Inwestycje i nieruchomości

Autostrada A4 Gliwice – Wrocław darmowa od wakacji. A Katowice – Kraków?

2023-05-18, Autor: tora

Jeśli ustawa wejdzie w życie, to już od 1 lipca 2023 roku kierowcy aut do 3,5 tony nie będą musieli płacić za przejazd autostradami A4 Gliwice – Wrocław i A2 Konin Stryków. Rząd właśnie przyjął projekt ustawy zmieniających zasady odpłatności na autostradach. Natomiast wg zapowiedzi PiS w ciągu roku mamy poznać rozwiązania dotyczące wprowadzenia darmowych przejazdów na odcinkach prywatnych, w tym Katowice-Kraków. Koncesjonariusz płatnego odcinka A4 – Stalexport – wydał już komentarz dotyczący rządowej zapowiedzi.

Reklama

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt przewiduje zniesienie opłaty za przejazd dla samochodów osobowych i motocykli na autostradach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Oznacza to, że od 1 lipca 2023 r. nie trzeba będzie płacić za przejazd na autostradzie A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica za przejazd pojazdem o masie do 3,5 tony.

Morawiecki: Darmowe autostrady zwiększają mobilność pracowników

Nowe przepisy mają ponadto na celu spowodowanie, że nie będzie można wprowadzić opłat także na pozostałych zarządzanych przez GDDKiA autostradach, które są obecnie bezpłatne, a także na odcinkach, które są w realizacji.

– Większa dostępność autostrad przyczyni się do poprawy stanu portfela Polaków, bo mniej będą wydawać na autostrady, ale także do poprawy stanu środowiska naturalnego, do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Opłaty za autostrady są jedną z barier mobilności. Zwiększając mobilność, zwiększamy też szanse przedsiębiorców na pozyskanie dobrego pracownika, a szanse pracownika na uzyskanie jak najlepszej pracy – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

Minister infrastruktury: Autostrady przejmą ruch lokalny

– Zniesienie opłat za przejazd autostradami od pojazdów osobowych spowoduje przeniesienie części ruchu z dróg alternatywnych, wybieranych obecnie przez kierowców z uwagi na opłaty na autostradach. Zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa na drogach krajowych i samorządowych w okolicy autostrad. Zaoszczędzone zostaną dzięki temu też środki na ich utrzymanie, remonty i modernizację – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Obecnie kierowcy mają w Polsce do dyspozycji 1800 km autostrad. Opłaty są pobierane na odcinakach A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica zarządzanych przez GDDKiA o łącznej długości 261 km. Tu opłaty wynoszą 10 gr/km od samochodów osobowych i 5 gr/km od motocykli.

Adamczyk: Oddanie prywatnym firmom autostrad nie było dobrym pomysłem

Odcinki płatnych autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy: A1 Gdańsk – Toruń, A2 Konin – Nowy Tomyśl – Świecko oraz A4 Katowice – Kraków mają łącznie 469 km długości.

– Kolejnym krokiem, zgodnie z sobotnią zapowiedzią premiera J. Kaczyńskiego, będzie podjęcie działań na rzecz ulżenia kierowcom, którzy muszą słono płacić za przejazd autostradami koncesyjnymi, bo niestety nie wszystkie autostrady są państwowe. Poprzednie rządy oddały w prywatne ręce zarządzanie tymi trasami. Z pespektywy czasu jasno widać, że nie była to dobra decyzja – dodał minister. A. Adamczyk.

Koncesjonariusz Katowice-Kraków: Na razie nie ma czego komentować

Według zapowiedzi z kręgów rządowych, temat wprowadzenia bezpłatnych przejazdów na drogach koncesyjnych ma być rozwiązany w ciągu roku. Koncesjonariusz A4 Katowice – Kraków póki co oszczędnie komentuje temat.

- Zamiar zniesienia opłat za przejazd autostradami, w tym za przejazd odcinkami koncesyjnymi, do których należy autostrada A4 między Katowicami i Krakowem, ma na tę chwilę wymiar deklaracji politycznej. Jako taki, nie był przedmiotem rozmów pomiędzy koncesjonariuszem i odpowiednimi instytucjami państwa - mówi Rafał Czechowski, rzecznik SAM SA.

Rzecznik dodaje, że podstawą rozmów powinien być konkretny projekt.

- Podstawą do zaprezentowania stanowiska wobec inicjatywy zniesienia opłat na A4 Katowice-Kraków, byłby dla spółki Stalexport Autostrada Małopolska SA przedstawiony przez Ministerstwo Infrastruktury konkretny projekt takiego rozwiązania, uwzględniający wszystkie aspekty funkcjonowania koncesji do chwili jej wygaśnięcia w 2027 r. - mówi Rafał Czechowski, rzecznik SAM SA.

Darmowe autostrady - 4 najważniejsze rozwiązania

Ogłoszone w przyjętym projekcie ustawy zmiany można ująć w czterech punktach:

  1. Zniesiony zostanie pobór opłat na odcinkach autostrad płatnych, które obecnie zarządzane są przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Zniesienie opłat dotyczyć będzie pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, czyli samochodów osobowych oraz motocykli.
  2. Uniemożliwienie wprowadzenia opłat także na pozostałych zarządzanych przez GDDKiA autostradach, które są obecnie bezpłatne, a także na odcinkach, które są w realizacji.
  3. Kierowcy będą zwolnieni z opłat za przejazd od 1 lipca 2023 r.
  4. Rozwiązanie spowoduje oszczędności po stronie kierowców oraz zwiększy bezpieczeństwo na drogach alternatywnych, które dzisiaj są wybierane ze względu na odpłatność za przejazd autostradą.

Wszystkie autostrady darmowe. Co o tym sądzisz?





Oddanych głosów: 339

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 7

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~Dariusz Kania 2023-05-18
    16:00:00

    4 1

    obcokrajowcy powiini kupowac winety na nasze autostady,bo my tez jezdzimy po ich autostradach i tez winety musimy kupować ,gdzie ta sprawiedliwość ?

  • ~Tomasz Raudner 2023-05-19
    13:07:55

    0 0

    Panie Dariuszu, ciekawe i ważne spostrzeżenie. I warte rozwinięcia. dziękuję

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm