zamknij

Wiadomości

Wszystko jasne. Wiemy, kto stał za plakatami w Jastrzębiu-Zdroju. Zaskoczeni? [foto]

2023-03-21, Autor: Kamil Budniok

Nie milknie temat plakatów w Jastrzębiu-Zdroju. Wiemy już, kto jest odpowiedzialny za rozwieszanie banerów. Ku zdziwieniu wielu osób nie była to kampania partii politycznej, a... Instytutu Dziedzictwa i Dialogu - Łaźnia Moszczenica. Tę informację przekazano dzisiaj podczas pierwszej konferencji prasowej na terenie remontowanej Łaźni Moszczenica.

Reklama

"Nic się nie dzieje", "To miasto umarło 20 lat temu", "Tu się nie żyje" - takie slogany mogliśmy przeczytać, a nawet usłyszeć w radiu. Za tą kampanią stoi Instytut Dziedzictwa i Dialogu - Łaźnia Moszczenica. Pracownicy Instytutu wykorzystali komentarze mieszkańców i umieścili je na plakatach, które w ciągu ostatnich kilkunastu dni pojawiły się w wielu miejscach w Jastrzębiu-Zdroju.

Akcja ma na celu pokazać nastawienie mieszkańców do życia w naszym mieście, ale także spróbować zmienić ich nastawienie. Pomóc w tym mają zmiany, które zachodzą w mieście, a kluczowym elementem ma być między innymi remont Łaźni Moszczenica, czy walka o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.

Takie kampanie wzbudzają duże emocje, i to się przy okazji tej kampanii udało. Mieszkańcy pytali, co się dzieje, o co chodzi. Mieszkańcy miasta byli poruszeni i nie zgadzali się z tym, co było napisane na plakatach - mówi prezydent, Anna Hetman.

To mieszkańcy mają mieć wpływ na rozwój miasta, poprzez pomysły, które w przyszłości mogą zostać zrealizowane przez miasto.

Podeszliśmy do tego z wielkimi emocjami. Cieszę się, że moi pracownicy mi zaufali i po godzinach rozwieszali plakaty na mieście. Najpiękniejsza w tym jest reakcja jastrzębian, którzy reagowali na hejt. Mieszkańcy powiedzieli "halo, ktoś obraża moje miasto". To jest najcudowniejsze w tej kampanii. Pomysł zrodził się, ponieważ mamy ograniczone finanse. Łaźnia Moszczenica musi dotrzeć do jak największej liczby osób, i to właśnie było między innymi celem tej kampanii - mówi Izabela Grela, dyrektor Instytutu Dziedzictwa i Dialogu - Łaźnia Moszczenica.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej na plakatach pojawiły się nowe napisy. Na plakatach swoje dopisała także prezydent Anna Hetman oraz pracownicy Łaźni Moszczenica. Na nowych plakatach widzimy między innymi: "Nic się nie dzieje, ale otwieramy Łaźnię Moszczenica", "Miasto umarło 20 lat temu, ale rodzi się Łaźnia Moszczenica", "Teraz nic tu nie ma, tylko dwie galerie i Gwarek, ale będzie Łaźnia Moszczenica".

Jastrzębskie banery wyrastały jak grzyby po deszczu: na płotach, barierkach, wzdłuż Żelaznego Szlaku Rowerowego… Pojawiały się na podobnej zasadzie, jak w internetowe komentarze: jeden negatywny głos wywoływał lawinę innych. Teraz jednak ich wydźwięk się zmienia. Hasła uzupełniane są o zachętę do skorzystania z oferty nowej marki kulturalnej, która powstaje w Jastrzębiu-Zdroju: Łaźni Moszczenica. 

Ta kampania jest zaskakująca – tak, jak zaskakująca powinna być nowoczesna kultura. Chcemy wychodzić do ludzi, przełamywać stereotypy – tłumaczy Izabela Grela.

„Rozmawiajmy o mieście”

Pojawienie się pierwszych banerów wywołało dyskusję zarówno w mediach, jak i wśród jastrzębian. Niemal wszyscy, w tym i my dociekaliśmy, kto jest autorem haseł i jaka intencja im towarzyszyła. Nie obyło się bez spekulacji, że to szersza akcja o podłożu politycznym. Żadne z ugrupowań nie przyznało się jednak do rozwieszenia banerów.

- A ja myślałam, że to kampania miasta dotycząca startu na Europejską Stolicę Kultury – napisała w internecie pani Patrycja. I to ona była najbliżej rozwiązania zagadki. „Tu się nie żyje – tu się imprezuje z Łaźnią Moszczenica”, „Nic się nie dzieje, ale otwieramy Łaźnię Moszczenica” – takie odpowiedzi pojawiły się na billboardach.

W Łaźni Moszczenica stawiamy na dialog. Stąd też bazujemy na autentycznych komentarzach jastrzębian. Chcemy na nie odpowiadać. Po pierwsze – na banerach i w spotach radiowych. Po drugie: za sprawą naszej oferty kulturalnej. Chcemy wyjść jastrzębianom naprzeciw, pokazując, że razem możemy zmieniać rzeczywistość – wyjaśnia dyrektor Łaźni Moszczenica, Izabela Grela.

Łaźnia Moszczenica połączy dwa ważne filary: ofertę kulturalno-rozrywkową miasta oraz nowoczesną przestrzeń biznesową, która powstanie w drugim etapie inwestycji.

Chcemy rozmawiać z jastrzębianami, również tymi niezadowolonymi. Łaźnia Moszczenica to szansa na zmianę w naszym mieście. To przestrzeń, w której mieszkańcy będą mogli realizować swoje pomysły: zarówno kulturalne, jak i biznesowe – tłumaczy prezydent Anna Hetman.

Prezydent Jastrzębia-Zdroju zwracała również uwagę na związek między tą kampanią, a kandydowaniem miasta do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury:

Podstawą w aplikowaniu o tytuł ESK jest ciekawy projekt. Chcemy go stworzyć właśnie z mieszkańcami – dodaje.

Działajmy - nie hejtujmy!

Bohaterom z banerów – Natalii, Monice i Bogdanowi – powiedziałbym tak: macie alternatywę. Albo będziecie dalej narzekać, albo coś zmienicie w swoim życiu. Jeśli chcecie coś zmienić, to też macie alternatywę: zaczniecie zmieniać swoje miasto, albo zmienicie miejsce zamieszkania – komentuje akcję banerową w internecie jeden z mieszkańców.

Jak podkreśla prezydent Anna Hetman, kampania promocyjna Łaźni Moszczenica ma również wymiar społeczny.

Te hasła pokazują, jak, wydawałoby się, „niewinne” komentarze potrafią kształtować naszą rzeczywistość. Ta kampania ma również za zadanie uwrażliwiać na treści zamieszczane w internecie. Wszystkich, którzy chcą zmieniać miasto, zapraszam do współdziałania.

 

Łaźnia Moszczenica to instytucja otwarta. Będziemy współpracować zarówno z organizacjami, działającymi na terenie miasta, jak i grupami nieformalnymi. Już za chwilę ruszamy z nową inicjatywą, która pomoże nam jeszcze bardziej wyjść do jastrzębian – zapowiada Izabela Grela.

Tania, a skuteczna promocja

Nasze banery stały się czymś na kształt zagadki, którą w pewnym momencie chcieli rozwiązać dosłownie wszyscy. Skupiliśmy na sobie uwagę sporej części mieszkańców regionu. Tradycyjna promocja nie pozwoliłaby nam osiągnąć takiego efektu, nie bylibyśmy w stanie wygenerować takich zasięgów, wykorzystując na przykład artykuły sponsorowane. Ekwiwalent reklamowy tej kampanii wyniósł wielokrotnie więcej, niż poniesione koszty. 1408 złotych zapłaciliśmy za spoty radiowe, 2091 za banery, 3579 za billboardy. Za takie kwoty nie osiągnęlibyśmy nawet ułamka tego zainteresowania – tłumaczyła Izabela Grela.

Tajemnicze plakaty pojawiły się w przestrzeni miasta na początku marca. Uzupełnienie ich o treści związane z działalnością Łaźni Moszczenica skorelowane zostało z konferencją programową Łaźni oraz prezentacją jej identyfikacji wizualnej.

Co sądzicie o samej akcji? Zgadzacie się ze starym, czy nowym przesłaniem? Szczegóły na zdjęciach!

Więcej informacji na temat konferencji w Łaźni Moszczenica już wkrótce na naszym portalu!

Oceń publikację: + 1 + 7 - 1 - 31

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (4):
  • ~seboc 2023-03-21
    13:39:13

    6 6

    Czerwonowlosa przekracza kolejne granice zenady.
    Dno.

  • ~seboc 2023-03-21
    19:49:54

    4 6

    Czerwonowlosa sobie nowe zeby wstawila.
    Niech uwaza na oswietlenie w Lazni, te moga swiecic w swietle UV,
    wowczas goscie zobacza potwora z morkich glebin.

  • ~Mazi 2023-03-21
    22:57:41

    4 4

    Że co? Europejska stolica kultury? Nie, no słabnę. Europejska? To miasto nie jest nawet powiatową stolicą kultury a z czym do Europy. I czym mieli by dojechać ewentualni turyści? Drabasem??? Ja pitole. Naprawdę ktoś bierze w tym mieście coś dobrego. Nie wiem od kogo to kupujecie, ale poproszę o namiary. Sam skorzystam heh.

  • ~Mazi 2023-03-21
    23:11:58

    2 6

    Że co? Europejska stolica kultury? To miasto nie jest nawet powiatową stolicą kultury a gdzie tam do europejskiej. Boshe!!! I czym mieli by dojechać ewentualni turyści? Drabasem??? Ja pitole. Naprawdę ktoś bierze w tym mieście coś dobrego. Naprawdę dobrego. Nie wiem co to jest i od kogo to kupujecie ale dajcie mi namiary, z chęcią sam skorzystam. Heh

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 621