zamknij

Wiadomości

Przywrócenie kolei: Miasto daje pół mln zł na studium wykonalności

2019-03-19, Autor: ap

Prezydent Anna Hetman przedstawiła radnym propozycję przeznaczenia prawie pół mln zł na dofinansowanie dla marszałka województwa śląskiego, by ten zlecił opracowanie studium wykonalności dla odbudowy linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju.

Decyzja o współfinansowaniu studium wykonalności jest efektem wielomiesięcznych rozmów prowadzonych przez władze miasta z marszałkiem województwa śląskiego oraz ministerstwem infrastruktury oraz zarządem PKP Polskie Linie Kolejowe. Ze wstępnych wyliczeń wynika, że ma ono kosztować 3 mln 200 tys. zł.

Reklama

– Dokument ten ma dokładnie określić, który wariant odtworzenia linii kolejowej jest dla Jastrzębia-Zdroju optymalny i gwarantuje najlepsze połączenia z Katowicami – tłumaczy Roman Foksowicz, zastępca prezydenta.

Propozycja marszałka województwa śląskiego dotycząca partycypacji finansowej w wysokości 15 procent kosztów opracowania, tj. 480 tys. zł w zupełności pokrywa się zamysłem prezydent miasta, która planowała od początku podjęcia się tej inicjatywy.

- Właśnie taka była nasza propozycja od chwili, gdy pojawił się temat odtworzenia linii kolejowej. Naszą intencją było, by gminy wniosły swój wkład do wykonania dokumentu, który jest podstawą odbudowy linii kolejowej do Katowic. Pozostają jeszcze do uzgodnienia z marszałkiem kwestie czy nasz wkład w wysokości 480 tys. zł będzie wydatkowany w 2019 czy 2020 roku oraz sposób przekazania dotacji dla marszałka czyli warunki porozumienia – mówi Anna Hetman, prezydent Jastrzębia-Zdroju.

Biorąc pod uwagę, że prace nad studium wykonalności mogą trwać od dwóch do trzech lat (wraz z operatem środowiskowym), rozpoczęcie odbudowy linii kolejowej z Jastrzębia--Zdroju do Katowic może rozpocząć się już w 2023 roku.

Oceń publikację: + 1 + 17 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~seboc 2019-03-19 09:37:12

    Na razie to wesolo budowane sa sciezki rowerowe w zalozeniu, ze wariant wodzislawski i zebrzydowicki nie beda rozpatrywane.
    Zburzono i burzy sie tez wiadukty kolejowe.
    Poza tym, chcialem zauwazyc, ze przestala regularnie kursowac komunikacja miejska.
    Ja osobiscie urzednikom nie wierze, bo za co sie nie wezma, to spiernicza.

    17 3
  • ~Jarosław Polok 2019-03-19 11:07:42

    Oby te studium zawierało linię na Wodzisław Śląski, a tu powody:

    -linia na Wodzisław Śląski jest jest łatwiej odbudować i utrzymać nie ma szkód górniczych teren jeszcze upadnie od 4 do 11 metrów do 2040 według prognoz kopalń:
    A tu jak to teraz wygląda i ciągle jest nadsypywane:
    https://www.google.pl/.../data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipOO...

    -szybciej dojedziemy do Katowic przez Wodzisław, gdyż nie będzie przesiadek np w Orzeszu czy Tychach, a będzie na dzień dobry 6 par pociągów bezpośrednich dodatkowo SKM Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie

    - w przyszłości ma być uruchomiona linia Gliwice-Knurów-Rybnik-Wodzisław i można ją spokojnie przedłużyć do Jastrzębia.

    - Linia na Wodzisław daje spójność regionu oraz pełne zapełnieni pociągów

    -jest możliwe uruchomienie pociągów pośpiesznych czy nawet IC od Jastrzębia przez Wodzisław, Radlin Obszary, Rybnik, Leszczyny-Orzesze-Mikołów-Katowice Ligota do Katowic i dalej np Warszawa

    A tutaj link do listu TEK o walorach linii na Wodzisław :
    http://tek.wb.pl/2019-01-31_tek-wsw.pdf

    A tu walka o linię przez Towarzystwo Entuzjastów Kolei TEK
    http://tek.cba.pl/sjz.html

    11 2
  • ~seboc 2019-03-19 11:38:19

    Na prezentowanym zdjeciu widac herby miast partnerskich.
    Co sie stalo z najnowszym, od kwietnia 2011, partnerstwem
    z miastem Mahmutlar w Turcji?
    Delegacja urzednikow i radnych (rowniez PiS) wizytowaly ten piekny kurort. Cos poszlo w miedzyczasie nie tak?

    6 2
  • ~seboc 2019-03-19 16:49:10

    Przy okazji mozna przypomniec inny sztandarowy projekt PiS: Polska 3.0,
    ktory okazal sie stekiem bzdur, nie zrobiono poza fotkami, powolywaniem klastrow i gadka o szansie, rozwoju, projektach, centrach logistycznych (w Gorzyczkach) w szerokim torem z Rosji.
    Tak samo jak trzy miliony mieszkan, milion elektrycznych samochodow.
    Poligony dronowe, wodor i autobusy JSW. Wszystko dziadowska propaganda. Tej kolejowej przedwyborczej propagandzie miasto przeciwstawia swoja dzialalnosc, tj. burzenie wiaduktow i dworcow, budowa szlaku rowerowego w miejscu kolejowego.
    jakby faktycznie kolej miala ruszac za pare lat, miasto mialoby wizje komunikacji w ogole, znany bylby rozklad jazdy lub choc zapotrzebowanie na przejazdy.
    Guzik jest pusta gadka.
    Przed powstaniem kolei moznaby uruchomic szybki regularny transport autobusowy z Ostrawa, Rybnikiem, Gliwicami i Katowicami.
    Ale tu celem nie jest zapewnienie przewozu, tylko gadka, gadka i gadka. Gadka gdy w tle nastepuje destrukcja, degradacja i regres cywilizacji.
    Ludzie, pociag podmiejski w Europie pokonuje odcinek 60km w 20 minut. Zamiast zblizac sie do Europy, gadajace glowy przeobrazaja Jastrzebie w afrykanska enklawe.

    7 7
  • ~Piotr Tomasz Szereda 2019-03-22 09:22:11

    Mam kolejne wrażenie, że tujastrzębie chce być kreatorem rzeczywistości . Fotografia nie jest z żadnego spotkania z Radnymi Miasta tym bardziej z sesji Rady Miasta. Oficjalnie pani prezydent nie złożyła żadnej informacji w sprawie przygotowania pieniędzy na kolej przez UM. Ale jeżeli się to potwierdzi to chwała bogu, że jest wreszcie w tym temacie działanie ze strony Urzędu Miasta i pani Prezydent.

    2 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.