zamknij

Wiadomości

Radni zamierzają anulować uchwałę o wystąpieniu z MZK

2015-07-09, Autor: pww
To prawdziwy zwrot akcji w sprawie komunikacji po 1 stycznia 2016 roku w Jastrzębiu-Zdroju i całym regionie. W najbliższy piątek odbędzie się sesja nadzwyczajna zwołana przez radnych PiS, której tematem będzie uchylenie styczniowej uchwały o wystąpieniu ze struktur MZK.

Reklama

Przypomnijmy, w minionym tygodniu odbyła się sesja nadzwyczajna podczas której radni, władze miasta, zarząd MZK i PKM omawiali sprawę związaną z komunikacją na terenie związku. Bowiem nie tylko Jastrzębie podjęło uchwałę o wystąpieniu z MZK, ale również siedem innych gmin. Problemem okazała się sytuacja firmy PKM, która po rozwiązaniu związku przestałaby istnieć. Gminy stanęły też przed widmem zwrotu dotacji otrzymanej m.in. na e-bilet.

Podczas sesji radny Tadeusz Sławik zasygnalizował, że całą sprawę należy przeanalizować jeszcze raz, bo wystąpienie Jastrzębia z MZK oznacza prawdziwą rewolucję, a tak naprawdę nikt nie wie jak sprawa komunikacji ma wyglądać po 1 stycznia. Zwolennikiem odcięcia się od związku są radni PO oraz władze miasta, którym nie podoba się m.in. to, że MZK od wielu funkcjonuje w taki sam sposób, Jastrzębie dopłaca najwięcej do komunikacji i jak reszta gmin ma tylko jeden głos.

Dwa dni po sesji odbyła się konferencja prasowa zwołana przez zarząd MZK. Szef Biura MZK Benedykt Lanuszny, przewodniczący związku Daniel Wawrzyczek (zastępca prezydenta Żor) oraz Franciszek Dziendziel (wójt Pawłowic) odpowiedzieli na zarzuty włodarzy Jastrzębia.

Okazuje się, że na terenie Jastrzębia związek wykonuje 2,7 mln wozokilometrów rocznie (dla porównania na terenie Żor 350 tys. km). Nasze miasto obsługują 33 linie komunikacji miejskiej. Z tego 20 to linie lokalne, a pozostałe międzygminne.

- Owszem Jastrzębie daje największą dotację, czyli ponad 12 mln złotych rocznie, ale jest też największym konsumentem spośród gmin członkowskich. Warto zauważyć, że dotacja nie jest zapłatą za komunikację. Gro tej wartości to rekompensata za przejazdy ulgowe pasażerów posiadających różne ulgi, a mamy takich na terenie samego związku 70 procent – zaznaczył Benedykt Lanuszny.

Jeśli Jastrzębie-Zdrój nie będzie członkiem MZK, a będzie chciało zorganizować komunikację międzygminną w oparciu o związek, to będzie płaciło znacznie więcej za wozokilometr. – Cena za wozokilometr dla członka MZK to 4,45 zł, a dla pozostałych to już 5,70 zł. Jastrzębianie oczekują, że autobusy będą jeździć nie tylko między głównymi ulicami, ale również na obrzeżach – wyjaśnia Franciszek Dziendziel.

Daniel Wawrzyczek odniósł wrażenie, że władze Jastrzębia nie mają jeszcze konkretnej wizji komunikacji po 1 stycznia 2016 roku. – Wszystko zależy od miasta Jastrzębie. Uważam, że jeśli tamtejsi radni uchylą swoją uchwałę, to pozostałe gminy zrobią to samo – mówi. – Byłem na sesji w Jastrzębiu i jestem zaskoczonym zupełnym brakiem przygotowania do własnej komunikacji. Przypomnę, że wprowadzenie bezpilotowej komunikacji w Żorach zajęło 1,5 roku – dodał.  

O tym jak będzie przekonamy się już jutro. Przypomnijmy, koalicja PiS – Wspólnota Samorządowa dysponuje większą liczbą głosów w radzie miasta.  

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (4):
  • ~AleDom 2015-07-09
    12:57:50

    6 0

    Już nie dopowiedzieli, że te wozokilometry nie są wykonywane tam gdzie trzeba tylko w stadach linii zewsząd dowsząd. Wygląda to tak: pojedzie sobie 101, zgarnie wszystkich po drodze, za 5 minut 105 z kilkoma osobami ze Zdroju, za kolejne kilka minut puste 102. A później czekaj pół godziny na kolejne 101.

  • ~Donovan 2015-07-10
    02:18:24

    3 0

    Może nie uwierzysz, ale się zgodzę z Twoją wypowiedzią. Lanuszny stwierdził że stada muszą być, bo ludzie są tak nauczeni. Wyobrażacie sobie większą kpinę ze swych podróżnych, bo ja nie. Uznał że to ludzie są nie reformowali ,a nie MZK :)

  • ~Mozie 2015-07-10
    15:15:20

    0 0

    @AleDom zacznijmy od tego, że gdyby ktoś siadł i zaplanował KM w Jastrzębiu to połowa wykonywanych WZKM i linii w ogóle by nie istniała. Całe Jastrzębie spokojnie ogarnęłoby 10 linii z rozkładami w taktach co 15 min w szczycie i co 30 min poza szczytem, ale to trzeba byłoby siąść i myśleć, a nikomu w MZK za myślenie się nie płaci, tylko za siedzenie i pierdolenie od rzeczy. Trochę czarno widzę KM w Jastrzębiu, z jednej strony populizm o bezpłatnej KM w Urzędzie Miasta i brak transportu międzymiastowego, z drugiej strony skostniałość i "stada muszą być" w MZK. Chyba czas kupić rower.

  • ~Donovan 2015-07-11
    01:53:13

    1 0

    @Mozie poczekaj jeszszcze z tą ukrainą aż sie wyjaśni. Też masz racje że należało by sie tamu przyjrzeć i zmodernizować tu i tam. Lepiej puścić 1 wielki niż trzy małe.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 598