zamknij

Wiadomości

Twoje wakacje były niezgodne z umową? Pomoże rzecznik konsumentów

2013-07-17, Autor: Patrycja Wróblewska-Wojda
Konsumenci, którzy kupili wadliwe przedmioty, zawarli umowy o usługi telekomunikacyjne, remontowe lub turystyczne oraz kupili przedmioty przez Internet, pomocy mogą szukać u Powiatowego Rzecznika Praw Konsumentów w Jastrzębiu-Zdroju.

Reklama

Instytucja rzecznika została powołana w 1999 roku. Jego rolą jest udzielanie porad i informacji prawnej. - Rzecznik pomaga wyłącznie konsumentom, a nie firmom. Konsumentem jest osoba fizyczna, która nabywa towar lub usługę w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą – podkreśla Ewelina Stelmach, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Jastrzębiu-Zdroju.

Wystąpienia rzecznika do przedsiębiorców mają charakter mediacyjny, bo nie ma uprawnień władczych, nadzorczych czy kontrolnych. - W takim wystąpieniu przedstawiam stanowisko konsumenta, podstawy prawne oraz propozycję polubownego, pozasądowego załatwienia sprawy. Jeżeli druga strona nie wyraża zgody na takie zakończenie sprawy, to konsument może skierować sprawę do sądu – mówi pani rzecznik.

Sprawy z którymi zgłaszają się konsumenci najczęściej dotyczą umów zawieranych w życiu codziennym, czyli reklamacji obuwia, odzieży, umów o usługi telekomunikacyjne, remontowe oraz turystyczne. Bardzo często sprawy związane są też ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość np. przez Internet. Problemem jest także dochodzenie przez firmy przeterminowanych długów.

Konsumenci mogą kontaktować się z rzecznikiem telefonicznie, drogą elektroniczną lub przyjść osobiście do siedziby w jastrzębskim magistracie. Gdy rzecznik ma wystąpić w konkretnej sprawie, to trzeba złożyć stosowny wniosek.  – W 2012 roku wpłynęły do nas 1904 pytania. W większości przypadków nie ma konieczności wystąpienia rzecznika do przedsiębiorcy, wystarczy udzielić porady, wyjaśnić sprawę na miejscu – wyjaśnia pani rzecznik.

Więcej informacji o pracy rzecznika oraz o sposobie radzenia sobie z niektórymi problemami można przeczytać w Wywiadzie Tygodnia.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~joseph 2013-07-17
    21:05:50

    0 0

    Nawet nie wiedziałem, że taka instytucja istnieje tu na miejscu. Trzeba będzie się wybrać.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 753