zamknij

Wiadomości

"Koleżanka" poprosiła o pożyczkę. Kolejne oszustwo na BLIK

2024-02-19, Autor: KB

To kolejne oszustwo metodą na BLIK. Tym razem jastrzębianka myślała, że pożycza 1000 złotych swojej koleżance. Okazało się, że ktoś włamał się jej na konto społecznościowe...

Reklama

To kolejne oszustwo "na BLIK", z którym zetknęli się policjanci z Jastrzębia-Zdroju. Tym razem na komendę zgłosiła się 43-latka, która "pożyczyła" koleżance 1000 złotych.

Mieszkanka Jastrzębia-Zdroju poinformowała policjantów, że ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej koleżanki, a następnie podszywając się pod nią, skontaktował się z nią poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób oszust doprowadził 43-latkę do utraty tysiąca złotych - relacjonuje st.asp. Halina Semik, oficer prasowa KMP w Jastrzębiu-Zdroju.

Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.

Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to, wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

To jednak nie jedyna taka sytuacja w Jastrzębiu-Zdroju. Na szczęście, tym razem potencjalne ofiary oszustów wykazali się czujnością i nie stracili pieniędzy.

Do jastrzębskiej komendy zgłosił się także 35-latek, który poinformował, że ktoś włamał się na jego konto na portalu społecznościowym oraz na konto e-mail. Na szczęście znajomi jastrzębianina okazali się czujni i zanim pożyczyli pieniądze, zadzwonili do 35-latka czy to jest prawda, że chce pożyczyć pieniądze. Tym sposobem żaden ze znajomych nie został oszukany - mówi Halina Semik.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Co radzi policja? Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 719