zamknij

Biznes

Wiemy jak wyglądają busy, które będą wozić za złotówkę

Niskopodłogowe pojazdy z automatycznie otwieranymi drzwiami, które będą mogły zabrać jednorazowo do 29 osób. Właśnie takie wyglądają busy, którymi od 1 września będą podróżować mieszkańcy Pawłowic.

Reklama

Przypomnijmy, władze Pawłowic wychodząc naprzeciw potrzebom swoich mieszkańców, 1 września wprowadzą cztery wewnętrzne linie komunikacyjne. Busy będą dowozić mieszkańców do tzw. centrum autobusowego, znajdującego się obok Urzędu Gminy. Przejazd na terenie gminy będzie kosztował złotówkę, a za bilet miesięczny trzeba będzie zapłacić 15 złotych.

Ogłoszono przetarg w którym wyłoniono firmę przewozową. Wiadomo już, że przestronne busy będą mogły zabrać jednorazowo do 29 osób. Na trasach pojawią się również mniejsze busy z 19 miejscami siedzącymi i 5 stojącymi oraz 16 miejscami siedzącymi i 5 stojącymi.

Część taboru to niskopodłogowe pojazdy z automatycznie otwieranymi drzwiami, które są dużym ułatwieniem dla osób starszych i tych, którzy podróżują z wózkiem dziecięcym. – Mniejsze busy posiadają drzwi otwierane przez pasażerów. Dlatego obłożenie kursów będzie monitorowane i gdy tylko zajdzie taka potrzeba, w mniejszych pojazdach zamontowane zostaną platformy dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich – informują w Urzędzie Gminy Pawłowice.

Wkrótce wyznaczone zostaną miejsca, w których prowadzona będzie przedsprzedaż  i sprzedaż biletów.

 

 

 

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (7):
  • ~G230 2013-07-17
    10:18:04

    0 0

    W Jastrzębiu też przydałyby się takie rozwiązania, często widać wielkie autobusy miejskie, które jadą puste albo prawie puste.

  • ~AleDom 2013-07-17
    10:57:39

    0 0

    @tomkat306: Większym problemem jest niedopasowanie taboru w drugą stronę - tabor C tam gdzie powinien jeździć normalny autobus lub solówka tam gdzie powinien być przegubowy. 4 autobusy przegubowe to jednak jak na nasze warunki za mało. Polecam podróż 101, 125 albo E-3 (tu po południu, jak wszyscy wracają z pracy/szkół z Rybnika).

  • ~joseph 2013-07-17
    21:07:24

    1 0

    Jastrzębie powinno wzorem innych miast odłączyć się od MZK. Może wtedy komunikacja byłaby bardziej konkurencyjna, a co za tym idzie - tańsza.

  • ~AleDom 2013-07-22
    21:34:53

    2 0

    @joseph: 1. Chcesz konkurencji? Tak jak na trasie Jastrzębie-Katowice albo Jastrzębie-Rybnik (tu akurat E-3 dalej dobrze się ma)? Przepełnione busiki nie są dobrym rozwiązaniem. 2. Brak opłaty za bilet nie oznacza darmowej komunikacji. Czym mniejsze przychody z biletów tym większe obciążenie budżetu. 3. W MZK i PKM dorabiają sobie politycy. A później to właśnie politycy mówią że "nie mieli wpływu na decyzje". 4. Pojazdy PKMu są w dość dobrym stanie, są sukcesywnie wymieniane na nowsze. Niestety, wraz ze zmniejszaniem kosztów jakość musi się zmniejszać. 5. "Wzorem innych miast" - Wodzisławia? Tam już daje się słyszeć głosy, że wcale nie jest tak idealnie jak miało być (np. żeby się dostać do pracy/szkoły spoza centrum do innego miasta trzeba kupić kilka biletów, co wcale nie jest tańsze). Świerklan? To jest niewielka w porównaniu do Jastrzębia gmina wiejska. Żory z tego co mi wiadomo chciały pozostać w MZK, Pawłowice też. 6. Zamiast występować z MZK można by było zmotywować MZK np. do wprowadzenia biletów czasowych pozwalających na przesiadki czy opracowania od nowa układu dużej części linii. Związki gmin nie są złe, tylko nie zawsze zarządzane przez osoby znające się na komunikacji i chcące zmiany czegokolwiek.

  • ~gestskoczka 2013-07-23
    19:12:00

    0 0

    @AleDom, zgodziłbym się z Tobą odnośnie MZK gdyby działało w całym naszym regionie. MZK straciło sens z chwilą wystąpienia największego miasta. Ładnie to wypunktowałeś, więc spróbuję odnieść się do poszczególnych punktów. 1. Konkurencja. Do Żor jedzie 101, za bilet zapłacisz w dotowanym przez nasze miasta MZK 3,80 zł. Na tej samej trasie, w nie dotowanym Drabasie lub Z11 bilet kosztuje 3,00 zł. 2. To normalne. Wszyscy się składamy na dotację MZK bez względu na to czy korzystamy z niej czy nie. 3. Zgoda. W Z11 nie ma polityków, dlatego jest taniej. 4. Zgoda. 5. Narzekać ludzie zawsze będą, nawet jak komunikacja będzie bez opłat. W Żorach oprócz prywatnych przewoźników obowiązują trzy rodzaje biletów: MZK Jastrzębie, ZTZ Rybnik i MZK Tychy. 6. Powtarzam, MZK ma sens jak w nim będą miasta Rybnik, Jastrzębie, Żory i powiaty Rybnicki, wodzisławski i częściowo pszczyński, gminy Pawłowice i Suszec.

  • ~AleDom 2013-07-24
    08:26:17

    0 0

    @gestskoczka: Oczywiście, najlepiej żeby taki związek jak MZK obejmował jak największy obszar, ale nie powiedziałbym że bez Rybnika takie rozwiązanie nie ma sensu. Kiedy mówiono o e-karcie w MZK słyszeliśmy że ponoć system jastrzębski miałby być jakoś powiązany z rybnickim, więc przynajmniej pojedziemy na jednej e-karcie. 1. Tak, tylko zwróć uwagę że na 101 kursują w dużej części pełnowymiarowe autobusy a nie busiki. Drabas posiada trzyosiową Setrę która kiedyś jeździła do Katowic - potoki raczej się nie zmniejszyły a dość często zdarza mi się widywać że na tej linii jeżdżą busiki. Poza tym i do Rybnika można dojechać za 3 złote (niektórymi kursami R-BUSa), ale ma to na celu wybicie konkurencji i stanie się monopolistą (jak Drabas i BusBrothers jakiś czas temu). Wspomnę tylko jeszcze o osobach niepełnosprawnych i rodzicach z wózkami dziecięcymi, którzy jednak wybiorą raczej 101, uczniowie i studenci też (3zł Drabas vs 1,90zł MZK). W busach często nie ma możliwości zakupu biletów miesięcznych a jeżeli już to są drogie (ulgowy na wszystkie linie MZK - 75zł, na R-BUSa - 110zł). 2. Zgoda, tylko dla niektórych to nie jest takie jasne. W przykładzie Żor wszyscy pochwalają pomysł (w dużej części media mają na to wpływ) nie znając układu linii ani taboru. Poza tym już wiadomo, że darmowe bilety będą kosztować miasto więcej niż na początku zakładano. 5. Nie o to chodzi. Wystarczy policzyć koszty dojazdu np. z Zawady na KWK Marcel czy do Rybnika - 2 bilety, przy miesięcznych też drożej

  • ~gestskoczka 2013-07-24
    14:34:52

    0 0

    @AleDom, oczywiście bez Rybnika też można, ale odszedł też Wodzisław Śląski, odchodzą Świerklany. Nie wiem jak będzie z Żorami, czy jest sens przynależności do MZK. Pawłowice niby chcą należeć, ale to się jeszcze okaże. Czasy się zmieniają, przy coraz większej konkurencji większy sens jest dopłacać do pasażera jak do jakiegoś molocha. Fakt, ciepłe synekury towarzyszy partyjnych jeszcze to trzymają w kupie, ale co z tego ma przeciętny mieszkaniec? Ja nie pamiętam kiedy korzystałem z usług komunikacji miejskiej. Nie mam takiej potrzeby, ale pomysł prezydenta Żor by dopłacać trochę więcej po to by przejazdy dla pasażerów były darmowe uważam za bardzo dobry. Zdaję sobie sprawę, że tych kursów będzie trzeba zagęścić bo jak za datmo, to wielu tych co szli pieszo lub jechali samochodem wsiądzie do autobusu. W tej chwili za przejazd do 10 min. W cenie 2,40 zł uważam za ździerstwo. A to nie koniec tej degrengolady, tak się dzieje w całej Polsce, bilety są coraz droższe, więc jest pasażerów mniej. Jak mniej pasażerów, to są wycinane kursy lub likwidowane linie. A to powoduje że znowu mniej pasażerów i mniej wpływów do kasy, a towarzysze partyjni nie zrezygnują dobrowolne z tych pieniędzy które im się należą. Myślę że gmina powinna przestać dopłacać do MZK a dopłacać do biletów miesięcznych ( nie tylko na MZK ) młodzieży szkolnej nawet 90 proc., to chyba byłoby lepsze.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.