zamknij

Wiadomości

W JSW doszło do połączenia. Inwestycja przedłuży żywotność kopalni o 35 lat

2016-03-23, Autor: pww; źródło: JSW
Szyb 1 Bzie jest już połączony z wyrobiskami Ruchu Zofiówka. Do zbicia z przekopem do szybu 1 Bzie doszło na głębokości około 1113 metrów. Dzięki temu Ruch Zofiówka zyska niezbędne połączenie wentylacyjne, dzięki któremu będzie można bez zakłóceń prowadzić prace przygotowawcze a szczególnie eksploatacyjne w partii N pokładu 505/1, gdzie już w połowie 2017 roku ma ruszyć eksploatacja pierwszej ściany.

Reklama

Aktualnie w szybie trwają prace nad wykonaniem wlotu na poziomie 1110 i obejścia szybu czyli tzw. „beczki” (nazwa pochodzi od kształtu wlotu). – To jedna z najpoważniejszych prac na tym etapie głębienia, wymagająca zgrania wielu detali tak, aby końcowa betonacja przebiegła bez przeszkód. Co prawda w tego typu pracach mamy spore doświadczenie ale budowa każdego wlotu jest wyjątkowa. Prace projektowe trwały dość długo, ponieważ trzeba było uwzględnić nowe dane geometryczne i aktualne założenia JSW dotyczące przeznaczenia szybu – mówi Daniel Wowra, dyrektor ds. robót szybowych 1 Bzie (Kopex-PBSz S.A).

Po wykonaniu wlotu, pracownicy firmy Kopex- PBsz S.A. rozpoczną ostatni etap budowy - drążenie rząpia oraz wykonanie korka dennego szybu. Dopiero wtedy będzie można powiedzieć, że głębienie  szybu zostało zakończone.

Projekt i głębienie szybu 1 Bzie Jastrzębska Spółka Węglowa zleciła w 2009 roku firmie Kopex – PBSz S.A. Prace rozpoczęto w listopadzie 2010 r. Początkowe 30m szybu wykonano w technologii żelbetowej ścianki szczelinowej, co pozwoliło na szybkie przejście przez luźne utwory czwartorzędowego nadkładu. Przyjęta technologia budowy zakładała wykonanie rury szybowej w obudowie betonowej, przy zastosowaniu obudowy wstępnej-panelowej z paneli żelbetowych do głębokości około 750 m.

Niestety nie obyło się bez problemów. Na głębokości 290 m natrafiono na znacznie trudniejsze niż przewidywano na podstawie prac badawczych, warunki geologiczne i hydrogeologiczne. Głębienie zostało wstrzymane na 10 miesięcy, w czasie których generalny wykonawca inwestycji wykonał szereg prac i zabiegów technicznych mających na celu zwiększenie konsolidacji górotworu wokół głębionego szybu.

Skala zaburzeń geologicznych, zagrażających dalszym postępom prac w szybie zmusiła kopalnię i wykonawcę robót do modyfikacji dokumentacji projektowej i głębienia szybu odcinkami w oparciu o kolejno opracowywane projekty techniczne, opiniowane przez rzeczoznawców Wyższego Urzędu Górniczego.

Na odcinkach charakteryzujących się niskimi parametrami wytrzymałościowymi skał, zamiast standardowo stosowanych paneli żelbetowych stosowano znacznie bardziej wytrzymałe panele stalowe, a do wykonania obudowy ostatecznej zastosowano betony wysokowartościowe o znacznie wyższej odporności na obciążenia. Jednocześnie zaczęto wykonywać cykliczne wiercenia otworów badawczo-drenażowych z dna szybu, w celu weryfikowania warunków hydrogeologicznych na odcinkach szybu planowanych do zgłębienia. Otwory te wykorzystywano w trakcie głębienia do sukcesywnego odwadniania i odgazowywania górotworu.

>> Fotogaleria: Szyb 1 Bzie połączył się z Ruchem Zofiówka <<

Osiągnięcie w listopadzie 2014 roku stropu węglonośnych warstw karbońskich pozwoliło na powrót do pierwotnej technologii głębienia. Od głębokości 755 m szyb jest głębiony bez obudowy wstępnej, w obudowie jednowarstwowej wykonanej z betonu. Przyjęta technologia pozwoliła uniknąć kosztownego i czasochłonnego głębienia szybu metodą mrożeniową.

Szyb 1 Bzie pozwoli udostępnić pionowo jedno z największych złóż węgla koksowego w Europie – rejon Bzie-Dębina. Łączna wielkość zasobów bilansowych występujących w tym złożu szacowana jest na ponad 900 mln ton. Dzięki ich udostępnieniu i zagospodarowaniu żywotność kopalni Borynia-Zofiówka-Jastrzębie może być przedłużona o co najmniej 35 lat.

Wcześniejsze prace służące udostępnieniu złoża prowadzono od strony obszaru macierzystego Ruchu Zofiówka. Było to drążenie szeregu wyrobisk, które miały połączyć położone 900 m pod ziemią chodniki tej kopalni z sięgającym 200 m niżej nowym szybem. Ostatnim etapem tych prac było wydrążenie przekopu do szybu 1 Bzie, z którym właśnie połączono szyb.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 762