Wiele planów na nadchodzący rok mają włodarze Jastrzębia-Zdroju. Jednym z nich jest działanie na rzecz powrotu kolei do naszego miasta.
Prezydent Anna Hetman wyjaśnia, że na razie nie ma mowy o budowie. Bardziej chodzi o lobbowanie na rzecz powrotu kolei do Jastrzębia. Pomocna ma być analiza odtworzenia linii kolejowej, którą wykonano dzięki środkom unijnym. – W tym roku przeprowadziliśmy wiele rozmów i przedstawiliśmy przygotowaną analizę. Jest spore zainteresowanie i spróbujemy pozyskać środki na projektowanie, co jest kolejnym etapem – tłumaczy.
Czytaj także: >> Powrót kolei do Jastrzębia będzie kosztować 76 mln złotych <<
W listopadzie włodarze naszego miasta spotkali się z przedstawicielami: Marszałka Województwa Śląskiego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A - Biura Strategii Rozwoju Budowy Nowych Linii, PKP Intercity S.A, Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
- Organizowanie i dotowanie pasażerskich przewozów kolejowych należy do zadań samorządu województwa, dlatego na tym szczeblu, jak i na szczeblu krajowym prowadzone są rozmowy – wyjaśnia Katarzyna Wołczańska, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Jastrzębiu-Zdroju.
O 5 mln złotych na budowę linii kolejowej na odcinku Jastrzębie-Zdrój – Pawłowice stara się poseł Krzysztof Gadowski, który wniósł poprawki do budżetu państwa na 2018 rok. Argumentuje, że Jastrzębie-Zdrój jest obecnie największym miastem w Polsce, pozbawionym dostępu do czynnej linii kolejowej w ruchu pasażerskim. - Odtworzenie ruchu kolejowego, który łączyłby Jastrzębie-Zdrój ze stolicą województwa, zwiększy dostęp mieszkańców do uczelni oraz miejsc pracy i niewątpliwie wpłynie na rozwój miasta – przekonuje.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
10550Os. Staszica: ścieżki spacerowe już gotowe
9818Wyłączenia prądu w Jastrzębiu. Trwają planowane przerwy w dostawie energii
4112Poznajecie ją? Nadal jest poszukiwana!
4016Kolejny element ronda wykonany. Od jutra zmiana organizacji ruchu na al. Jana Pawła II
3825Wyłudzali dotacje unijne. Otrzymali ponad milion dofinansowania. Cztery osoby zatrzymane
+29 / -0Niecodzienne sceny podczas mszy rezurekcyjnej. Mężczyzna wszedł na ołtarz, szarpał się ze służbą
+19 / -3Pijany Ukrainiec prowadził mając 3 promile. Zatrzymał go policjant w czasie wolnym od służby
+9 / -1Kierował mając 4 promile! Mundurowych zawiadomił świadek
+8 / -021-letni jastrzębianin znęcał się nad babcią. Bił, poniżał, groził seniorce pozbawieniem życia
+6 / -0Poznajecie ją? Nadal jest poszukiwana!
2Pożar garażu przy Gagarina. Jedna osoba poszkodowana, ogromne straty
1Sprzedawał bilety, których nie miał. Oszukał na 6,5 tys. złotych, teraz trafił do więzienia
1Co dalej z rozbiórką "willi na dachu" przy ul. Północnej? To najnowsze informacje
1"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
1Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~gestskoczka 2017-12-31
12:15:44
O linię kolejową w ramach kolei metropolitalnej powinny walczyć wszystkie miasta naszego subregionu. Pojedynczo nic się nie zdziała w obliczu powstającej metropolii.
Najbardziej poszkodowanym miastem jest Jastrzębie, władze coś obiecują, ale tak naprawdę, to samo Jastrzębie to za mało.
Rybnik – wiodące miasto subregionu – szczyci się że ma połączenia kolejowe z czterema stolicami europejskimi, ale patrząc na to z boku, to marnie ta „kolejowość” półmilionowego subregionu wygląda. W PRL-u miasto mniejsze od Rybnika miało bardziej rozwiniętą infrastrukturę kolejową niż obecnie ma cały subregion, z Rybnikiem na czele.
Uważam, że wszystkie nasze miasta – Jastrzębie, Żory, Rybnik, Wodzisław i Racibórz – jednym głosem, powinny walczyć o kolej, przede wszystkim o budowę drugiego toru na odcinku Orzesze – Katowice. A Żory i Jastrzębie o reaktywację połączenia Orzesze – Żory i Pawłowice – Jastrzębie.
Chciałbym zapytać, co pan poseł Gadowski jest w stanie zrobić konkretnego za te 5 mln zł z budżetu państwa? To jest chęć działania, czy autopromocji”?
~Jarosław Polok 2018-01-09
22:24:44
Linia kolejowa do Jastrzębia musi być przelotowa to zwiększa jej ekonomię i atrakcyjność. Jak przedmówca zaznaczył drugi tor od Katowice Ligota do Orzesza, a ja bym nawet powiedział Leszczyn jest konieczny. Cała linia 159 powinna być rewitalizowana , a szybka kolej Rybnik-Wodzisław powinna być przedłużona w dwa kierunki jeden do Żor na linii 148 a w drugą stronę na linii 159 do Jastrzębia Zdroju. Pociągi bezpośrednie do Katowic z Jastrzębia przez Żory Orzesze rozpocząłbym w Cieszynie przez linię 90 później rekrystalizowaną 170 co dałoby duży potok pasażerski oraz dobre skomunikowanie regionu oraz stała by się linia do Cieszyna i Jastrzębia ekonomiczna.