zamknij

Wiadomości

Studium wykonalności kolei przez Jastrzębie za 5 mln zł

2019-10-17, Autor: UM Jastrzebie / JP

Pierwszym krokiem w stronę przywrócenia połączenia kolejowego przez Jastrzębie-Zdrój jest przygotowanie i opracowanie studium wykonalności. Taki dokument może kosztować nawet 5 mln zł.

Z inicjatywy prezydenta miasta Anny Hetman w jastrzębskim Urzędzie Miasta odbyło się spotkanie w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską. W trakcie rozmów przedstawiciele PKP PLK i samorządów omówili możliwe warianty przebiegu połączenia.

Reklama

Przywrócenie pociągów do Jastrzębia-Zdroju jest wpisane do programu rządowego „Kolej+”, którego uruchomienie jest planowane w przeciągu kilku miesięcy. Natomiast integracja z Centralnym Portem Komunikacyjnym (tzw. „Szprycha nr 7”) to projekt realizowany przez CPK – niezależnie od programu „Kolej+”. Będzie on realizowany po 2030 roku.

Podczas spotkania ustalono, że pierwszym, niezbędnym i podstawowym krokiem związanym z przywróceniem połączenia kolejowego jest przygotowanie i opracowanie studium wykonalności – dokumentu, który wskaże optymalną pod względem technicznym, ekonomicznym i komunikacyjnym trasę przebiegu tego połączenia. Przewidywany koszt opracowania dokumentu, według przedstawicieli PKP PLK, może wynieść nawet do 5 mln zł. Przewidywana jest możliwość jego sfinansowania w ramach programu „Kolej+”. Zakładany montaż finansowy to 85% środki rządowe, a 15% wkład własny samorządów.

Miasto Jastrzębie-Zdrój zostało wyznaczone do koordynacji prac samorządów w tym zakresie – zgodnie z sugestiami PKP PLK i Urzędu Marszałkowskiego.

W spotkaniu wzięli udział: Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój Anna Hetman, Zastępca Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój, Prezydent Miasta Żory, Burmistrz Miasta Łaziska Górne, Wójt Gminy Pawłowice, Sekretarz Miasta Orzesze, Kierownik Referatu Infrastruktury i Gospodarki Nieruchomości Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, Dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Zastępca Dyrektora Biura Strategii PKP PLK S.A., Naczelnik Wydziału Strategii, Rozwoju i Obsługi Inwestora Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój, a także reprezentanci Towarzystwa Entuzjastów Kolei.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 11

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~seboc 2019-10-17 14:17:44

    "pierwszym, niezbędnym i podstawowym krokiem związanym z przywróceniem połączenia kolejowego jest przygotowanie i opracowanie studium wykonalności "

    A co z tym opracowaniem za kilkadziesiat tysiecy, ktore gromko oklaskano, po czym ukryto w szafie, nie przekazujac nawet PKP?
    Opracowanie (rzetelne, jak zakladam) szacowalo koszt odbudowy kolei i budowe podziemnego dworca pod rondem na ponad 70 milionow.

    9 2
  • ~Ania Bezoka 2019-10-17 20:37:18

    6 lat wcześnie pisali takie same bzdury

    https://www.tujastrzebie.pl/wiadomosci,radni-chca-by-pociagi-wrocily-do-jastrzebia-czy-ten-pomysl-jest-realny,wia5-3266-4592.html

    Proszę bardzo.

    8 1
  • ~maziizam 2019-10-18 15:41:02

    TEK dowiedziało się o tym spotkaniu, na które nie zaproszono strony społecznej, władz Wodzisławia ani Cieszyna.

    Kiedy po godzinnej dyskusji dopuszczono nas do głosu:
    - zwróciliśmy uwagę, że dyskutują o możliwościach, zamiast spojrzeć na potrzeby, a te są takie, że mieszkańcy JZ muszą codziennie dojechać do szkoły i pracy, ta zaś często jest w sąsiednim mieście: Wodzisławiu, Cieszynie, Rybniku, Pszczynie, a najmniej z tego w Katowicach (dane GUS),

    - zarzuciliśmy UM, że ich projekty są wytyczone przez największe szkody górnicze (3-5 kat. szkód, czy to na Pawłowice czy na Żory, czy na Rybnik po linii JSK - teren wydobywczy od 2 do 5 kopalń); pytanie, czy ktoś z obecnych widział te miejsca na własne oczy, pozostało bez odpowiedzi,

    - zaznaczyliśmy, że prędkość, jaką da się tam uzyskać, to maks. 30-50 km/h pod warunkiem ciągłego usuwania skutków szkód górniczych, gdzie potrzebna będzie aut. kom. zast. lub dwa tory i praca na zmianę, jak robi to JSK ("tylko że ich na to stać, a czy stać będzie UM Jastrzębie?"),

    - podkreśliliśmy, że czas jazdy z JZ do Katowic przez Wodzisław będzie podobny (1h 15m), co trasami proponowanymi przez UM Jastrzębie, a będzie to podróż bez przesiadek, gdyż, jak zauważył dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu UMWŚ, węzeł katowicki jest przeciążony i nie da się wprowadzić kolejnych kursów w godzinach szczytu,

    - przypomnieliśmy, że w kierunku Wodzisławia prowadzą dwie byłe linie kolejowe pozostające we władaniu państwa (samorządu), łatwe w odtworzeniu i bez problemu szkód górniczych.

    Na koniec zapytaliśmy, dlaczego na spotkanie nie zaproszono władz Wodzisławia, skoro dyskusja dotyczyła obietnic z Kolei+, gdzie jasno stało o połączeniu Jastrzębia Zdroju z Wodzisławiem Śląskim, na co odpowiedziano nam, że to Jastrzębie będzie decydować kogo chce do kolei, a kogo nie i nic nam do tego. (nasza dygresja: to niech Jastrzębie samo sobie odbuduje kolej z podatków mieszkańców).

    Po tym, jak zaproponowaliśmy, żeby Jastrzębie skupiło się na zsynchronizowaniu autobusów w kierunku miejscowości, które kolei się nie pozbyły, zamiast topić pieniądze podatników w szkodach górniczych, zostaliśmy wyproszeni...

    https://drive.google.com/open?id=10zYiDjC3x-I3BHe_m3EoAddx0IHZ1WIl

    https://www.nowiny.pl/156459-kolejny-krok-jastrzebia-w-strone-kolei.html

    Wiec tak jak TEK pisze tylko opcja na Wodzisław czy to linia lk 159 lub lk875 - kierunek Zachodni Jastrzębia ma sens ewentualnie lk170 na Zebrzydowice(Cieszyn) - kierunek południowy inne odpadają.

    11 1
  • ~seboc 2019-10-18 20:54:51

    "zostaliśmy wyproszeni"

    Bo nikt nie chce zadnej kolei zbudowac. Jakby chcieli, to by juz budowali.

    W Monachium budowany jest drugu tunel pod miastem.
    To przeorganizuje kompletnie monachijski transport publiczny. Miasta odlegle stana sie czesia monachijskiej aglomeracji.
    Budowa skonczy sie za kilka lat, juz teraz znany jest rozklad jazdy przyszlych pociagow.

    W jastrzebiu nawet nie wiadomo, ktora z czterech opcji transportu kolejowego bedzie rozwazana do realizacji.

    To jest dramat. Miasto udaje, ze znajduje sie w Europie. od strony dzialalnosci utrwala jednak swoja mentalna lokalizacje w Afryce.

    5 1
  • ~maziizam 2019-10-21 13:39:36

    Tu dla wszystkich dane GUS z 2016 roku z PIT z których jasno wynika gdzie jest największy ruch ludzi: z do Jastrzębia Zdroju według np powiatów:
    1. Wodzisław 2. Cieszyn 3. Rybnik 4 Pszczyna 5 Żory a Katowice na 6 miejscu.
    Gdzie trasą na Wodzisław łapiesz Rybnik i Katowice itd.

    https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2011/nsp-2011-wyniki/dojazdy-do-pracy-w-polsce-wyniki-nsp-2011,9,1.html?fbclid=IwAR1Gsz9nSIGar14oSBwGYtEoKNeRIR3ZcNRwpb0vzF3mGzn13KRLdpAcvxM

    2 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.