zamknij

Wiadomości

Biuro podróży organizuje Twoje wakacje? Nie daj się oszukać!

2014-07-05, Autor: Redakcja
Osoby korzystające z usług biur oraz pośredników turystycznych, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, powinny pamiętać o kilku ważnych sprawach. Oto przydatna "ściąga".

Reklama

Każdy przedsiębiorca organizujący imprezy turystyczne powinien posiadać wpis do  Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, prowadzony przez właściwego dla siedziby organizatora  marszałka województwa.

Rejestry tworzą Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki Pośredników Turystycznych prowadzoną przez Ministra Sportu i Turystyki. Dane dotyczące organizatorów turystyki zawarte w ewidencji są jawne i każdy klient ma możliwość sprawdzić, czy dany organizator turystyki działa zgodnie z prawem oraz czy wpis do rejestru jest aktualny. Informacje można sprawdzić na stronie.

Przed podpisaniem umowy warto zapoznać się także z zapisami w tej ewidencji. Zawierają one takie informacje, które można porównać z ofertą biura podróży. Należą do nich: zasięg terytorialny prowadzenia działalności, terminy i wysokości przedpłat. W przypadku stwierdzenia różnic tych zapisów z przedstawioną ofertą warto poszukać innego organizatora, a wątpliwości zgłosić do Wydziału  Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego.

W ewidencji można sprawdzić, czy wszczęto wobec firmy turystycznej postępowanie o wykreślenie z rejestru lub czy nie jest ono objęte zakazem prowadzenia działalności. W takiej sytuacji zaleca się rezygnację z podpisania umowy. Znajduje się tam także informacja o wysokości zabezpieczenia finansowego, jakie składa biuro turystyczne u ubezpieczyciela. Jest to podstawowy warunek, aby znaleźć się w rejestrze. Tą kwotą zabezpieczenia dysponuje marszałek, organizując powrót turystów w wypadku zgłoszenia przez biuro niewypłacalności. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, akcja sprowadzania klientów jest realizowana do wysokości środków w ramach zabezpieczenia finansowego organizatora turystyki.

 

Po odliczeniu z zabezpieczenia finansowego kosztów powrotu klientów do kraju pozostałe pieniądze są wypłacane przez ubezpieczyciela poszkodowanym klientom. Dotyczy to zarówno turystów, którym skrócono wakacje, jak i tych, którym odwołano wyjazd z powodu ogłoszenia przez biuro niewypłacalności.

Turyści mogą także egzekwować indywidualnie swoje roszczenia wobec organizatora  wyjazdu na drodze sądowej.

Należy mieć na uwadze, że w rejestrze nie ma informacji na temat kondycji finansowej biura. Urzędy marszałkowskie nie mają kompetencji prawnych do zbierania tego typu informacji. W wypadku większych wątpliwości eksperci z branży turystycznej zalecają także sprawdzenie opinii o organizatorze na forach internetowych lub wśród znajomych, którzy korzystali z oferty zorganizowanego wypoczynku. Referencją dla biura może być także certyfikat rzetelności Polskiej Izby Turystyki. Wiarygodność biura można sprawdzić w rejestrach dłużników. Za tę usługę należy jednak zapłacić.

 

Rozmawiając z biurem turystycznym, klient ma prawo poprosić o okazanie wpisu do rejestru i aktualnego zabezpieczenia finansowego. Numer wpisu do rejestru powinien znajdować się na każdej umowie zawieranej między klientem a organizatorem turystyki.

Wybierający się w podróż, musimy pamiętać, że agent, który sprzedaje imprezy innych organizatorów posiadających wpis do rejestru, sam jest zwolniony z tego obowiązku i działa jedynie jako zwykły przedsiębiorca. Działalność agenta opiera się na umowie agencyjnej zawartej z danym organizatorem wpisanym do rejestru. Umowa z klientem natomiast zawierana jest na druku organizatora, gdzie jedynie występuje pieczątka agenta, który sprzedał imprezę. Całą odpowiedzialność za organizację imprezy ponosi zawsze organizator turystyki.

Jeśli jesteśmy niezadowoleni z usługi, możemy złożyć reklamację u organizatora turystyki w terminie 30 dni od zakończenia imprezy. W przypadku składania reklamacji powinniśmy pamiętać, że jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną. Jeżeli odpowiedź biura nie jest dla klienta satysfakcjonująca, roszczenia można skierować na drogę sądową lub do Urzędu Marszałkowskiego.


Pytania w sprawie organizatorów turystyki należy składać do Wydziału Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~justice 2014-07-07
    12:21:48

    0 0

    w sumie już nie pamiętam wakacji, kiedy jakieś biuro podróży by nie splajtowało. dlatego mimo, że można się w pewnym stopniu zabezpieczyć i je sprawdzać, to jakoś wolę organizować sobie wyjazdy sama i to często wychodzi taniej. z drugiej strony, jak ktoś nie lubi samemu wszystkiego załatwiać, to może i lepsza opcja

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu tuJastrzebie.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.