Cicha praca, brak spalin, mniejsza awaryjność, a do tego szybkie ładowanie podobnie jak w samochodzie elektrycznym. To zalety stosowania lokomotyw wyposażonych w akumulatory nowej generacji. Przekonali się o tym maszyniści z Ruchu Borynia.
Transport podziemny w Boryni jest realizowany za pomocą maszyn z napędem spalinowym oraz elektrycznym. Maszyny elektryczne umożliwiają bardziej komfortową oraz bezpieczną pracę.
Ze względu na brak zajezdni lokomotyw na poziomie 950 m do tej pory użytkowaliśmy maszyny z napędem spalinowym. W tym rejonie dochodziło do przekroczenia temperatury powyżej 28 stopni, dlatego organizowaliśmy pracę w systemie czterozmianowym. Wdrożenie lokomotywy akumulatorowej typu Electra pozwoliło na obniżenie temperatury na stanowisku pracy maszynisty. Teraz możemy prowadzić pracę w systemie trzyzmianowym – mówi Dariusz Piżyk, kierownik robót górniczych transportu dołowego Ruchu Borynia.
Górnicza lokomotywa akumulatorowa umożliwia transport ludzi, ładunków i urządzeń. Ładowanie jej akumulatorów możliwe jest w strefie zagrożonej wybuchem pyłu węglowego i metanu. To nie tylko eliminuje potrzebę utrzymywania dodatkowego wyrobiska z ładownią akumulatorów, czy też gospodarki paliwem w przypadku lokomotyw spalinowych, ale także znacząco obniża koszty związane z obsługą.
Maszyny spalinowe tankujemy na stacjach, akumulatory kwasowo-wodorowe ładujemy w specjalnych komorach, a w przypadku zastosowania akumulatorów nowej generacji ładowanie odbywa się poprzez podłączenie pojedynczej maszyny za pomocą przewodu do kopalnianych wyłączników stycznikowych – mówi Szymon Szewczyk, maszynista z oddziału GPD. – Ładowanie jest szybsze i wygodniejsze. Przebiega praktycznie tak samo jak ładowanie samochodu elektrycznego.
Eksploatacja maszyn spalinowych wymaga codziennych przeglądów, a dodatkowym kosztem jest także ich serwis. W przypadku maszyn elektrycznych przeglądy są dużo rzadsze i tańsze. Lokomotywa Electra wyposażona jest w bezobsługowy akumulator oraz w system pozwalający odzyskiwać energię podczas hamowania kinetycznego. Nowy model maszyny posiada dwa biegi oraz tempomat. Na wyższym biegu maksymalna prędkość lokomotywy wynosi 5 m/s, natomiast na niższym biegu możliwy jest rozruch w trybie wolnego startu. Ciekawostką jest tempomat, który pozornie na początku był określany, jako niepotrzebny wynalazek. Okazuje się, że podjeżdżanie w tym trybie jest nagminnie wykorzystywane przez maszynistów, ponieważ jest bardzo precyzyjne. Stała, regulowana co 0,1 m/s prędkość umożliwia bardziej kontrolowane łączenie maszyny z jednostkami.
Lokomotywy elektryczne z możliwością ładowania w przekopie w niedalekiej przyszłości prawdopodobnie wyprą maszyny z tradycyjnymi rozwiązaniami.
Zakupiliśmy już dwa akumulatory kwasowe-suche z możliwością zastosowania na lokomotywach Lea BM12. Pierwsze analizy ekonomiczne są pozytywne, jeżeli sprawdzą się nasze oczekiwania, to zrezygnujemy z akumulatorów kwasowo-wodorowych na rzecz kwasowo-suchych, które również są przystosowane do ładowania w wyrobisku górniczym. Wtedy będziemy mogli zlikwidować ładownię akumulatorów na poziomie 838 m, co znacząco obniży koszty stałe – podsumowuje Dariusz Piżyk.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Rusza budowa nowej siedziby Hospicjum Domowego. Tak ma wyglądać po zakończeniu prac [WIZUALIZACJA]
4353Jastrzębianin nadal poszukiwany. Zaginiony Damian Borkowski
4229Szymon Hołownia w Jastrzębiu-Zdroju: "Prezydent ma działać, a nie być długopisem premiera"
3866JSW: wypadek w kopalni Zofiówka. 34-letni górnik poparzony
3563Strefa Centrum - co dalej po zgodzie Rady Miasta na nabycie działki?
2949Rusza budowa nowej siedziby Hospicjum Domowego. Tak ma wyglądać po zakończeniu prac [WIZUALIZACJA]
+9 / -0Ktoś zgubił sporą sumę pieniędzy. Gotówka do odbioru na komendzie policji
+9 / -0Zniszczone boisko przy SP nr 18. Ktoś wylał na nie litry farby, ogromne straty!
+11 / -5Nocny pościg w Jastrzębiu. 30-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej
+7 / -1Kobieta wzywała pomocy przez okno. Znęcał się nad nią mąż, bił ją i groził, że zabije
+5 / -0"Kolej+" do kosza. Co dalej z pociągami w Jastrzębiu-Zdroju?
7Bezdomni w miejskiej przestrzeni. Całodobowa noclegownia lekiem na ten problem?
1Strefa Centrum - co dalej po zgodzie Rady Miasta na nabycie działki?
1Groźny wypadek w Rybniku, ucierpiał 16-latek. Sprawcą jastrzębianin
1Kolejna "skoszona" latarnia w Jastrzębiu. Kierujący zasnął...
1Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Capote 2023-02-17
15:11:29
Chińczycy robią zdjęcia księżycom Marsa , a w JSW odkryli lokomotywy elektryczne to przełom dla całego górnictwa .... buhahahaha
~seboc 2023-02-17
17:19:35
"zrezygnujemy z akumulatorów kwasowo-wodorowych na rzecz kwasowo-suchych"
Ten kretyn pomylil olow z wodorem.
Gornicy to debile.
~Baterie 2023-02-17
19:54:15
Na rynku są dostępne o wiele bardziej innowacyjne baterie dla górniczych lokomotyw dołowych. Są to baterie litowo-jonowe w technologii LiFePO4. Biją na głowę baterie tzw. „suche kwasowe??” Bezkonkurencyjna jest szybkość ładowania oraz żywotność - ilość cykli ładowania. Mają również dużo większą pojemność energetyczną - nawet do 150 kWh.
Więcej informacji pod adresem:
https://izol-plast.rogow.pl/typoszereg-ognioszczelnych-baterii-litowo-jonowych-typu-sbs-4lion/
~Baterie 2023-02-17
20:07:56
Lokomotywy te są tak bezawaryjne że nawet na zdjęciu nr 6 wyświetlany jest na czerwono błąd nr 1015 - Niski stan izolacji - zadziałane zabezpieczenie centralne U3 - 500V DC :)
Brawo dla piszących artykuł i fotografa :)
Jest się czym chwalić :) Porażka totalna :)