O stosowny wpis do strategii od dłuższego czasu walczyli radni sejmiku – Marian Jarosz i Czesław Sobierajski. – Nasz subregion jest jednym z kluczowych w całej Polsce. Jeśli komuś się powie, że w mieście, gdzie mieszka 90 tysięcy mieszkańców nie ma kolei, to przeciera oczy ze zdumienia. W latach 2014-2020 Unia Europejska nie będzie dawać już pieniędzy na drogi, ale na infrastrukturę szynową. To szansa, którą trzeba wykorzystać – wyjaśnił radny Sobierajski.
Marian Jarosz tłumaczy, że połączenie kolejowe z Rybnikiem jest o tyle istotne, że w strategii znalazł się zapis mówiący o stworzeniu szybkiej kolei regionalnej. – Jedna z linii ma przebiegać od Katowic przez Rybnik do Wodzisławia i Raciborza. Stwarza to możliwość zorganizowania komunikacji przesiadkowej – mówi radny.
Wprawdzie wpisanie pomysłu do strategii jest dopiero pierwszym krokiem do realizacji celu, ale bez tego o powrocie kolei do Jastrzębia nie mogłoby być mowy. – Unia Europejska nie da pieniędzy na żadną inwestycję czy zadanie, której nie ma w strategii. Wszystkie pomysły mają czemuś służyć – wyjaśnia Marian Jarosz.
Nasze miasto zrealizowało stronę formalną – podpisano list intencyjny z samorządami Żor i Pawłowic, wysłano wnioski do minister transportu oraz marszałka województwa. - Teraz posłowie oraz radni sejmiku będą musieli szczególnie lobbować za tym projektem. Tylko wtedy uda się doprowadzić do jego realizacji w niedalekiej przyszłości – tłumaczy radny Jarosz.
Odbudowa całej infrastruktury kolejowej to zadanie Ministerstwa Transportu, zaś o pociągi zadba marszałek. Jastrzębie-Zdrój będzie musiało postawić przystanki w odpowiednich miejscach. – O budowie dworców kolejowych nie ma mowy, bo to bardzo kosztowna inwestycja. W innych krajach europejskich sprawdziły się przystanki. Myślę, że u nas będzie tak samo. Podejrzewam, że nie będzie też kas biletowych, lecz automaty. To znacznie oszczędniejsze rozwiązanie – wyjaśnia Tadeusz Sławik, przewodniczący Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój.
Zadanie ma starać się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli otrzyma pieniądze, to kolej wróci do Jastrzębia najpóźniej w 2020 roku.
> Więcej o powrocie kolei do Jastrzębia przeczytacie w Wywiadzie Tygodnia z Marianem Jaroszem i Czesławem Sobierajskim
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Wyłudzali dotacje unijne. Otrzymali ponad milion dofinansowania. Cztery osoby zatrzymane
10138Os. Staszica: ścieżki spacerowe już gotowe
9626Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
9122Kolejny element ronda wykonany. Od jutra zmiana organizacji ruchu na al. Jana Pawła II
3772Poznajecie ją? Nadal jest poszukiwana!
3618Wyłudzali dotacje unijne. Otrzymali ponad milion dofinansowania. Cztery osoby zatrzymane
+28 / -0Kolej+: w Jastrzębiu powstanie stacja i dwa przystanki
+40 / -21Niecodzienne sceny podczas mszy rezurekcyjnej. Mężczyzna wszedł na ołtarz, szarpał się ze służbą
+19 / -3Pijany Ukrainiec prowadził mając 3 promile. Zatrzymał go policjant w czasie wolnym od służby
+9 / -1Kierował mając 4 promile! Mundurowych zawiadomił świadek
+8 / -0Poznajecie ją? Nadal jest poszukiwana!
2Sprzedawał bilety, których nie miał. Oszukał na 6,5 tys. złotych, teraz trafił do więzienia
1Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
1"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
1Os. Staszica: ścieżki spacerowe już gotowe
1Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~joseph 2014-04-25
14:48:06
Sorry, ale nie uwierzę dopóki nie zobaczę. W końcu od zamieszczenia w strategii do realizacji inwestycji jeszcze długa droga.