Do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w Jastrzębiu-Zdroju co chwilę wpływają wnioski w sprawie rozkładu jazdy. MZK dzieli się informacjami o tym, co warto wiedzieć na temat zmiany rozkładu jazdy i wniosków od mieszkańców.
Każdego roku do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju trafia kilkaset wniosków o zmianę rozkładu jazdy. Warto wiedzieć, kiedy nie jest ona możliwa. Jakie są priorytety przy wprowadzaniu nowych połączeń i dlaczego tak ważna jest treść samego wniosku - mówi Rafał Jabłoński, rzecznik prasowy MZK.
Rozkład jazdy podlega ciągłym zmianom jak i zmianom podlegają oczekiwania i potrzeby pasażerów. MZK. W ostatnich latach MZK przeprowadziło trzy duże reorganizację połączeń autobusowych (2019 rok – Jastrzębie-Zdrój, 2021 – powiat wodzisławski i 2022 – Czerwionka-Leszczyny i najbliższa okolica). Po wprowadzeniu zmian następowały kilkuetapowe konsultacje z pasażerami i korekty nowego rozkładu, aż do wypracowania optymalnego rozwiązania. Nie oznacza to, że po zakończeniu całej procedury pasażerowie zostają pozbawieni wpływu na konstruowanie rozkładu jazdy. To blisko 1350 kursów dziennie na 67 liniach autobusowych.
Żaden wniosek nie pozostaje bez odpowiedzi
Wnioski pasażerów przyjmowane są na bieżąco za pośrednictwem strony internetowej MZK (formularz kontaktowy), pocztą elektronicznej ([email protected]), a także poczty tradycyjnej. Wnioski składane telefonicznie lub za pośrednictwem komunikatora Messenger nie są rozpatrywane.
Propozycje i uwagi pasażerów są grupowane pod względem obszarów komunikacji i linii autobusowych. W większości przypadków rozpatrywane są pozytywnie. Chodzi najczęściej o przesunięcia czasowe kursów tak, aby ułatwić dojazd do pracy czy szkoły. Jeśli wprowadzenie zmiany jest niemożliwe, w ciągu 30 dni pasażer otrzymuje konkretną informację zwrotną. Żaden wniosek nie jest bagatelizowany. Wszystkie są archiwizowane, a pracownicy Działu Planowania i Organizacji Ruchu MZK systematycznie do nich wracają i wprowadzają w życie przy każdej nadarzającej się okazji – jeśli oczywiście zainteresowanie pasażerów jest podtrzymane.
Ważna treść wniosku
Niestety na podstawie wielu wniosków wpływających do MZK podjęcie jakiejkolwiek decyzji jest niemożliwe, ze względu na brak w nich podstawowych informacji. Przykład: „Proszę o zmianę czasową na linii S11, ponieważ dzieci nie mogą dojechać do szkoły na godz. 8.00”. Z treści nie wynika o jaką szkołę chodzi, skąd uczniowie chcą wyjechać i dokąd zmierzają. Wniosków o podobnej treści jest bardzo dużo, dlatego też warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach znacząco ułatwiających komunikację na linii pasażer – MZK, a co najważniejsze zwiększających szansę na pozytywne załatwienie sprawy. We wniosku należy podać:
Kiedy zmiana nie jest wprowadzana
Rozkład jazdy jest systemem naczyń połączonych. Każda korekta może mieć wpływ cały system komunikacji zbiorowej. Przesunięcie na jednej linii może spowodować poważne komplikacje na innych. Dlatego zmiany nie są wprowadzane, jeśli istnieje już podobne połączenie, ewentualnie możliwa jest przesiadka. Nie może być także mowy o pozytywnym rozpatrzeniu sprawy, gdy dotyczy ona jednostki, a nie większej liczby pasażerów. Priorytetem jest m.in. dojazd do szkół i zakładów pracy. Ponadto zmiany nie są wprowadzane, jeśli na danym obszarze obowiązuje komunikacja tymczasowa (np. objazdy z powodu remontu drogi).
Uruchomienie dodatkowych kursów to już sprawa bardziej skomplikowana. Aby je wdrożyć w życie konieczna jest zgodna gmin finansujących komunikację zbiorową. Jeśli linia przebiega przez kilka samorządów, nie obejdzie się bez zgody wszystkich płatników.
Zmiana zaakceptowana – kiedy wejdzie w życie
Nie ma wątpliwości, że konstruktywne postulowanie nowych rozwiązań jest korzystnie dla całego systemu komunikacji zbiorowej, dlatego też zdecydowana większość wniosków rozpatrywana jest pozytywnie. Nie oznacza to, że konkretna zmiana zostanie wprowadzona do rozkładu jazdy z dnia nadzień. Korekta wymaga m.in. rozklejenia nowych rozkładów jazdy na przystankach, wprowadzenie korekty do elektronicznego systemu obsługi pasażerów czy aplikacji mobilnych. Do tego dochodzą uzgodnienia z dyspozytorami ruchu i przewoźnikami (firmami przewozowymi działającymi na zlecenie MZK). Aby uniknąć chaosu, najczęściej wnioski są grupowane i wprowadzane na danym obszarze kilka razy w roku.
Bez wątpienia, postulaty dotyczące rozkładu jazdy i docierające do MZK to podstawa konstruowania sprawnej komunikacji. Bez nich praca nad optymalizacją sieci połączeń jest niemożliwa. Ważne jest jednak, aby pamiętać po konkretnych uwarunkowaniach i zasadach opisanych powyżej, co z pewnością wyeliminuje wiele niejasności i usprawni współpracę organizatora komunikacji z jej użytkownikami.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Prezesowi się oberwało, związkowcy mieszają się z błotem. Burza w szklance wody w JSW
+21 / -3"Trzeźwy poranek" w Jastrzębiu. Czterech kierujących straciło prawko
+6 / -0Prezydent odwołał Skarbnika Miasta. Dariusz Holesz po 17 latach pożegna się ze stanowiskiem
+6 / -0Policjant w drodze do pracy pomógł zatrzymać sprawcę rozboju
+6 / -0Ul. Wyzwolenia do przebudowy. Od 1 października pojedziemy objazdem
+5 / -0Wypadek na Ranoszka. Sprawcą nietrzeźwy kierujący, jedna osoba trafiła do szpitala
1Znajomy poprosił Cię o pożyczkę? Uważaj, to może być oszustwo!
1Nowa pracownia w WSS nr 2. To już druga taka w jastrzębskim szpitalu
1Zaginął mieszkaniec Boryni! Policja poszukuje 43-latka
1Blisko 200 mieszkań bez ciepła. PGNiG zapowiada przerwę w dostawie
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert