Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na studium wykonalności dotyczące budowy polskiego odcinka nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei. Trasa jest częścią wspólnej inwestycji kolejowej krajów Grupy Wyszehradzkiej między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.
O wyborze najkorzystniejszej oferty na opracowanie STEŚ, czyli tzw. studium wykonalności, pisaliśmy już w czerwcu. 20 lipca przetarg został przypieczętowany podpisaniem umowy.
W ramach budowy polskiego odcinka linii kolejowej między Katowicami a Ostrawą powstanie w sumie ok. 75 km nowej linii. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej między Katowicami i granicą z Czechami oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i łącznicami w kierunku Rybnika i Wodzisławia Śląskiego.
– Dotrzymujemy słowa. To kolejna z umów, jakie podpisujemy w ciągu ostatnich tygodni. Dzięki tej linii zapewnimy obsługę Jastrzębia-Zdroju, czyli największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei. Odcinek Katowice – Ostrawa jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Zaznaczył, że studium wykonalności jest ostatnim dokumentem przygotowawczym w procesie inwestycyjnym. Po nim pozostaje zaprojektowanie i budowa.
– Katowice – Ostrawa to ważny odcinek Kolei Dużych Prędkości, który z jednej strony zwiększy atrakcyjność regionu, a z drugiej połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej. Z jednej strony przyniesie efekt lokalny dla Śląska, a z drugiej będzie stanowić przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK. Jesteśmy w stałym kontakcie z zarządcami infrastruktury z krajów V4, razem tworzymy połączenie KDP między Polską, Czechami, Słowacją i Węgrami – zapewnia Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Przedmiotem umowy jest studium wykonalności dla planowanej linii kolejowej. Za najkorzystniejszą spółka CPK uznała ofertę złożoną przez francusko-polskie konsorcjum z firmą Egis Poland jako liderem, która wyniosła prawie 11 mln zł netto. O wyborze decydowały cena (w 70 proc.) i doświadczenie personelu (w pozostałych 30 proc.).
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r., a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r. Linia zostanie zaprojektowana tak, aby możliwe było kursowanie najszybszych pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h. Na przygotowanie wykonawca STEŚ będzie miał 11 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać pięć miesięcy dłużej, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.
- Ponad 20 lat pociągi nie przyjeżdżały do Jastrzębia-Zdroju. Teraz pojawia się realna szansa pokazująca, że marzenia się spełniają, że działania, które podejmowaliśmy od wielu lat przynoszą efekt. Kiedy w 2012 roku wpisywaliśmy przywrócenie połączeń kolejowych do strategii rozwoju Jastrzębia-Zdroju, wiele osób mówiło, że to nierealne. Wmawiano nam, że kolej nie wróci, że będziemy największym polskim miastem wykluczonym z transportu kolejowego – powiedział wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju Roman Foksowicz.
Zaznaczył, że miasto uczestniczy w dwóch projektach rządowych, których celem jest przywrócenie kolei do Jastrzębia. Drugim jest program Kolej+.
Umowę o przygotowanie studium wykonalności podpisano na parkingu przy dworcu autobusowym. Wiceprezydent powiedział, że to miejsce wybrano nieprzypadkowo. Nieopodal może bowiem powstać dworzec kolejowy.
- Z różnych symulacji, analiz, które przygotowywaliśmy badając zasadność powrotu kolei do miasta wychodziło, że teren między dworcem kolejowym a osiedlami powyżej najlepiej nadaje się na dworzec kolejowy - powiedział Foksowicz.
W województwie śląskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
Wybudowana przez Polskę linia kolejowa zostanie wydłużona po czeskiej stronie do Ostrawy. Dzięki temu z Katowic do Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie. Spółka CPK jest w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic – zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Obie strony wyznaczyły wspólnie dwie potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych.
Czytaj kolejne strony:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Os. Przyjaźń: wybrano nowego przewodniczącego
6720Jastrzębie 2.0 przedstawiło swoich kandydatów do Rady Miasta
6327Mistrz parkowania na Witczaka. Kierujący stanął na środku chodnika...
4150Os. Staszica: powstają ścieżki spacerowe. To wybór mieszkańców w ramach JBO
4040Michał Urgoł kandydatem na prezydenta. Oto kandydaci PiS w Jastrzębiu
3899Jechał Pszczyńską 110km/h! Stracił prawko na 3 miesiące
+9 / -0Jastrzębie 2.0 przedstawiło swoich kandydatów do Rady Miasta
+17 / -10Sześciu policjantów pożegnało się z komendą. Przechodzą na emeryturę [FOTO]
+8 / -1Publikacja wizerunku przyniosła efekt. Kobiecie grozi 5 lat więzienia!
+7 / -1Pijana 53-latka prowadziła samochód. Miała ponad 2 promile!
+5 / -0Prowadzisz pod wpływem? Stracisz samochód! W życie weszły nowe przepisy
1Wojciech Kałuża „jedynką” PiS-u do sejmiku. PKW publikuje kandydatów komitetów wyborczych
1Ulica Mickiewicza w nowym wydaniu. Prace potrwają do lata
1Mistrz parkowania na Witczaka. Kierujący stanął na środku chodnika...
1Zebrania sprawozdawcze na Bogoczowcu i Zofiówce. Kiedy?
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~maziizam 2021-07-22
16:52:24
W oczach kamer mamy studium na kolej Katowice-Ostrawa z łącznicą do Jastrzębia w rzeczywistości utrudniamy możliwość budowy tej łącznicy oraz odbudowę realnej linii Wodzisław - Jastrzębie przez PKP PLK źle robionym rondem w Jastrzębiu Moszczenicy.
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2282974395166646