zamknij

Wiadomości

Strategia rozwoju miasta: co z realizacją kluczowych inwestycji?

2016-08-16, Autor: Patrycja Wróblewska-Wojda

Budowa południowej obwodnicy miasta, rewitalizacja OWN-u, stworzenie wielofunkcyjnej przestrzeni w strefie Centrum, uruchomienie Subregionalnego Centrum Nauki, Innowacji i Biznesu oraz bezpośredniego połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską. To kluczowe projekty, które ujęto w Strategii Rozwoju Miasta na lata 2015 - 2020. Na jakim etapie jest realizacja tych inwestycji?

Reklama

Strategia została uchwalona przez radnych w 2013 roku. Nad jej stworzeniem pracowali radni, urzędnicy, przedstawiciele organizacji społecznych i sektora biznesu oraz mieszkańcy. Całość przygotowało Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych „Delta Partner” z Cieszyna.

- Mocną stroną Jastrzębia jest zamożność mieszkańców, wydajny system komunikacyjny czy dobrze rozwinięta baza sportowa. Do słabych stron na pewno należy zaliczyć niski wskaźnik przedsiębiorczości czy nasilenie zjawisk patogennych – zauważył Mateusz Werpachowski z „Delta Partner”.

Szansą dla Jastrzębia jest doskonałe skomunikowanie, dzięki bliskości autostrady A1 oraz DGP. Poza tym przygraniczne położenie, tania woda, niskie podatki, niskie ceny mieszkań, rozległ tereny inwestycyjne czy czyste powietrze. Natomiast po stronie zagrożeń należy wpisać chęć opuszczenia miasta głównie przez kobiety oraz słabe zainteresowanie ze strony inwestorów zewnętrznych.

W strategię wpisano szereg zadań, jakie powinny zostać zrealizowane w latach 2015 – 2020. Jednak szczególne znaczenie nadano sześciu z nich. Choć zostały wpisane do strategii za kadencji poprzedniego prezydenta, to obowiązek ich realizacji przypadł prezydent Annie Hetman.

W jakim stopniu dotychczas udało się zrealizować kluczowe projekty?

Budowa południowej obwodnicy miasta, która miałaby przebiegać ulicą Wyzwolenia

- W 2015 roku została przygotowana dokumentacja budowlano – wykonawcza oraz pozwolenie na budowę odcinka od ul. Cieszyńskiej do ul. Przemysłowej. Oczekujemy na ogłoszenie konkursu celem pozyskania środków transgranicznych – wyjaśnia prezydent.

OWN – Ekomuzeum

Projekt ma być realizowany we współpracy z Karwiną i Hawierzowem. W 2015 roku opracowano projekt budowlano – funkcjonalny, a w 2016 partnerzy wzięli udział w konkursie, gdzie stawką są środki unijne. O tym czy uda się pozyskać pieniądze dowiemy się w listopadzie 2016 roku. Jeśli wybrany zostanie inny projekt, to Jastrzębie zrealizuje swoją część, ale w znacznie mniejszym zakresie.

Zagospodarowanie Jaru Południowego

- Byli właściciele działek położonych w jarze występują z roszczeniami. Analizujemy możliwość zagospodarowania wyłącznie naszych gruntów. Jednak nie wiem, czy będzie to miało większy sen, ponieważ nasze grunty nie leżą obok siebie – informuje prezydent.

Stworzenie wielofunkcyjnej przestrzeni publicznej w strefie Centrum (ul. Porozumienia Jastrzębskiego, Sybiraków, Warszawska, Północna)

W 2015 roku prywatny inwestor otrzymał decyzję środowiskową i wystąpił o pozwolenie na przygotowanie terenu pod inwestycję. - Decyzja została zaskarżona, SKO ją podtrzymało, a WSA wniósł o ponowne rozpatrzenie do pierwszej instancji. Ponadto miasto zleciło wykonanie dokumentacji przyrodniczej, która jest niezbędna do wydania decyzji – wyjaśnia Anna Hetman.

Uruchomienie Centrum Nauki, Innowacji i Biznesu

W 2016 roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowo – budowlanej. Chodzi o pierwszy etap zagospodarowania byłej łaźni i przekształcenie jej w Europejskie Centrum Dziedzictwa Postindustrialnego. Inwestycja miałaby zostać zrealizowana ze środków transgranicznych, gdzie wyniki konkursu poznamy jesienią.

Poza tym prowadzone są rozmowy z AGH, Politechniką Śląską, JSW, ZS nr 6, Jastrzębskim Klastrem Innowacji, Radą Biznesu na temat stworzenia wspólnej koncepcji realizacji drugiego etapu inwestycji.

Uruchomienie połączenia kolejowego Jastrzębie-Zdrój - Aglomeracja Górnośląska

Zadanie nie leży w kompetencji jastrzębskiego samorządu, ale zostało wpisane jako kluczowe ze względu na fundamentalne znaczenie dla jakości życia w mieście. – Wielokrotnie rozmawialiśmy z PKP, JSW, JSK, PLK, Ministerstwem Infrastruktury w sprawie rewitalizacji linii kolejowej Jastrzębie – Zdrój – Katowice i przeniesienia własności na miasto oraz przejęcia dworców w formie aportu rzeczowego – mówi prezydent Hetman. – Przygotowano wniosek z mikroprojektów transgranicznych na wykonanie analizy ekonomicznej budowy linii w dwóch wariantach: Jastrzębie – Zdrój – Katowice przez Pawłowice oraz Jastrzębie – Zdrój – Karwina – Hawierzów – dodaje. 

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 760