zamknij

Wiadomości

RAŚ debiutuje w wyborach i chce likwidacji straży miejskiej

2014-11-06, Autor: Patrycja Wróblewska-Wojda
Budżet obywatelski na poziomi 5 procent, inicjatywa uchwałodawcza dla mieszkańców, prywatyzacja komunikacji miejskiej, likwidacja straży miejskiej czy utworzenie w Jastrzębiu tzw. polskiego Hongkongu to tylko niektóre propozycje programowe kandydatów na radnych z Ruchu Autonomii Śląska.

Reklama

RAŚ już od dawna walczy o władzę w innych miastach, jednak tegoroczny start będzie debiutem dla działaczy z Jastrzębia. – Organizacje regionalne w odróżnieniu od dużych partii politycznych mają jedną zaletę. Mianowice nie są centralnie sterowane. To problemy lokalnej społeczności, a nie interes partyjny są dla nas najważniejsze. Tym bardziej, że część z nas już od dłuższego czasu działa w lokalnych stowarzyszeniach – tłumaczy Marcin Burdzik.

Piętnastu kandydatów na radnych ma program złożony z jedenastu postulatów. – Stawiamy na rozwiązania systemowe, a nie pobożne życzenia, jak np. remont chodników – wyjaśnia Łukasz Morcinek.

Obok przyspieszenia oddawania do użytku inwestycji drogowych, budowy rynku w Zdroju, ograniczenia biurokracji, obniżenia podatku m.in. od nieruchomości, w programie znalazł się postulat likwidacji straży miejskiej.

- Wiele osób uważa, iż jest to kosztowna instytucja o zbyt małych uprawnieniach, a skupiająca się głównie na pilnowaniu fotoradaru. Jesteśmy za tym, by przeprowadzić referendum w tej sprawie. Jeśli większość ludzi chciałaby odwołania straży, to należałoby to uczynić stopniowo, by ci ludzie z dnia na dzień nie stracili pracy. Najpierw należałoby wstrzymać nowe przyjęcia, a później ograniczać zadania – mówi Łukasz Morcinek.

Kandydaci RAŚ chcieliby również przywrócić kolej w Jastrzębiu. Uważają, że wykorzystując infrastrukturę służącą do przewozu węgla można stworzyć punkt przesiadkowy między Jastrzębiem a Świerklanami. Wykorzystując małe szynobusy należałoby stworzyć połączenie z Rybnikiem, alternatywne dla dochodowej linii autobusowej E-3.

Twierdzą, że miejską komunikacją powinni zająć się prywatni przewoźnicy. – Dziś pomimo tego, że nie ma bezpłatnej komunikacji i tak dopłacamy do niej 12 mln złotych. W ten sposób utrzymujemy instytucję, która od lat jest ekonomicznym trupem. Miasto powinno pełnić jedynie rolę nadzorcy, by przewoźnicy wozili pasażerów również w miejscach mniej opłacalnych – argumentuje Łukasz Morcinek.

Kolejnym postulatem jest utworzenie na terenie Jastrzębia strefy ekonomiczno-prawno-administracyjnej tzw. polskiego Hongkongu. W ten sposób miasto mogłoby pokazać, że chce długofalowo przyciągnąć do siebie inwestorów oraz, że nie będzie przeszkadzać w działalności.

Ponadto chcieliby, żeby mieszkańcy mieli poczucie współgospodarowania w mieście. Według nich można tego dokonać utrzymując budżet obywatelski na poziomie 5 procent z całego budżetu miasta oraz dając jastrzębianom inicjatywę uchwałodawczą, gdzie projekt podpisany przez trzy procent uprawnionych do głosowania trafiałby pod obrady rady miasta.

Nazwiska wszystkich kandydatów do rady miasta, sejmiku oraz na prezydenta znajdziecie w naszym Serwisie Wyborczym. 

Na który komitet zagłosujesz w nadchodzących wyborach samorządowych?









Oddanych głosów: 631

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy pójdziesz na wybory samorządowe?



Oddanych głosów: 41