanię włączyli się aktorzy: Anna Dymna i Dariusz Gnatowski oraz kabareciarze z Rybnika – Kabaret Młodych Panów. O czym jest najnowszy spot? Sami zobaczcie.

Reklama

W poprzednich latach do kampanii „Nie truj sąsiada” włączył się Franciszek Pieczka, Marian Dziędziel, zespół Tabu czy youtuber – Rezi. Do tego grona dołączyły w tym roku nowe osoby.

Nową odsłonę akcji, realizowaną pod hasłem „Każdego trzeba przekonać!”, wspierają Anna DymnaDariusz Gnatowski oraz Kabaret Młodych Panów, którzy wystąpili w najnowszym spocie promującym kampanię.

Nowa odsłona kampanii to także nowe zawieszki pod hasłem „Nie truj sąsiada!”, których głównym zadaniem nie jest już piętnowanie truciciela i zachęcanie do sąsiedzkiego sprzeciwu, a edukowanie i wskazywanie konkretnych rozwiązań – zarówno tych technologicznych, jak i finansowych.

Jednym z organizatorów kampanii Jest Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. Jego przewodniczący – Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śląskiego mówi, że walka o czyste powietrze to wyzwanie dla samorządowców.

- Subregion Zachodni jest tutaj liderem, choć wiemy, ile jest jeszcze do zrobienia. Dzięki pracy i zaangażowaniu wieli osób realizujemy ciekawą kampanię dotyczącą zdrowego trybu życia – mówi.

Z kolei wiceprzewodniczący Związku – prezydent Piotr Kuczera przypomina, że jakość powietrza zależy od nas.

- Z jednej strony są twarde projekty wspierające mieszkańców, a z drugiej jest edukacja i kary. Są one niepopularne, ale jestem na tyle zdeterminowany, by o nich głośno mówić. Czwarta edycja kampanii pa pokazać, że się nie poddajemy. Trzeba zadać pytania: co możesz zrobić dla ekologii? Czym palisz, jak palisz? Czy chcesz przystąpić do zmiany, która i tak na pewno nastąpi? Wtedy te filmiki będą tylko historią i dawnym wyrzutem sumienia – wyjaśnia Piotr Kuczera.

Tak jak wcześniej wspominaliśmy, w najnowszym spocie wystąpił Kabaret Młodych Panów. Bartosz Demczuk nie ukrywa, że problem smogu nadal jest bardzo duży.

- Sam jako alergik mam z tym problem przyjeżdżając do Rybnika po zakończeniu trasy. Coraz bardziej duszę się w Rybniku. Ludzie mówili kiedyś o naszym mieście w kontekście żużla, kabaretu, teraz mają na myśli smog. Dlatego wspieramy wszystkie kampanie, by zwalczyć problem – tłumaczy.

Z kolei Łukasz Kaczmarczyk podzielił się pewnym pomysłem.

- Mam propozycję, by wprowadzić u nas taką nową świecką tradycję. Naszych gości wprowadzajmy do domu przez kotłownię. Wtedy każdy będzie mógł się pochwalić nowym piecem albo obnażyć, co się u niego złego kryje – oznajmia.

Łukasz Kaczmarczyk odnosi się też do zarzutów tych osób, które uważają, że smog to „teoria spiskowa”.

- Nie rozumiem takiego podejścia jak ktoś chce mi wmówić, że istnieją jakieś zmowy producentów kotłów, że ktoś chce na nas zarobić. W podobnym tonie mogę powiedzieć, że w takim razie istnieje zmowa producentów telewizorów, którzy mamią nas różnymi reklamami. Moim zdaniem brakuje nam otwartości i słuchania siebie nawzajem – dodaje kabareciarz.

Współorganizatorem kampanii jest także Planergia.pl. Patryk Swoboda z tejże firmy zwraca uwagę, że od pierwszej odsłony kampanii, która miała miejsce w 2016 roku, wiele się zmieniło.

- Weszły w życie regulacje prawne, takie jak uchwały antysmogowe w różnych województwach czy zakaz sprzedaży najgorszych paliw oraz tzw. kopciuchów. Dostępne są różne mechanizmy finansowania inwestycji (programy centralne takie jak „Czyste Powietrze” czy „Mój prąd”, gminne Programy Ograniczania Niskiej Emisji, czy projekty wymiany urządzeń grzewczych finansowane ze środków unijnych). Należy też zwrócić uwagę na zmiany na rynku urządzeń grzewczych i OZE – rosnącą popularność ogrzewania gazowego, dynamicznie rozwijający się rynek pomp ciepła, a także boom na rynku mikroinstalacji fotowoltaicznych – mówi Patryk Swoboda.

Stąd zmienił się też charakter kampanii „Nie truj sąsiada”. Teraz ma ona za zadanie informować mieszkańców, przekonywać ich, że problem istnieje i w jakim kierunku powinni iść.

W tym celu pojawił się nowy spot, w którym biorą udział znane nam osoby, czyli Anna Dymna, Dariusz Gnatowski i Kabaret Młodych Panów. Zobaczcie filmik. Przemawia do wyobraźni?

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy Waszym zdaniem dzieci powinny wrócić we wrześniu do szkoły?




Oddanych głosów: 378