Od 1 grudnia odcinek autostrady A4 Sośnica – Wrocław pokonamy już bez szlabanów na bramkach. Trwają już przygotowania w punktach i stacjach poborów opłat. Warto też poznać sposoby opłaty za przejazd. Kierowcy nie będą mieć bowiem do dyspozycji tylko powszechnie krytykowanego systemu e-TOLL.
Do 3 grudnia, na Punktach i Stacjach Poboru Opłat (SPO i PPO) na zarządzanym przez GDDKiA odcinku A4 potrwa dostosowanie organizacji ruchu do nowego systemu poboru opłat. Wiąże się to z likwidacją dotychczasowego sposobu opłacania za przejazd na podstawie pobieranych na bramkach biletów. Państwowy system e-TOLL obejmie od 1 grudnia również motocykle i samochody o masie do 3,5 tony.
- System e-TOLL zastąpi obowiązujący do 30 listopada br. Manualny System Poboru Opłat. Za przejazd nie będzie można zapłacić w kiosku poboru opłat na bramkach na podstawie biletu kartonikowego lecz na podstawie elektronicznego e-biletu. Taki bilet będzie można kupić w aplikacji e-TOLL PL BILET (możliwość zakupu w aplikacji dostępna od 1 grudnia 2021 r.) lub u partnerów systemu e-TOLL – mówi Michał Kasprzak, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Katowicach.
E-bilet autostradowy będzie można kupić z wyprzedzeniem, jeśli kierowca poda numer rejestracyjny samochodu, odcinek autostrady, na którym będzie realizowany przejazd oraz planowaną datę i godzinę rozpoczęcia przejazdu. Bilet będzie ważny 48 godzin od wskazanej daty. KAS podaje, że jeśli kierowca zmienił plany, może bilet zwrócić przed zadeklarowaną godziną startu podróży.
⚠️ Kierowco, pamiętaj, że 1⃣ grudnia wchodzą zmiany w przejeździe po #A4 #Wrocław - #Gliwice #Sośnica w związku z wprowadzeniem przez @KAS_GOV_PL systemu #eTOLL. @GDDKiA @MI_GOV_PL pic.twitter.com/9DCEahGoL5
— GDDKiA Katowice (@GDDKiA_Katowice) November 29, 2021
Na razie aplikacja e-TOLL umożliwia przejazd bez pobierania kartoników, aczkolwiek jest to uciążliwe. Najpierw trzeba przebrnąć przez rejestrację, w której wymagane jest podane nawet masy własnej pojazdu i logowanie przez profil zaufany. Trzeba mieć do tego sporo cierpliwości. Jednak na rejestracji uciążliwości się nie kończą. Aby opłacić przejazd, należy doładować konto kwotą co najmniej 20 zł.
Przed wjazdem na płatny odcinek należy kliknąć w aplikacji w button „Rozpocznij przejazd”, a po zakończeniu przejazdu – w „Zakończ przejazd”. W czasie jazdy autem! Przy czym trzeba jeszcze mieć pewność posiadania dostępu do internetu i odpowiedniego stopnia naładowania telefonu. Autor tego tekstu sam miał okazję wypróbować aplikację na trasie z Sośnicy do Wrocławia. Kiedy już wszystko było gotowe i kliknął by rozpocząć przejazd, aplikacja zakomunikowała, że trzeba wyłączyć optymalizację baterii dla tej aplikacji! Dobrze, że w Gliwicach przed bramkami był parking, ponieważ trudno sobie wyobrazić bezpieczną zmianę konfiguracji podczas jazdy. Autor musiał przejść do ustawień telefonu i wybrać odpowiednią opcję baterii dla e-TOLL.
Pozostaje jeszcze kwestia niewykorzystanych środków. Przejazd z Gliwic do Wrocławia kosztuje 16,20 zł, a minimalna kwota doładowania to 20 zł. Okazuje się, że znów trzeba trochę formalności, żeby dostać zwrot.
- Aby otrzymać zwrot środków z konta, użytkownik składa wniosek o taki zwrot. Wniosek można złożyć m.in. przez Internetowe Konto Klienta (IKK) lub w Miejscu Obsługi Klienta (MOK). Środki zostaną zwrócone w taki sposób, w jaki zostały wniesione. Wpłacone kartą - zwrot następuje na tę samą kartę, którą była dokonywana płatność, przy wpłacie przelewem - zwrot środków następuje na wskazany we wniosku przez użytkownika rachunek bankowy. W przypadku braku możliwości zwrotu niewykorzystanych środków we wskazany sposób, zwrot środków nastąpi na rachunek bankowy wskazany w dyspozycji przez użytkownika. Termin zwrotu środków wynosi 30 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot przez użytkownika – wyjaśnia rzecznik śląskiej skarbówki.
Zobaczymy, jak będzie działać możliwość zakupienia biletu na konkretną trasę. Dodajmy, że e-TOLL obowiązuje też na autostradzie A2 Konin – Stryków.
W każdym razie na szczęście będzie można zapłacić za przejazd państwowymi odcinkami A4 i A2 za pomocą sprawdzonej i wygodnej aplikacji Autopay. Póki co tę możliwość mają użytkownicy ciężkich aut firmowych.
Apkę Autopay zna chyba każdy, kto jechał płatną A4 do Krakowa, czy A1 do Gdańska. Konfiguracja trwa moment, auto podjeżdża do bramki, system zczytuje numer rejestracyjny i na tej podstawie ściąga należność z konta bankowego podpiętego do aplikacji. Wszystko odbywa się automatycznie.
Chcąc korzystać z Autopay na państwowych odcinkach autostrad A2 i A4 należy wcześniej zarejestrować się w systemie Autopay. Zajmuje to tylko kilka minut. Po pobraniu aplikacji Autopay należy założyć swoje konto podając: adres e-mail i numer telefonu, dane pojazdu (markę, numer rejestracyjny) oraz źródło płatności (karta kredytowa lub debetowa). W aplikacji należy także aktywować odcinki autostrad, za które mogą być pobierane opłaty automatycznie.
Autopay na państwowych autostradach bazuje na tzw. geofencingu - lokalizacja pojazdu sprawdzana jest punktowo i to wyłącznie w telefonie, bez przekazywania danych lokalizacyjnych do systemu Autopay.
Autopay dostaje informacje z telefonu tylko w momencie przejazdu przez punkty wjazdu i zjazdu z płatnego odcinka. Na podobnej zasadzie działa videotolling, w oparciu o który pobierana jest płatność na koncesjonowanych odcinkach autostrady A1 i A4. Autopay nigdzie nie zapisuje danych lokalizacyjnych, a informacje używa wyłącznie do zakupu biletu autostradowego.
W momencie zbliżania się pojazdu do bramek Autopay wysyła informację typu push informując, że za chwilę zostanie kupiony bilet. Po jego otrzymaniu klient ma jeszcze 3 minuty, żeby ewentualnie anulować transakcję, po tym czasie Autopay przyjmuje, że kierowca zdecydował się na przejazd. Płatność za przejechany odcinek autostrady pobierana jest automatycznie z karty po zakończonym przejeździe.
Co istotne, w przypadku korzystanie z Autopay wymagane jest wyłącznie uruchomienie aplikacji (może działać w tle, ale musi być włączona. Jest to zmiana, ponieważ w przypadku odcinków koncesyjnych A4 i A1 nie potrzeba mieć przy sobie telefonu z aplikacją). Nie ma potrzeby uruchamiania przycisku start i stop przejazdu (jak działa to w aplikacji e-TOLL).
- Proces zakupu biletu autostradowego w Autopay jest bardzo intuicyjny i wygodny. Nie trzeba znać nazw węzłów czy dokładnej daty swojej podróży, by kupić odpowiednio wcześniej bilet. To daje pełną elastyczność w podróżowaniu. Zbliżając się do wybranego płatnego odcinka autostrady, system Autopay automatycznie zakupi bilet. Kierowca nic nie musi robić, a po zakończonym przejeździe zostanie pobrana właściwa opłata - wyjaśnia Robert Mikoś, Product Manager w Autopay Mobility.
Co ważne, z Autopay mogą także korzystać kierowcy z innych krajów oraz kierowcy poruszający się pojazdami na zagranicznych numerach rejestracyjnych.
Pod koniec listopada Autopay umożliwi także wcześniejszy zakup biletu autostradowego na stronie internetowej ebiletautostradowy.pl.
Gdy kierowca nie zamierza instalować na telefonie żadnej aplikacji, e-bilet autostradowy może kupić na stacji benzynowej albo w wybranych sklepach partnerskich systemu E-Toll. Jak podaje tuWrocław.com przy zakupie musimy podać numer rejestracyjny samochodu, odcinek autostrady jaki zamierzamy pokonać oraz planowaną datę i godzinę rozpoczęcia przejazdu.
Bilet będzie ważny 48 godzin od wskazanego przez nas czasu. Można go kupić z wyprzedzeniem do 60 dni. Jeśli zmienimy plany, możemy go zwrócić przed zadeklarowaną godziną startu podróży.
Nowy system poboru opłat wymaga wprowadzenia modyfikacji na punktach i stacjach poboru opłat na odcinku A4 Wrocław — Sośnica. W województwie śląskim zmiany obejmują Punkt Poboru Opłat Żernica — na ciągu głównym autostrady oraz Stacje Poboru Opłat: Łany na skrzyżowaniu z DK40, Gliwice Kleszczów na skrzyżowaniu z DK88, Gliwice Ostropa na skrzyżowaniu z DW408, Gliwice Bojków na skrzyżowaniu z DK78. GDDKiA Katowice informuje, że na Punkcie Poboru Opłat Żernica dostępne będą dla kierowców po cztery pasy ruchu w kierunku Katowic i w kierunku Wrocławia.
Drogowcy rozpoczęli od usuwania oznakowania na jezdniach i wprowadzania nowych oznaczeń. Kolejnym punktem jest ustawienie separatorów ruchu, które od 1 grudnia będą prowadzić kierowców do pozostawionych czynnych przejazdów na punktach i stacjach poboru opłat.
- W związku z prowadzonymi pracami mogą wystąpić tymczasowe utrudnienia w ruchu, które nie powinny powodować dużych uciążliwości i opóźnień w przejeździe – podaje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Górnik Zabrze sprzedany w biegu? "Transakcja musi być przejrzysta"
2167Trwa wielki protest rolników i myśliwych w Katowicach. Sprawdź mapę utrudnień
966Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
554Górnicy z PGG innowacyjną techniką wyremontowali 40-letni zbiornik na urobek
483E-petrol: na stacjach paliw znów drogo. Tyle zapłacimy za benzynę w przedświątecznym tygodniu
478Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -1Wielki triumf po 28 latach! RAŚ wygrał batalię o prawo Ślązaków do zrzeszania się
+3 / -1Długi weekend w Tatrach? Wraca połączenie Kolei Śląskich z Katowic do Zakopanego
+2 / -0Podwyżka VAT na żywność: jakie będą konsekwencje dla konsumentów i gospodarki?
+2 / -0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
+1 / -0Zbrodnia vatowska na 50 około mln zł. KAS zatrzymała 7 osób, w tym ze śląskiego
0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
0Spadająca inflacja napędzi świąteczną sprzedaż. Blisko co czwarty Polak zrobi droższe zakupy
0Polacy mają sposób na tańsze święta. Liczą na sprawdzony "patent" z promocjami
0Akcja służb w związku z Funduszem Sprawiedliwości. ABW weszło do domu posła ze Śląska
0
~Dariusz Kania 2021-11-27
16:40:27
na jakiej stacji paliw bedzie mozna kupic bilet na autostrade A4 ?
~Ostrowski Ireneusz 2021-11-28
10:18:05
Debilizm, nie prościej kupić nalepkę na szybę na cały rok i święty spokój. Ale po co u nas zawsze wszystko pod górkę.