zamknij

Wywiady

Nie zapominajmy o porządnym śniadaniu

- Powinniśmy spożywać 4-5 posiłków dziennie. Nie zapominajmy o porządnym śniadaniu skomponowanym ma bazie nabiału i pieczywa pełnoziarnistego. II śniadanie w formie przekąski owocowej lub produktu mlecznego. Obiad powinien być posiłkiem najbardziej obfitym.

 

- mówi dietetyk, Aleksandra Grudniewska.

 

Redakcja: Jakie błędy żywieniowe najczęściej popełniamy?

 
Aleksandra Grudniewska: Nieregularne spożywanie posiłków jest najczęstszym problemem żywieniowym. Nasz codzienny jadłospis powinien zawierać  4-5 posiłków ustalonych w odstępach czasowych nie krótszych niż 3 godziny i nie dłuższych niż 5 godzin. Po drugie, często zapominamy o śniadaniu, co jest dużym zaniedbaniem. W naszej tradycji kulinarnej dominuje smażenie potraw, doprawianie zup śmietaną i mąką, gotowanie warzyw, zamiast podawania ich w formie surówek i niedostateczne spożycie owoców. Powinniśmy jeść co najmniej 5 porcji świeżych warzyw i owoców w ilości 500-750 g dziennie. Poważnym błędem jest objadanie się na noc.

 

Czy jastrzębianie mają problem z nadwagą?

 

Mieszkańcy naszego miasta, zwłaszcza w wieku ponad 35 lat mają duży problem z nadwagą i otyłością. Dotyczy to zarówno kobiet i mężczyzn. Około 3/4 moich pacjentów to osoby, które mają współczynnik BMI ponad 30. Oznacza to, że cierpią na co najmniej I stopień otyłości.

 

Czego poza samodyscypliną brakuje nam w walce z kaloriami?

 

Ciężko mi odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Uważam, że każdy ma indywidualne problemy, z którymi zmaga się w utrzymaniu codziennej diety. Nasuwa mi się na myśl przede wszystkim, brak czasu na spożycie śniadania lub II śniadania. Pacjenci często narzekają, że nie mają czasu jeść w pracy i proszą mnie, abym przy układaniu diety wzięła to pod uwagę. Brakuje nam konsekwencji. Raz staramy się trzymać zbilansowaną dietę, by po paru dniach zaprzestać. Kontrola dietetyka wydaje się tutaj bardzo pomocna.

 

Jak powinniśmy komponować nasze posiłki, by były zdrowe i nie prowadziły do otyłości?

 

Tak jak wspominałam, powinniśmy spożywać 4-5 posiłków dziennie. Nie zapominajmy o porządnym śniadaniu skomponowanym ma bazie nabiału i pieczywa pełnoziarnistego. II śniadanie w formie przekąski owocowej lub produktu mlecznego. Obiad powinien być posiłkiem najbardziej obfitym, składającym się z porcji chudego mięsa, ziemniaków, ryżu, makaronu lub kaszy oraz warzyw podanych w formie surówki. Jeżeli mamy czas na przygotowanie zupy, podawajmy ją w postaci wywarów czystych, niezabielanych. Podwieczorek i kolacja powinny być posiłkami lekkostrawnymi, abyśmy nie obciążali żołądka w nocy. Postarajmy się dodać do każdego posiłku świeży owoc lub warzywo. Nie zapominajmy także o piciu wody w ilości nie mniejszej niż 1 l dziennie.

 

Które składniki są najbardziej zgubne?

 

W porównaniu do innych składników odżywczych, tłuszcze są najbardziej kaloryczne. Spożycie 1 g tłuszczu dostarcza nam 9 kcal, podczas gdy 1 g białka lub 1 g węglowodanów – 4 kcal. Zatem przykładowo 250 ml szklanka mleka 3,2% będzie zawierać 8 g czystego tłuszczu, co równa się 72 kilokaloriom dostarczonym tylko przez składniki tłuszczowe. Dodanie łyżki oleju do smażenia, wzbogaca potrawę o dodatkowe 12 g tłuszczu, a tradycyjny kotlet schabowy wchłonie w panierce ok. 20 g tłuszczu. Te liczby mówią same za siebie. Jeżeli chcemy trzymać się diety prawidłowo, powinniśmy zrezygnować ze smażenia i spożywać odtłuszczone odpowiedniki naszych ulubionych produktów, np. mleko 0,5%, twaróg chudy, odtłuszczony nabiał, wędliny drobiowe zamiast wieprzowych.

 

Kiedy powinniśmy udać się do dietetyka?

 

 Myślę, że każdy z nas powinien przynajmniej raz w życiu udać się do dietetyka. Nie ma nic cenniejszego niż świadomość aktualnego stanu zdrowia i zapobieganie nadwadze i otyłości oraz powiązanym z tym chorobom. Problem zaczyna się bowiem, kiedy ważymy więcej niż określają normy lub – co gorsza – kiedy zdiagnozowano u nas chorobę zależną od diety, tj. cukrzyca, dna moczanowa, nadciśnienie tętnicze, podniesiony poziom cholesterolu.. Aby obliczyć prawidłową masę ciała możemy posłużyć się prostymi kalkulatorami BMI. Współczynnik ten określa stosunek masy ciała do wzrostu i jeżeli przekroczy 25 mamy wówczas do czynienia z nadwagą.

 

 Wszędzie słyszymy o różnych rodzajach diet np. 1000 kalorii, Dukana, kopenhaskiej? Która z nich jest najskuteczniejsza?

 

Tak się składa, że wszystkie te popularne diety, zwane w dietetycznym żargonie „dietami alternatywnymi” niestety w większości przypadków nie mają naukowego potwierdzenia skuteczności. Co więcej, niestety często mówi się o ich szkodliwym wpływie na zdrowie. W mojej praktyce dietetycznej spotykam się z pacjentami, którym diety alternatywne zaszkodziły. Wynika to ze złego zbilansowania diety, niedostatecznej ilości witamin, żelaza, nienasyconych kwasów tłuszczowych itp. Stosowanie przykładowo diety Dukana przez okres dłuższy niż 2 miesiące, prowadzi do zmian w kłębuszkach nerkowych, ze względu na olbrzymią ilość białka, które spożywamy będą na tej diecie. Jeżeli udało im się schudnąć, to po pewnym czasie obserwowali u siebie efekt „jo-jo”.

 

Co najlepiej jeść w ciąży?

 

Żywienie podczas ciąży jest tematem bardzo szerokim i jednocześnie indywidualnym. Wiadomo jednak, że dla wszystkich kobiet w okresie ciąży i laktacji następuje wzrost zapotrzebowania na niektóre składniki odżywcze. Należy  zwracać uwagę, aby dieta nie obfitowała przede wszystkim w witaminę A (retinol), zwłaszcza w I trymestrze. Wtedy jej działanie jest najbardziej niebezpieczne. Zatem należy wykluczyć duże ilości masła. Jeśli dieta obfituje w warzywa i owoce w ilości ok. 500g dziennie, to nie ma konieczności zażywania  suplementów witaminowo-mineralnych.

 

Jakie rady zaproponowałaby Pani na poranne mdłości?

 

W drugim miesiącu ciężarne zaczynają odczuwać mdłości lub dokuczają im wymioty. Warto w tym okresie jeść częściej, najlepiej 5-6 posiłków dziennie w miarę o regularnych porach. Porcje mniejsze i mniej tłuste. Na pewno panie nie powinny objadać się na noc, aby niepotrzebnie nie obciążać żołądka. Pomaga picie niegazowanej wody mineralnej, która daje uczucie sytości nie drażniąc żołądka. Wodę należy pić małymi łyczkami przez cały dzień. Do wody możemy dodać świeżo starty korzeń imbiru. Jeżeli taki napój posłodzimy łyżeczką miodu, otrzymujemy wspaniałe rozwiązanie na mdłości. Dodatkowo, cudownie sprawdzają się migdały! Jeżeli ciężarna poczuje, że zbliża się atak nudności, należy zjeść szybko kilka migdałów. Zapobiegawczo można też pogryzać je co 2-3 godziny. Po wstaniu z łóżka możemy także zjeść banana, który jest bogatym źródłem witaminy B6, która łagodzi mdłości i odruch wymiotny.

 

Czy będąc w ciąży trzeba jeść „za dwoje”?

 

Absolutnie nie! Wzrost zapotrzebowania na energię w pierwszym trymestrze wynosi zaledwie 300-360 kcal na dobę. Odpowiada to mniej więcej jednej kromce pieczywa z masłem, wędliną i pomidorem popitej szklanką 100% soku pomarańczowego. Dodam także, że absolutnie kobiety ciężarne nie mogą popadać w drugą skrajność i próbować się odchudzać podczas ciąży Dopiero w okresie laktacji możemy spożyć  ok. 500 kcal więcej i wtedy faktycznie obserwuje się szybki powrót do masy ciała sprzed ciąży.

 

Jakie błędy żywieniowe najczęściej popełniają rodzice?

 

Rodzice najczęściej nagradzają swoje pociechy słodyczami. Dzieciom nie powinno podawać się produktów solonych, tj. chipsów, paluszków, a także napojów gazowanych, szczególnie tych zawierających kofeinę. Dzieci do 2 roku życia nie powinny jeść wędlin. W diecie dzieci powinno pojawić się pieczywo pełnoziarniste i produkty bogate w błonnik, a najlepszymi jogurtami dla dzieci są naturalne. Moim zdaniem rodzice nie powinni zabierać dzieci do restauracji typu „fast-food”, co niestety zdarza się nagminnie.

 

Dlaczego zdecydowała się pani zostać dietetykiem?

 

Od zawsze interesowałam się tematyką zdrowego żywienia i wiedziałam, że będę dietetykiem. W dzieciństwie uprawiałam siatkówkę i pływanie.  Zawsze starałam się odżywiać zdrowo i uprawiać sport, a studia o tematyce dietetycznej umożliwiały mi lepsze zrozumienie mojego ciała, przemian metabolicznych i czynników warunkujących młodość. Uważam, że dbanie o własne zdrowie i dobre samopoczucie powinno być największym priorytetem w życiu.  Dietetyk to osoba, która w przyszłości będzie równie ważna w naszym społeczeństwie jak lekarz, ponieważ wiadomo, że profilaktyka i zapobieganie chorobom jest bardziej skuteczne i mniej kosztowne niż ich leczenie.

 

Gdzie udziela pani porad?

 

W Jastrzębiu-Zdroju przyjmuję pacjentów w przychodni „Medicus 99” przy ul. Dworcowej 1D. Moja poradnia dietetyczna mieści się w budynku „A” na I piętrze. Serdecznie zapraszam osoby nie tylko chcące zrzucić zbędne kilogramy lub zmagające się z chorobami dietozależnymi, ale także osoby dbające o dobre samopoczucie, szczupłą sylwetkę i zdrowy tryb życia. Wszystkie szczegóły, a także drobne porady umieszczam na mojej stronie internetowej www.dietetykjastrzebie.pl lub pod numerem telefonu 88-31-31-245.

 

Dziękuję za rozmowę

 

Rozmawiała Patrycja Wróblewska-Wojda

 

Aleksandra Grudniewska – specjalista dietetyk, w zawodzie pracuje od ponad roku. Prowadzi szkolenia i wykłady o tematyce dietetycznej w Krakowie, Katowicach i Jastrzębiu-Zdroju. Z zawodu jest mgr inż. technologii żywności i żywienia człowieka. W życiu prywatnym interesuje się przede wszystkim dietetyką sportową, uprawia biegi długodystansowe, dużo podróżuje i gotuje.

 

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy uważasz, że Jastrzębie-Zdrój jest miastem przyjaznym dla osób niepełnosprawnych?




Oddanych głosów: 411