zamknij

Wiadomości

Oszuści internetowi wyłudzili dane do konta bankowego 57-latki

2022-05-13, Autor: TŚ, źródło: KMP Jastrzębie

Kolejne osoby padają ofiarą oszustw na portalach ogłoszeniowych. Dotychczasowe ostrzeżenia, kampanie społeczne, komunikaty policji czy mediów nie skutkują – internauci dają się podejść oszustom. Tym razem fikcyjny kupujący podesłał link do fałszywej strony banku, w rezultacie czego pokrzywdzona straciła niespełna 4 tys. złotych.

Reklama

Do jastrzębskich śledczych zgłosiła się 57-letnia mieszkanka Jastrzębia-Zdroju. Poinformowała o fakcie oszustwa związanego z wyłudzeniem danych konta bankowego, a następnie kradzieżą pieniędzy zgromadzonych na koncie. Została w ten sposób pozbawiona kwoty 4000 zł. Sposób działania przestępców jest zazwyczaj taki sam:

                 - bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,

                 - w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy, lub usługę kurierską.

  • klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu.

  • na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania:

                  - karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS)

                  - lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).

  • po podaniu powyższych danych sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.

Jak zapobiec oszustwom i co zrobić, aby chronić swoją tożsamość i pieniądze?

Policja prosi, aby zawsze pamiętać, że:

  • dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione - nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;

  • jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań –proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;

  • warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;

  • warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).

Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa Policji oraz skontaktowanie się z Państwa bankiem. Jeśli posiadacie Państwo relacje biznesowe w kilku bankach, warto poinformować wszystkie o zdarzeniu - informuje Halina Semik - rzecznik prasowa jastrzębskiej policji.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.