zamknij

Wiadomości

A. Hetman: chcemy kolei, ale...

2020-02-28, Autor: AB, materiały prasowe

Władze Jastrzębia-Zdroju w piątek spotkały się z Marcinem Horałą, wiceministrem infrastruktury i pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. O czym rozmawiali?

Reklama

Spotkanie odbyło się w Urzędzie Miasta,  tuż po spotkaniu Marcina Horały z mediami w biurze poselskim Grzegorza Matusiaka.

Jak zaznaczył wiceminister, Jastrzębie-Zdrój to największe z polskich miast bez połączenia kolejowego i jedno z pierwszych, które mają połączyć z siecią kolejową nowe odcinki linii dużych prędkości. 

- To jest pierwszy dodatkowy etap konsultacji. Ostatecznie może zdarzyć się, że zostanie wybrany jeden z proponowanych przebiegów, albo jakiś nowy. Chcemy teraz przekonsultować to z mieszkańcami, aby później, kiedy ruszy już właściwy etap inwestycyjny, w pogłębionych, właściwych konsultacjach mieć rozpoznane najważniejsze kolizje, konflikty - podkreślił na spotkaniu Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

Władze Jastrzębia-Zdroju stoją na stanowisku, że zaproponowany przez Centralny Port Komunikacyjny komponent kolejowy związany z powstaniem w Polsce lotniska centralnego jest programem potrzebnym zarówno dla rozwoju regionalnego, jak i strategii ogólnokrajowej. 

- Odtworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem, a stolicą województwa i resztą kraju zapewni pełny i zrównoważony rozwój miasta pod względem komunikacyjnym, społecznym i gospodarczym – argumentuje prezydent Anna Hetman.

Przywrócenie połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską jest jednym z programów strategicznych miasta Jastrzębie-Zdrój uwzględnionym w Strategii Rozwoju Miasta do roku 2020, a plany jego przywrócenia są efektem wieloletnich prac, działań i współpracy przedstawicieli jastrzębskiego samorządu na wszystkich jego szczeblach.

Spośród trzech propozycji CPK władze miasta rekomendują przebieg linii kolejowej Nr 170 po śladzie starej linii Nr 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju do granic miasta, wzdłuż Autostrady A1 do późniejszych uzgodnień z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Uchwałę intencyjną w tej sprawie podjęli w czwartek jednogłośnie jastrzębscy radni.

- Niniejsza rekomendacja zapewni optymalny pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym przebieg trasy kolejowej nr 170 w Jastrzębiu-Zdroju, minimalizując tym samym możliwe negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania na trasie zaproponowanego przez CPK odtwarzanego połączenia kolejowego – mówi Anna Hetman.

I dodaje, że w tej sytuacji istnieje konieczność dalszych szerokich konsultacji prowadzonych przez podmiot odpowiedzialny za powstanie połączenia kolejowego w Jastrzębiu-Zdroju, czyli przez Spółkę Zarządzającą Centralnym Portem Komunikacyjnym z mieszkańcami, podmiotami gospodarczymi, samorządem miasta Jastrzębie-Zdrój oraz wszystkimi innymi stronami zainteresowanymi przebiegiem trasy kolejowej nr 170.

- Szerokie konsultacje społeczne zapewnią uwzględnienie i poszanowanie interesów mieszkańców i podmiotów gospodarczych, dla których przebieg zakładanego połączenia kolejowego może mieć bezpośrednie konsekwencje – argumentuje.

Podczas zwołanej w Jastrzębiu-Zdroju konferencji Marcin Horała zapytany został o sposób przeprowadzenia konsultacji, bez wcześniejszego poinformowania samorządów i mediów.

- Mówimy o 1600 km linii kolejowych w Polsce, przebiegających przez tereny 180 powiatów i kilkuset gmin. Absolutną niemożliwością byłoby, aby najpierw nieoficjalnie zwrócić się do każdej z gmin. Zbieramy uwagi, a kiedy już będzie konkretna inwestycja, np. odcinek torów Jastrzębie-Zdrój - Ostrawa, to w ramach niej przyjdziemy i odbędą się jeszcze jedne konsultacje dotyczące tej konkretnej inwestycji - zapowiedział Marcin Horała.

Dodajmy, że Marcin Horała wskazał źródła informowania mieszkańców o odbywających się konsultacjach, mają to być: strona CPK i wystąpienie premiera Mateusza Morawickiego na Kongresie Rozwoju Kolei. 

 Co z ewentualnymi wysiedleniami lub odszkodowaniami dla mieszkańców?

- Nie da się wybudować 1600 km nowych linii kolejowych w Polsce tak, by nie zahaczyć o żaden dom czy mieszkanie. Mamy opracowane w Polsce procedury, które funkcjonują przy budowie innych linii kolejowych, autostrad, dróg, które rozwiązują tego rodzaju problemy. Są proponowane wykupy, odszkodowania itd. Na pewno w sposób nie mniej korzystny, co najmniej tak samo korzystny, jak przy odbywających się od lat wielu inwestycjach w Polsce te ruchy będą się odbywały. Być może, choć tego na razie nie przesądzam, w ramach specustawy o CPK, uda się zaoferować ekstra korzystniejsze warunki. Być może uda się to wyłącznie dla CPK, a nie dla linii kolejowych, ale jeszcze zobaczymy. Natomiast wszelkie prawa, zasady, które dotyczą kwestii wykupów i wywłaszczeń, będą tutaj honorowane – zapewnił gość urzędu.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~seboc 2020-02-28
    19:58:14

    9 2

    Dworzec autobusowy zesta zlikwidowali.
    Dworzec kolejowy w miastach wyznacza centrum miasta.
    Nawet gdyby w Jastruebiu jakims cudem ta kolej powstala, to co, znowu dupa?

  • ~Andrzej Cyrulik 2020-03-01
    17:12:37

    3 3

    "Chcemy kolei" - prosze nie kłamać. Ja nie chce.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 709