zamknij

Wiadomości

Kolejne oszustwo na BLIK. "Wstrzymana płatność" spowodowała stratę pieniędzy

2024-05-08, Autor: KB

To kolejne oszustwo na BLIK w naszym mieście. Do komendy zgłosił się 52-latek, który myślał, że pomaga koledze.

Reklama

Tym razem mężczyzna został oszukany metodą BLIK na tzw. "wstrzymaną płatność".

Jak przebiegał proces oszustwa?

Jastrzębianin za pośrednictwem komunikatora otrzymał wiadomość od kolegi z prośbą o pożyczenie pieniędzy, ponieważ ma awarię w banku. Jastrzębianin wygenerował kod BLIK, potwierdził przelew i napisał, że "przelew poszedł". Na tę wiadomość otrzymał wysłanego przez kolegę screen-a ekranu z informacją, że płatność została wstrzymana i zostanie zwrócona do nadawcy w ciągu 24 godzin. W związku z czym znajomy poprosił po raz drugi o przesłaniu kodu BLIK. 52-latek znów wygenerował kod i potwierdził przelew. Gdy znajomy po raz trzeci poprosił o kod BLIK, z uwagi, iż płatność znów miała zostać wstrzymana przez bank, jastrzębianin domyślił się, że to nie kolega a oszust...

Niestety 52-letni jastrzębianin nie jest pierwszym oszukanym, na tak zwaną wstrzymaną płatność BLIK - mówi st.asp. Halina Semik, oficer prasowa KMP w Jastrzębiu-Zdroju.

Policjanci przypominają, że większość tego typu przestępstw zaczyna się od przejęcia czyjegoś konta na portalu społecznościowym. Przestępca przejmuje konto, a następnie wysyła do znajomych z listy prośbę o przesłanie kodu BLIK. Wymieniony kod, o który pytają sprawcy, jest zestawieniem sześciu cyfr uwiarygodniającym nasz dostęp do konta. Działa tak samo, jak karta płatnicza, akceptuje bowiem wypłatę w bankomacie lub w kasie. Przesłana przez sprawców informacja dotyczy najczęściej rzekomej nagłej sytuacji i związanej z tym pilnej potrzeby pomocy. Oszuści tłumaczą, że na przykład stoją przy kasie w sklepie lub aptece i mają problem z uregulowaniem płatności za zakupy. Jako powód podają fakt rozładowania się telefonu z powodu słabej baterii lub problemów z kartą, czy awarią w banku. W rzeczywistości, po przesłaniu kodu, przestępcy wypłacają pieniądze ofiary z bankomatu.

Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS,
  • bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe — najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy, wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie.
  • zawsze chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Policjanci radzą także, aby zawsze zachować czujność i bardzo ostrożnie podchodzić do wiadomości zawierających prośbę o pożyczenie pieniędzy.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert tuJastrzebie.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera tuJastrzebie.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy wprowadzenie programu 800+ zamiast 500+ jest dobrym pomysłem?






Oddanych głosów: 819