zamknij

Biznes

Chcą połączyć Katowice z Ostrawą koleją przez Jastrzębie

2019-04-30, Autor: red

Centralny Port Komunikacyjny podpisał list intencyjny z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej SŽDC w sprawie wspólnej budowy odcinka linii kolejowej Katowice – Ostrawa. Nowa linia ma przebiegać przez Jastrzębie-Zdrój.

Reklama

Jak podaje rynek-lotniczy.pl jest szansa na 1,5 mln euro dofinansowania dla CPK w ramach instrumentu finansowego UE „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) na prace przygotowawcze do budowy szlaku od granicy polsko-czeskiej do połączenia z linią Chybie-Żory (w okolicach Jastrzębia Zdroju).

Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Złożony przez CPK wniosek o dofinansowanie w ramach CEF obejmowałby też prace analityczne dla całego projektu linii łączących region Katowic z czeską Ostrawą.

– Infrastruktura kolejowa jest kapitałochłonna, dlatego niezbędne jest jej dofinansowanie z budżetu krajowego i unijnego. To pierwszy wniosek o dofinansowanie w ramach CEF dla inwestycji z Programu Kolejowego CPK – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa spółki CPK cytowany przez rynek-lotniczy.pl. – Ten wniosek to dowód na to, że nasze inwestycje to nie tylko połączenia kolejowe wewnątrz kraju, ale także lepsza komunikacja kolejowa między Polską a sąsiadami. Inwestycja włączy do sieci połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój, czyli obecnie największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei – podkreśla.

W podpisanym w ubiegłym tygodniu liście intencyjnym między CPK a SŽDC znajduje się zapowiedź powołania grupy roboczej złożonej z ekspertów z obu krajów. Celem jest bliska współpraca w zakresie realizacji nowych linii: projektowania i budowy brakującej infrastruktury, zwiększenie przepustowości sieci kolejowej i skrócenie czasu podróży dla kolejowych połączeń kolejowych między Polską a Czechami.

Informacja pochodzi z serwisu ŚląskiBiznes.pl>>

Czytaj także: > Dlaczego odbudowa kolei do Jastrzębia przez Wodzisław jest nieopłacalna?

Oceń publikację: + 1 + 42 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (5):
  • ~seboc 2019-04-30
    15:40:39

    8 12

    Bzdura pogania bzdure.
    O tym juz mowiono, Jastrzebie mialo miec polaczenie z Zebrzydowic a istniejaca linia miedzynarodowa miala byc (i pewnie kiedys bedzie, niezaleznie od CPK) upgrejdowana.

  • ~seboc 2019-04-30
    21:01:12

    14 17

    Jesli ktos wierzy w te brednie o CPK, oznacza, ze ma braki w elementarnym rozumieniu swiata.
    Prosze spojrzec chocby na ten schemat.
    Linia musialaby biec miedzy linia Katowice-Wisla , Orzesze-Rybik-Wodzislaw i Pszczyna-Bohumin.
    To bzdura jakas. CPK nigdy nie powstanie, bo nie ma sensu.
    Wielkie lotniska powstaja tam, skad oplaca sie leciec w onna czesc swiata.
    Stad mamy kilka europejskich portow lotniczych, gdzie mozna przesiasc sie do Ameryk Polnocnej i Poludniowej i Azji.
    Ze wzgledu na koszty, ludzie wybierajacy sie do Azji, wola jednak przesiasc sie w Stambule, Dubaju, Doha i Maskacie.
    Ludzie liczacy pieniadze lecacy do Australii przesiada sie pewniej drugi raz w Singapurze lub Kuala Lumpur.

    Polska potrzebuje komunikacji dla ludzi codziennie jadacych do pracy. 40km powinno pokonywane byc w kilkanascie minut, tak by pracowac w aglomeracji a mieszkac z rodzina w pieknym malym miescie. tak rozwija sie Europa obecnie.
    W swiat leci sie raz, kilka tazy w roku i nie ma z tym w Polsce problemow, mozna leciec z Pyrzowic lub Balic do wiekszego lotniska i w swiat. Zaden z tym problem obecnie.

  • ~Jacek Balcerzak 2019-05-01
    08:33:23

    12 10

    A POco nam lotnisko jak mamy w Berlinie?

  • ~maziizam 2019-05-01
    11:57:46

    18 6

    O ile powstanie linia szybka Katowice-Bogumin-Ostrawa to nie będzie ona przez Jastrzębie, bo po szkodach górniczych szybkich kolei nie da się zrealizować w sposób bezpieczny.
    Tu prawdziwy przebieg trasy już kiedyś opracowany:
    https://live.staticflickr.com/65535/32803759387_9bdbd22550_o.jpg

    I widać na nim jak istotna byłaby linia lk 159 Wodzisław-Godów-Jastrzębie, aby szybko zrobić połączenie od strony Czech do Jastrzębia czy Wodzisławia-Rybnika tak samo bezpośrednie połączenie na Katowice z Jastrzębia.
    Także upieranie się z linią na Pawłowice do Katowic przez szkody górnicze z prędkością 30 km/h jest ewidentnie na szkodę mieszkańców.

  • ~seboc 2019-05-02
    15:23:32

    13 9

    Tu jest mapa. Zadna linia przez jastrzebie nie jest planowana.
    Przyjeto, ze "szprycha" bedzie istniejaca linia miedzynarodowa.
    Jastrzebie linia ta mija w Zebrzydowicach.
    Autor artykulu glupoty pociska.
    Tam gdzie mogklaby biec linia do Zebrzydowic, biegnie i planowana jest byc rozbudowana, sciezka rowerowa.
    Chocby skaly sraly, zaden miedzynarodowy pociag nie pojedzie w Jastrzebiu.

    https://www.money.pl/gospodarka/kolej-na-cpk-rzad-przyjal-wykaz-linii-kolejowych-o-znaczeniu-panstwowym-6375601695148161a.html

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 709