zamknij

Wiadomości

Władze województwa: kolej dla Jastrzębia coraz bliżej

2018-12-17, Autor: ap

Już w styczniu odbudowa kolei do Jastrzębia-Zdroju ma znaleźć się na liście priorytetowych inwestycji Zarządu Województwa - zapewniał dziś w Jastrzębiu wicemarszałek Michał Woś.

Dziś na zaproszenie jastrzębskich radnych Prawa i Sprawiedliwości Jastrzębie odwiedzili członek zarządu województwa - Michał Woś oraz prezes Kolei Śląskich - Wojciech Dinges. Relacjonowali prace nad przywróceniem linii kolejowej do Jastrzębia Zdroju.

Reklama

- Po analizie dokumentów okazało się, że temat kolei utknął w zeszłym roku na poziomie kwestii finansowania studium wykonalności. Dzisiaj ustaliliśmy wstępny harmonogram działań, tak żeby najpóźniej w styczniu ustalić sposób finansowania studium - powiedział Michał Woś.

Studium wykonalności kosztować ma 3,5 mln złotych. Koszt opracowania dokumentu ma być rozdzielony na 6 gmin, przez które biec będzie nowa linia(Jastrzębie-Zdrój, Żory-Orzesze, Pawłowice, Mikołów, Łaziska Górne, Czerwionka-Leszczyny).

Najważniejszym punktem ustalonego dzisiaj harmnogramu jest przyjęcie uchwały, dzięki której jastrzębska kolej znajdzie się w czołówce priorytetowych inwestycji w województwie śląskim. Politycy zakładają, że stanie się tak na początku przyszłego roku.

- Podniesienie priorytetu jastrzębskiej kolei to kluczowy krok w kierunku ponownego połączenia Jastrzębia z regionem. Idziemy z koleją do przodu! - komentuje Piotr Szereda - przewodniczący Rady Miasta Jastrzębia-Zdroju.

Oceń publikację: + 1 + 20 - 1 - 14

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (4):
  • ~Michał Liszka 2018-12-17 19:04:34

    Brawo dla Władz Województwa za przyśpieszenie prac nad przywróceniem szlaków kolejowych do Jastrzębia. Wierzę głęboko, że przywrócona zostanie również kolej na odcinku Jastrzębie - Pawłowice - Żory - Orzesze.
    Warto dodać, że szlak na odcinku Żory - Pawłowice przeszedł generalny remont i po 16 latach wróciło bezpośrednie połączenie kolejowe do Wisły.
    Odtworzenie szlaku z Jastrzębia przez Żory - Orzesze w stronę Katowic, to nie tylko umożliwienie wznowienia bezpośrednich połączeń kolejowych do Katowic, ale i może przede wszystkim:
    a) możliwość tworzenia połączeń dalekobieżnych
    b) odciążenie transportu drogowego na rzecz kolejowego transportu towarowego
    c) usprawnienie ruchu kolejowego województwa na wypadek awarii na innych szlakach.
    d) wymuszenie konkurencyjności u innych przewoźników - inwestycje w tabor, ceny świadczonych usług
    e) tworzenie i utrzymywanie szlaków kolejowych to praca łącząca wiele branż - na pozór ze sobą niezwiązanych
    f) kolej może być idealnym nośnikiem reklamy dla Naszych Miast - łącząc wszystko to, co każde z Miast ma najcenniejszego do zaoferowania
    g) przyszłościowo w naszym okręgu mogą powstać kolejowe ośrdoki przeładunkowe.

    9 7
  • ~seboc 2018-12-17 19:55:58

    Ten po prawej szybciej tyje niz potrafi marynarki zmieniac.
    Temat kolei ciekawy i potrzebny.
    Ale tym typom na zdjeciu nie da sie ufac za grosz.

    11 2
  • ~Józef Brzozowski 2018-12-18 07:57:30

    Warto jeszcze uzyskać odpowiedź na pytanie:

    Czy władze planują odtworzenie tego co było w PRL, czy coś więcej?

    Odtworzenie polegałoby na tym, że na odcinkach Jastrzębie-Zdrój – Pawłowice i Żory – Orzesze byłaby linia jednotorowa. Nie wiadomo też, czy byłaby bezpośrednia relacja Katowice – Jastrzębie-Zdrój, czy z Katowic dojeżdżałoby się do Orzesza pociągiem rybnickim i w Orzeszu przesiadka w kierunku Żory – Jastrzębie.

    Problemem jest jednotorowa linia na odcinku Katowice-Piotrowice – Orzesze, by umieścić na niej zarówno pociągi relacji Katowice – Rybnik – Racibórz, Katowice – Rybnik – Wodzisław Śl. Jak i Katowice – Żory – Jastrzębie-Zdrój z odpowiednią częstotliwością (standard europejski to minimum co 60 min).

    Myślę że problemem byłoby wybudowanie drugiego toru na odcinku Katowice-Piotrowice – Orzesze. Idealnym rozwiązaniem byłby wyjazd składów dwu-częściowych z Katowic, w Orzeszu by się rozdzielały – jeden jechałby w kierunku Rybnika, drugi w kierunku Jastrzębia. I drogą powrotną oba składy łączyłyby się w Orzeszu by razem jechać do Katowic.

    9 1
  • ~seboc 2018-12-18 16:09:14

    Ktoras ze stron:
    - Ministerstwo i Premier,
    - wladze miasta i wojewodztwa,

    nie wiedza, co mowia:
    https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/program-kolej-plus-opublikowany-20-projektow-mapa-89152.html

    W rzadowym programie mowa jest o odtworzeniu linii do Wodzislawia,
    kiedy wladze miasta sa przekonane, ze beda jezdzic do Katowic.

    Nie mam pojecia, kto ma racje, ale pewnym jest, ze dotad nie byly prowadzone zadne powazne rozmowy na ten temat.
    Kielbasa wyborcza.

    7 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Na jaki komitet zagłosujesz w wyborach do Parlamentu Europejskiego?









Oddanych głosów: 693